Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turbon på Aero-01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    81

    Turbon på Aero-01

    Är nybliven ägare av en Saab 9-3 Aero. Bilen är från 2001. Jag har läst att äldre turbobilar bör stå på tomgång någon minut efter att man varit ute och åkt. Är detta något som också gäller denna bil, eller kan man med gott samvete slå av tändningen när man kommit fram?
    Golf R32 DSG -07
    Såld: Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020
    Hej och välkommen.


    Har du kört hårt med den så bör den svalna innan du stänger av den, men har du kört normalt är det ingen fara.

    Det du har hört hänger ihop med tiden innan turbon blev vattenkyld, som den blev till 1988 års modell.

    För att göra det enkelt, Kört hårt = ta en omväg på någon kilometer så den hinner svalna.

    Vart och handlat = stäng av

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Det skadar ju inte att stå på tomgången ett tag innan man slår av även fast detta problem nog var störst med endast oljekylda aggregat. Det beror ju lite på hur du har kört också, är det buskörning hela vägen till parkeringen så rekommenderas det verkligen att låta den stå och kyla ett tag. Ännu hellre ska du köra försiktigt en "lagom stund" innan det är dags att parkera så du får lite fartvind på grejorna...

    EDIT: Jahaja, inte hann jag först inte men Magnus och jag skrev ju ungefär samma sak...

    Mvh

    /Martin

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Håller med ovanstående, DESSUTOM är det viktigt att bilen är varm INNAN du börjar hårdköra, åtminstone tempmätaren där den ska vara (på mitten) och sen 5 minuter till för att ha en chans att få upp lite oljetemp innan pedalen drar rakt ner i backen.. Detta är viktigare än kylningen efteråt för att få en bil som håller lite längre....
    Och på en T7-bil, kolla oljan ofta, byt den var tusende mil, det gillar dem

    /R

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    81
    Tackar! Detta forum var en bra källa att använda sig av innan jag slog till! Jag kör bilen lungt, men bra att veta när man blir sugen på att gasa lite extra

    Har gått ~200 mil sen senaste servicen och oljenivån har inte rört sig så det verkar bra. Kommer att byta olja oftare än intervallet på 2000mil. 1000 mil låter schysst.

    Tack för era svar
    Golf R32 DSG -07
    Såld: Saab 9-3 Aero -01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    772
    När grenrör och turbin är vackert orange-röda så skall man stå och kyla tills den vackra färgen har försvunnit, brukar ta några minuter.

    Vill minnas att jag läste i instruktionsboken att man skulle låta bilen stå på tomgång en stund innan ivägkörning för att smörja turbon.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

Liknande ämnen

  1. Uppgradera NG9-3 B207 med 14T aggregat?
    Av 9-3 Marcus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2023-06-03, 18:14
  2. Turbon till 93 aero ?
    Av jwallin_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 14:50
  3. Turbon rycker, 9-3 aero -03
    Av Rackarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 14:01
  4. Största turbon på 9-3 Aero -01?
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •