Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trasiga fästen kylslinga servo (vibrationer?) 9-5a -01

  1. #1

    Trasiga fästen kylslinga servo (vibrationer?) 9-5a -01

    Vår 9-5a (2,3t -01) ger ifrån sig vibrationsljud i framvagnen när man lättar på gasen precis innan pedalen är helt uppsläppt.

    Högre fart = högre frekvens på dunkarna i vibrationen (om det nu är vibrationer.)

    När vi hade bilen inne för service så meddelade vi om att vi hade missljud i framvagnen. De sade dock att de inte hittade något och lät meddela att det troligen var däcken som lät. Jag misstänker nu att vi inte riktigt lyckades förklara ljudet. Serviceprotokollet visade dock att fästen för kylslingan till servon var trasiga och behövde bytas.

    Nu har jag så här i efterhand som den lätt bil-ointresserade försökt att lägga ihop saker och funderar på om vibrationsljudet kan komma från en kylslinga till servon med trasiga fäste.

    Frågor:
    1. Kan jag vara ljudet på spåren?
    2. Var hittar jag kylslingan och dess trasiga fästen.
    3. Verkstaden påstår att det inte finns några ersättningsfästen för 9-5 och att de kan försöka använda fästen från andra modeller annars byta hela slingan. Finns det alternativ?
    4. Är det möjligt för hemmameckaridioten att fippla dit alternativa fästen själv?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Är det verkligen säkert att det är metallinfästingarna som gått sönder, så att den inte bara är dom små gummibussnigarna som håller kylslingan.
    Hittar kylslingan gör du om du går ner på knä framför bilen och Stirrar blint in i luftintaget i mitten på stötfångaren. Där sitter ett metallrör som gör en båge tillbaka ut på höger sidan igen.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Dessa fästen finns att köpa hos Saab.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Trasiga fästen hela avgassystemet Saab 9-3 SS -03
    Av skurkn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •