Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Val av trim OG9-3 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Val av trim OG9-3 2,0t

    Hej, blev nyligen ägare till en 9-3 2.0t 150hk S Polar med automatlåda som gått 16500 mil.

    Givetvis rasade turbon bara någon dag i min ägo så satte dit en begagnad aero turbo och passade samtidigt på att byta vevhusventilationen.

    Så nu undrar jag vilket trim man ska välja. Jag har inga planer på att köpa sportavgassystem eller sportluftfilter.
    Jag har skickat mail till några av de stora trimföretagen som ligger i närheten av mig men de svaren jag fick var inte direkt till någon hjälp (man kanske gör bäst i o ringa dom för att får bättre hjälp kanske), ena länkade mig direkt till ett steg 1 trim på 225hk som förmodligen mappad för orginalturbo, den andra länkade mig till ett steg 3 trim 250hk som är mappad för rätt turbo men även för ett sportavgassystem, jag antar att det inte blir så bra o sätta in steg 3 utan att skaffat avgassystemet eller?

    Skulle man inte kunna slänga in ett steg 1 för aero modellen istället?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    616
    Medlem#
    9614
    Japp, ett steg 1 Aero hade jag valt. Lätt mest bang for the buck.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Ett Maptun steg1 anpassat för din bil rekommenderas och då med en lånemaptuner, valet du har är on du skall ha E85 eller ej.
    Väljer du E85 program kan du tanka E85 så det ser jag som en fördel.
    Ring och prata med dem, klart mycket bättre än att maila
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Japp, ett steg 1 Aero hade jag valt. Lätt mest bang for the buck.
    Ja känns ju som att det hade varit enklast, är väll inte så jätte stor skillnad mellan modellerna vad jag har förstått i alla fall.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ett Maptun steg1 anpassat för din bil rekommenderas och då med en lånemaptuner, valet du har är on du skall ha E85 eller ej.
    Väljer du E85 program kan du tanka E85 så det ser jag som en fördel.
    Ring och prata med dem, klart mycket bättre än att maila
    Ja jag får helt klart ringa dom på måndag o kolla upp detta.
    Angående E85 så är man väll dumsnål. Man måste väll sätta in nya spridare till E85 konvertering? Bränslepumpen är förmodligen inte bytt på bilen, så det lär man ju också får byta i samma veva.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Etanol hade jag låtit bli då din bil inte är byggd för det. http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=16846

    Steg 1 anpassat för din turbo låter bra, och då är maptun ett bra val.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Etanol hade jag låtit bli då din bil inte är byggd för det. http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=16846

    Steg 1 anpassat för din turbo låter bra, och då är maptun ett bra val.
    Blir ju en del byten av delar och i med den ständiga höjningen av priset på E85 så känns det inte så lockande.
    Senast redigerat av Olsson56 den 2016-10-01 klockan 16:19.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av Olsson56 Visa inlägg
    Angående E85 så är man väll dumsnål. Man måste väll sätta in nya spridare till E85 konvertering? Bränslepumpen är förmodligen inte bytt på bilen, så det lär man ju också får byta i samma veva.
    För steg1 behövs inget spridarbyte vid E85 program men vill du ha mer är det ett måste. Att bränslepumpen skulle behövas tror jag inte av den anledningen. Pumpar går sönder förr eller senare och då tar man det då, att den skulle haverera bara för man tankar E85 är en myt.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Etanol hade jag låtit bli då din bil inte är byggd för det.
    Det är väl ingen av de bilar "vi" konverterar och det funkar utmärkt ändå trots varningens ord från DrBoost

    Citat Ursprungligen postat av Olsson56 Visa inlägg
    Blir ju en del byten av delar och i med den ständiga höjningen av priset på E85 så känns det inte så lockande.
    Nja det stämmer väl inte, priset har ju faktiskt gått ner en smula, det kallar inte jag ständig höjning.

    Ja, jag kör E85 i 2 av mina 9-5or så lite partisk är jag nog.

    En viktig sak om man kör E85 för att komma billigare undan är att man skall byta olja med max 1500mil när man kör E85 så extra olja och filter skall ingå i kalkylen.
    Och oavsett vilket program du väljer om det blir Maptun är du kan nöja dig med en låne MapTuner för programmeringen för du har inte så mycket nytta av den som man har i en NG9-3 om du vill komma ner i pris.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    För steg1 behövs inget spridarbyte vid E85 program men vill du ha mer är det ett måste. Att bränslepumpen skulle behövas tror jag inte av den anledningen. Pumpar går sönder förr eller senare och då tar man det då, att den skulle haverera bara för man tankar E85 är en myt.

    det stämmer väl inte, priset har ju faktiskt gått ner en smula, det kallar inte jag ständig höjning.
    Ja, jag kör E85 i 2 av mina 9-5or så lite partisk är jag nog.

    En viktig sak om man kör E85 för att komma billigare undan är att man skall byta olja med max 1500mil när man kör E85 så extra olja och filter skall ingå i kalkylen.
    Och oavsett vilket program du väljer om det blir Maptun är du kan nöja dig med en låne MapTuner för programmeringen för du har inte så mycket nytta av den som man har i en NG9-3 om du vill komma ner i pris.

    Man läser ju mycket på internet och vet inte alltid vad man ska tror på Verka ju inte bli någon större extrakostnad för ett E85 program då ju, alltid trevligt med valmöjligheter.
    Hade för mig att jag läste om att E85 skulle höjas till vintern men efter att googlat på detta så var det nog en artikel från förra året jag läste

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 2.0t '02

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Det viktiga när det gäller priset på E85, och om det då lönar sig att tanka, är att det ska vara lite drygt 30% billigare än BF95. Senast jag stod vid pumpen så räknade jag ut att E85 gav ett milpris i min 9-5 biopower som var 1,10kr mindre än på BF95. (Använder en app som heter Bränsleväljare.)

    E85 var väl fram till i somras "för dyrt" och efter det billigare att köra på, så det kan stämma bra att artikeln var från förra året. Sedan så brukar E85 bli E75 på vintern och då blir den alltid lite dyrare än tidigare. Dock så drar ju bilen samtidigt lite mindre bränsle på E75 än på E85, så det kan fortfarande vara billigare att köra på än BF95. Om inte annat är E85/75 bättre för miljö och motoreffekt. Du tankar vad du vill i bilen då det är din bil. Själv litar jag på vad Stallbackas motoringengörer sagt till mig och håller etanolen borta från mina Saabar som inte har biopowermotor från fabrik.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744
    Det går att spara lite mer på E85 om man kör på aggressivare tändmapp på låglast.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Och Maptun har väl rabatt på mjukvaror hela oktober ut
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Om inte annat så är det väl så att STCS medlemmar har rabatt hos maptun, och då kan ett medlemskap i vår klubb passa fint inför trimmandet.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    herman:
    vart ser du denna rabatt? tänker du på den stcs medlemmar har, den gäller väll året runt?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Medlemmar har rabatt, ja.
    Dem rabatt jag nu syftade på annonserades i det allmänna nyhetsbrevet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Ok. Jag har inget nyhetsbrev...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Näe, man måste anmäla att man vill ha det!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. vad för trim?
    Av Filip Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 23:49
  2. Pys trim
    Av Fozgate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:10
  3. 900 t8 trim
    Av Sandman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 02:10
  4. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •