Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fel på ACC, inte läckage/gas

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Fel på ACC, inte läckage/gas

    Okej, min ACC har strulat lite ett tag. Vad som händer är att så länge bilen är kall så kyler den jättebra men när bilen väl blir varm så lägger den av. Väntar man sen en 5 minuter och kör 70km/h så kommer den igång igen, oftast.
    Var hos kylfirma idag och de hittade inget läckage samt att i förebyggande syfte så byttes köldmediet ut mot fräsch R134a, men inte sjutton hjälpte det.
    Vad som syns på manometrarna är att högtryckssidan får väldigt högt tryck (hög temp) sen verkar det ge sig. Killen som kollade sa att det tydligen fanns något överhettningsskydd på pumpen men om det nu löser ut hela tiden så borde det ju finnas någon anledning, eller hur?
    Han sa också att det kunde vara problem med pumpen, men det vill man ju helst inte
    Någon som känner igen detta?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    72
    Jag hade följande problem på min 9k:

    Typ så här: Har varit in på service med min ACC och där har man konstaterat att det är avbrott på nån kabel mellan reläet (dom provade även byta relä) bakom handskfacket och kylfläkten, så fläkten går inte när ACC:n slår på.
    Detta gjorde i sin tur att ACC:n bara fungerade imellanåt eftersom det blev för varmt/högt tryck i systemet när inte fläkten startade.
    Men nu har jag dragit en ny kabel och då funkar det bra (än så länge iallafall)
    "Jag är inte dum i huvudet - Har bara otur när jag tänker"

    9000 Cse 2,3Ltt -94 Aut. STT Steg 1 + Grövre avgasystem.......

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Right, "been there, thought of that" men fläkten går i stort sett med en gång som pumpen drar igång första gången och fortsätter så.
    Vad som jag funderar på är att det kan vara något problem med "kylaren".

  4. #4

    Re: Fel på ACC, inte läckage/gas

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Okej, min ACC har strulat lite ett tag. Vad som händer är att så länge bilen är kall så kyler den jättebra men när bilen väl blir varm så lägger den av. Väntar man sen en 5 minuter och kör 70km/h så kommer den igång igen, oftast.
    Var hos kylfirma idag och de hittade inget läckage samt att i förebyggande syfte så byttes köldmediet ut mot fräsch R134a, men inte sjutton hjälpte det.
    Vad som syns på manometrarna är att högtryckssidan får väldigt högt tryck (hög temp) sen verkar det ge sig. Killen som kollade sa att det tydligen fanns något överhettningsskydd på pumpen men om det nu löser ut hela tiden så borde det ju finnas någon anledning, eller hur?
    Han sa också att det kunde vara problem med pumpen, men det vill man ju helst inte
    Någon som känner igen detta?
    Det sitter en högtrycksvakt på vänstersida på kondensorn, som ska bryta spänningen till magnetkopplingen om du får för högt tryck,,,kolla när kompressorn stannar om du tappar spänning till kopplingen,,fläkten gick sa du,, då om du har "skit" i kondesorn eller filtret eller stopp i exp-ventilen så borde även lågtrycket sjunka??

    (kompis ac var typ som din men då var det magnet-kopplingen som släppte när den blev varm fast det var spänning till kopplingen)

    mVh
    9-5 kombi -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    kan kanske vara samma fel jag hade på min bil. Det finns några brickor vid magnetkopplingen som gör så det blir ett lite mellanrum för magneterna att röra sig på. om det är förstort mellanrum så orkar inte magneterna dra till sig varandra .
    Ta bort en bricka så kanske det funkar (vet inte hur det gick till, för jag lämnade in den till en ac snubbe och han gjorde jobbet på 5 min) och det var samma dag som han hade fixat ac me så det gick på "garantin"
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Okej, jag har hittat problemet. Det är magnetkopplingen som inte kopplar in när den blir varm, den bara slirar...

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Okej, jag har hittat problemet. Det är magnetkopplingen som inte kopplar in när den blir varm, den bara slirar...
    Har Du något foto på denna mojäng? Kostar?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Svårt att säga om den går att byta. Finns en tråd som heter "shimsa magnetkoppling saab 9000" där det beskrivs hur man gör på en 9000. Det bör vara samma visa på en 9-3 förutom att kompressorn sitter rejält mycket sämre till
    Enligt EPC så finns kopplingen som separat del, men det står inget i WIS om hur man gör för att byta den.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Hej!


    Man kan ta bort en eller flera brickor på dom flesta kompressorer, dom funkar på samma sätt. Det är mycket vanligare på volvo att man behöver ta bort brickor när bilen gått ett gäng mil sa en ac snubbe till mig.
    Men det som gjorde det hela så lätt på min bil, va just att kompressorn sitter så bra till, jag kunde göra det på platts. På andra bilar t.e.x volvo eller 9-3 9-5 m.m. kan kompressorn sitta jävligare till, och då måste den väck, och då blir det genast krångligare=DYRARE (vacumsug fyllning m.m.)

    Men hur ser det ut i din bil? Finns det överhuvud taget nån chans att komma åt och plocka bort skruven som håller magnetkopplingen m.m.
    Kanske kan du flytta på lite andra saker istället.


    mvh
    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Det är lätt att se om det är det som är problemet, om ac'n lägger av när det blir för varmt, stanna bilen öppna huven, bonka till på magnetkopplingen med en mejsel eller annat, om kompressorn suger tag i den och den startar igen av det, så är det slitage som är felet.

    Felet yttrar sig mer ju varmare det är.


    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    På og9-3an borde det vara relativt lätt att komma åt kopplingen underifrån om man tar bort ena halvan av plastskydden under. Har min bil på verkstan nu för byte av just den där kopplings delen då lagret till remskivan har rasat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •