Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Felmonterade/kilformade bromsbelägg?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -

    Question Felmonterade/kilformade bromsbelägg?

    EDIT: Detta gäller en Saab 9-5 Aero Sportcombi -04

    Jag lämnade in bilen på verkstad i förra veckan för att byta bromsbelägg fram bland annat och hämtade ut den samma dag. Såvitt jag kan känna så är bromsverkan som den skall vara, men vid tvätt av bilen noterade jag att bromsbeläggen verkar vara kilformade och ligger inte an skivan förutom längst in mot navet?! Se bilder.
    Jag tog hjälp av en kollega för jag tänkte att beläggen kanske "flyter" och lägger sig mot skivan vid inbromsning, men det gjorde de icke. Är det här verkligen som det ska? Som det är nu känns det bara som att jag nyttjar max 5% av belägget, tills dess att det slits ner och ligger an helt och hållet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Är det nya belägg, det ser inte ok ut.
    Åk tillbaka och fråga/reklamera
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Ja, det är helt nya belägg. Med tanke på att de bakre beläggen ligger helt an och att de främre gjorde det innan de byttes, visserligen var de nerslitna, men de har alltid legat dikt emot även innan de blev så slitna att de behövde bytas.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163
    Beläggen ser mycket märkliga ut... De ser ut att vara tjockast mot centrum och tunnast längst ut, men själva "järnet" som bromsmaterialet är fäst vid verkar sitta parallellt med skivan. Är det bara längst ut på kanten som belägget ser ut sådant, eller är hela ytan "snett" mot skivan?
    Som sagt åk tillbaka till verkstaden och fråga, tycker det ser ut och vara materialfel snarare än monteringsfel, men så där skall det iaf inte vara.
    /Johan

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Ser ju ut som du fått begagnade belägg som bara rengjorts och snyggats till innan montering. På andra bilden ser belägget ut att ha fått en omgång med silverfärg på sprayburk. Jag kan ha helt fel så jag ska inte ropa fusk, bluff och Kalla fakta när det gäller beläggen. Däremot så borde den som monterat beläggen sett hur fel det blev och reagerat på detta kan jag tycka. Säger som övriga, åk tillbaka till verkstaden.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Antar att det är verkstan som stått för material och jobb.
    Det kan ju vara så ett de monterat fel belägg, eller något begagnat då jag inte tycker de ser hel nya ut.

    Återigen skulle det vara intressant att höra hur detta slutar samt vilken verkstad det handlar om.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Jävligaste jag sett.

    Kör försiktigt, taskig bromsverkan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Är det inte bara så att beläggen är fasade i kanterna ? och i mitten är det full anliggning ? ..svårt att se på bilderna.

    Är ju så på en del sorters belägg när dom är nya.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Jag har kollat lite mer och om jag petar in något smalt och flexibelt så nära skivans ytterkant som möjligt (i detta fallet var det enda jag hade tillgång till en 1 mm tjock brevkniv) i mellanrummet så stannar den ca 17 mm in mellan skiva och belägg, vilket tyder på att belägget är avfasat i kanterna.
    Vidare så letade jag efter modellbeteckning och hittade lite halvdan info på Textar.

    Det borde vara dessa belägg som är monterade, men bilden på dem talar inte om någonting egentligen. Däremot, om man tittar på dessa belägg som är gjorda för bakre skivorna så antyder bilden att de också är avfasade mot beläggens kanter. Det kanske är i sin ordning detta, men jag lär ju ändå höra med verkstaden, som för övrigt är Mats Riesel Bil och Maskin.

    Är det någon som har erfarenhet av Textar och sitter på lite info om dessa?

    Bifogar även ett par bilder till.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Är det inte bara så att beläggen är fasade i kanterna?
    Det tror jag inte, jag har nya frambelägg hemma på bra och ha hyllan om någon är nyfiken på hur nya ser ut.
    Fast visst är vissa belägg fasade men inte på den ledden och väldigt lite
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bilderna i inlägg #9 ser dock OK ut, kanske vi blev lurade av udda vinkel på de första bilderna.
    Och den verkstan har jag bara hört gott om.
    Så det kanske var vi som förhastade oss lite, lätt hänt när man inte ser grejorna in real life
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det ser nog ut som det ska, fasen kan nog lura en lite men fasen är inte slipad i 90grader mot skivan om så säger utan snett. Då ser det ju ut så där. Fasen kommer alltså att börja slitas bort längst ner mot navet för att gradvis försvinna när belägget blir tunnare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det ser nog ut som det ska, fasen kan nog lura en lite men fasen är inte slipad i 90grader mot skivan om så säger utan snett. Då ser det ju ut så där. Fasen kommer alltså att börja slitas bort längst ner mot navet för att gradvis försvinna när belägget blir tunnare.
    Ja, det känns som att den är slipad "snett" in mot skivan när man känner med knivspetsen, samt med ledning av bilderna på länken till bakbeläggen från Textar, så att belägget gradvis närmar sig skivan från beläggets ytterkant och inåt, för att till slut nå full anliggning ca 20mm in. Det ser likadant ut på beläggets nederkant. Varför är beläggen konstruerade så här, finns det någon fördel med att låta beläggens anliggningsyta mot skivan öka i takt med att de slits?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    att man gör fasen sned kan ju diskuteras men de flesta premiumbelägg har en fas på nåt vis iallafall. Många billigare belägg kan sakna fas helt.
    Teorin är väl att fasen ska minska bromsgnissel iallafall. Volvo 240-940 hade ju problem med gnissel bak som löstes på all möjliga vis men sen efter att beläggen började fasas tror jag problemen försvann. Originalbeläggen var iallafall ofasade från början, sen började det dyka upp fasat och sen ersattes alla med fasade.

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Jag hittade denna Textar-bild vid googling och här syns verkligen fasningen. Aldrig sett något liknande tidigare vad jag kommer ihåg. Det förklarar i alla fall varför det ser ut som det gör på TS bilder. Man lär sig något nytt varje dag här på forumet.

    23334-168A.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bilderna i inlägg #9 ser dock OK ut, kanske vi blev lurade av udda vinkel på de första bilderna.
    Och den verkstan har jag bara hört gott om.
    Så det kanske var vi som förhastade oss lite, lätt hänt när man inte ser grejorna in real life
    Ja, Mats Riesel fick jag rekommenderat här på forat i samband med min spruckna kolv (och även krökta vevstakar som upptäcktes vid närmare titt) och han renoverade motorn åt mig. Sedan dess har jag bara använt den verkstaden och har alltid varit nöjd hittills.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    att man gör fasen sned kan ju diskuteras men de flesta premiumbelägg har en fas på nåt vis iallafall. Många billigare belägg kan sakna fas helt.
    Teorin är väl att fasen ska minska bromsgnissel iallafall. Volvo 240-940 hade ju problem med gnissel bak som löstes på all möjliga vis men sen efter att beläggen började fasas tror jag problemen försvann. Originalbeläggen var iallafall ofasade från början, sen började det dyka upp fasat och sen ersattes alla med fasade.
    Tack för infon! Det förklarar ju förmodligen det jag ser på min bil, då bromsverkan inte är dålig på något sätt vad jag kan känna, bromsarna tar bra. Det skulle de ju sannolikt inte gjort om beläggen faktiskt bara låg an på en liten kant som jag trodde det var från början.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag hittade denna Textar-bild vid googling och här syns verkligen fasningen. Aldrig sett något liknande tidigare vad jag kommer ihåg. Det förklarar i alla fall varför det ser ut som det gör på TS bilder. Man lär sig något nytt varje dag här på forumet.

    23334-168A.jpg
    Tackar! Jag lyckades inte hitta några bra bilder när jag googlade, men jag var nog för specifik iom att jag inkluderade modellnummer m.m.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det tror jag inte, jag har nya frambelägg hemma på bra och ha hyllan om någon är nyfiken på hur nya ser ut.
    Fast visst är vissa belägg fasade men inte på den ledden och väldigt lite
    Jag har sett flera belägg som varit fasade just på det sättet.

    Försöker fundera ut om det var dom jag monterade på toyotan, dom jag monterade på min 2.0t, eller om det till och med är brembobeläggen jag köpte till aeron som var så, men jag har sett det nyligen också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Ja detta är inte ovanligt, med fasade bromsbelägg. Det är vad jag vet, för att beläggen ska kunna slipa in sig mot skivan. Så simma lugnt. Kul för er som fått lära sig något nytt även idag

    Textar är ett fabrikat med bra kvalitet.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det där känner jag igen. Just att jag sett sådana fasningar på klossarna. Men jag har inte någon bättre teori till varför man gör så...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Textar var leverantören bakom Saabs fabriksmonterade bromsbelägg på senare år. Därmed inte säkert att det är exakt samma sammansättning i eftermarknadsbeläggen som OEM.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Bromsbelägg bak 9-3 ss
    Av aenden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 14:22
  2. Bromsbelägg!
    Av Vivel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 06:24
  3. Bromsbelägg
    Av Alhbin 9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •