Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 205

Ämne: Att göra nyinköpt OG9-5 2.3t -01 min

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192

    Att göra nyinköpt OG9-5 2.3t -01 min

    Jag har nyligen sålt min kollisions-skadade Honda och köpt min första Saab. Den verkar välskött med endast ett fåtal tidigare ägare, men jag känner att jag har en del arbete att göra innan bilen känns "min". Det är ett ganska brett spann av saker jag funderar på att göra, men jag är inte särskilt rutinerad när det gäller att meka. Jag tänkte därför göra en projekt-tråd, delvis för att hålla reda på vad jag vill göra, i vilken ordning, delvis för att indexera användbar information och kom-ihåg-lista, och dels för att bolla ideer och låta andra ta del.

    Min målsättning är att göra bilen mer bekväm. Jag är inte mycket av en racer, och jämfört med min förra bil så är det rejält med ös i 2.3t'n så att uppgradera motorn är inte på bordet just nu. Istället vill jag fräscha upp interiören, piffa upp ljudbilden innuti och stoppa in lite väl valda elektroniska leksaker. Jag vill också snygga upp den utvändigt, men då den inte står på privat parkering utan bredvid lite risigare bilar så kommer jag inte lägga alltför mycket tid och pengar på det.

    Modell: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport, -01 Silver Sedan, Automatväxlad

    Underhåll
    • FIXAT Bromsrören bak började läcka rejält när jag gav mig ut för att testa bilen på dag 2. Jag fick lite hjälp här, det är nu löst. Vore trevligt att ha kunnat stoppa i kopparnickel-rör, men det gick inte att fixa denna gång.
    • FIXAT Oljebyte. Jag har förstått att oljesludge var/är ett stort problem för tidiga 9-5, och jag har en Saab med B235E-motorn samt jag kör korta sträckor så jag är en kandidat för problemen. Samtidigt som det första oljebytet slänger jag nog in ett servicekit från maptun, de verkar populära häromkring. För att undvika framtida problem kommer jag också byta olja någorlunda ofta.
    • PÅBÖRJAT Potentiellt motorproblem. Bilen har ibland varit lite hackig vid start och ratten har vibrerat rätt mycket vid låga hastigheter. Jag är orolig att det här innebär att något måste fixas, men jag har inte kunna testköra tillräckligt mycket för att börja diagnostisera än. Jag utesluter ett möjligt problem i taget med detta i åtanke.
    • EJ PÅBÖRJAT Ytrost. Bilen har lite rostfläckar här och där, på hundbenen och begynnande i skuffen. Om jag kan ta tag i det tidigt kanske jag kan hämna det innan det blir ett riktigt problem..plus att det inte ser vidare snyggt ut med synlig rost. Bilder på rosten. Elektrolys-metoden.
    • FIXAT Nytt luftfilter till motorn.
    • FIXAT Byte av tändstift. Bilen har gått 80kkm sen det senaste dokumenterade bytet, och det ska bytas var 40kkm. Ooops. Information om bytet.
    • FIXAT Byte av olja till automatväxellåda. Ingen aning när det senast gjordes, och bilen har gått 240kkm så det kan vara hög tid. Förhoppningsvis har det servats tidigare men jag har bara missat det, kvittona visar på en ganska bra underhållshistorik. Finns info för manuell låda här på forumet, men hur det ska gå till för automat är oklart. Det behövs tydligen en 24mm insexnyckel/hylsa. Länk2. Länk3. Fixat och klart!
    • FIXAT Byte av kylarvätska. Nästan 3 år sen det gjordes senast, lika bra att ta tag i det i samband med resten. Gör en ordentlig flush likt detta eller detta och slå i originalvätska. Fixades i denna post, det var lättare än jag trodde, om än tidsödande. Nästa gång monterar jag av termostaten när jag gör jobbet för att snabba upp det hela.
    • EJ PÅBÖRJAT Kontrollera kedjesträckaren. Säger en del om kamkedjans hälsa.
    • EJ PÅBÖRJAT Fixa drivremsvibration. Sträckaren vibrerar ganska mycket, undersök om det är remspännaren (artikelnr 48 98 755, synlig på video) eller något annat.
    • EJ PÅBÖRJAT Krängningshämnare vänster fram glapp. Verkstaden påpekade detta när jag lämnade in bilen för byte av länkarm, men besiktningen har inte anmärkt på det. Värt att planera inför..
    • EJ PÅBÖRJAT "Lite glapp i bakvagnen". Ytterligare en sak verkstaden påpekade när de bytte länkarm. Bakdäcken sliter ojämnt, och enligt tråd här på forumet verkar det vara ett tecken på att bussningarna i bakre länkarm behöver bytas. Kanske något som kan göras framåt våren, ifall någon länkarm behöver bytas pga. rost samtidigt.
    • FIXAT Byte av ventilkåpspackning. Verkade söla olja härifrån. Information om bytet.
    • FIXAT Byte av vindrutetorkare. Bytte till original, lätt fixat.
    • FIXAT Batteribyte. Startbatteriet hade gett upp, så jag köpte ett begagnat på den lokala skroten för 150:-. Duger tills vidare.
    • EJ PÅBÖRJAT Byt tempgivare och termostat till kylvätskan, de verkar börja ge upp


    Städning / Interiör-rekond
    • FIXAT Städa ut bilen invändigt.
    • EJ PÅBÖRJAT Läder-rekond. 15 år har tagit ut sin rätt på den svarta läderinteriören, men det är mestadels i gott skick. En full ytrestoration av sätena verkar inte alltför svårt och ett extra large restoration kit går att beställa för ca 2100:-. Velar lite kring om det är värt pengarna/ansträngninge eller inte, så jag får fundera på saken. Vore smidigt att göra samtidigt som sätena är ur för städning av mattan ovan. Bilder på slitet läder.
    • EJ PÅBÖRJAT Uppgraderad förarstol. Saab 9-5 -01 ska ha funnits i varianter med ventilerade stolar, med eller utan minnesfunktion. En sådan, utan minnesfunktion i svart läder vore riktigt nice att stoppa i, istället för min existerande. Jag kanske ska leta runt lite.. Artikelnr 43 69 252.


    Ljud och elektronik


    Tillbehör
    • EJ PÅBÖRJAT GPS. Jag har släkt lite här och där i landet så en praktisk navigeringslösning är ett måste. Till min förra bil kunde jag 3d-skriva ett fäste och montera mobilen på instrumentbrädan, men jag har inte hittat ett bra ställe i Saaben. Jag vill inte fästa den på framrutan eller någonstans där den blockerar instrument, och den måste sitta där den går att titta på utan att distrahera för mycket. Det kanske går att lösa via stereo-enheten, på dess display.
    • EJ PÅBÖRJAT Dashcam. Jag har tidigare använt en BlackVue både fram och bak, men jag skulle inte rekommendera den. Den har en kollisions-sensor som ständigt triggar av musik i normal volym och som inte går att slå av. Bildkvaliteten lämnar också en del att önska pga. låg bitrate, jag kan t.ex. inte kan utläsa regplåtar ur videon. Att den ständigt lossnar från framrutan i sommarvärmen hjälper inte intrycket.. Jag ska nog testa med ett polariserande filter och en custom ROM, men får jag inte till det blir det någon annan modell. Hittade ett toppen-sätt att dra strömmen till kameran.
    • EJ PÅBÖRJAT Nödutrustning. Jag har länge tänkt plocka ihop ett litet kit att ha i bakluckan, men det har aldrig riktigt kommit till skott. Måste tänka igenom ordentligt vad som ska in, både första-hjälpen, filt och annat smått och gott som hjälper längst vägen.
    • FIXAT Vinterdäck. Har köpt in 4x dubbdäck, nu ska dom bara krängas på fälg.


    Småfix
    • EJ PÅBÖRJAT Byta Saab-emblemet fram och bak. Solblekt som få. Det finns bra information att utgå ifrån i FAQn. Bara att köpa och byta ut.
    • EJ PÅBÖRJAT Hajfenan ovanpå bilen har spruckit. Bara att byta, se Saab-emblemet ovan.
    • FIXAT Nytt pollenfilter. Finns en bra video här på forumet.
    • EJ PÅBÖRJAT Återställ elektroniken i backspeglar. Länk1 Länk2
    • FIXAT Besikta bilen och se om besiktningsmannen ser något jag missar.
    • EJ PÅBÖRJAT Elektrisk bagagerumsöppnare. Nyckeldosans knapp för att öppna skuffen ser ut att fungera på ytan, bilen blinkar och allt, men låset rör sig inte. Fel relaterat till motorn vid låset, artikelnr 48 08 812, sitter under tyget på "insidan" av skuffluckan.
    • EJ PÅBÖRJAT Köp in den saknade blindknappen till höger om ratten, artikelnr 44 09 264.
    • EJ PÅBÖRJAT Byt AC-reglagepanel. Displayen har litet pixelfel till vänster, kanske byta ut den, beroende på kostnad. Artikelnr 12 762 731.
    • FIXAT Byta nyckel-batteri. Köpte allt som behövdes för en billig slant på Biltema.
    • PÅBÖRJAT Kontrollera turbo-kompressionen och byta vakuumslangar. Turbo-kompressionen landar runt 0.6 Bar när jag testar.


    Anmärkningar från besiktningen


    TODO för omedelbar framtid
    • Kontrollera oljeläckage från växellåda
    • Byt styrservo-oljan?
    • Sätt i nylonslangar
    • Byt bussning på DI-kassetten
    • Kontrollera vad det är som tjuter vid motorstart. Drivremmen?
    • Ta reda på rätt vridmoment till banjomuttern för lufttillflödet, och byt den vid behov om jag brutit den


    Anteckningar
    • Trionic Seven från här på forumet har en riktig guldgruva av bra information i sina videos.
    • För att se priser på originaldelar har Orio en bra sida, och en del saker kan beställas från Saabparts om man vill hålla sig nära källan. Trionic täcker mer detaljer.
    • Andra bra siter är mekanika och maptunparts.
    • Att installera WIS och EPC för att få mer information om hur allt sitter ihop och ska servas verkar som ett klockrent beslut.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-11-28 klockan 22:06.

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Trevligt! Jag följer!

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Samma här!
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    28
    Dito!

    Välkommen till SAAB-sfären!
    9-5 MY05 SC Vector Sport 2.0t BP ST1 230bhp

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det är ju ganska lätt att uppgradera till saabs egen navigation (som sitter istället för huvudenheten), men den är ganska dålig jämfört med en modern navigator.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Tack till cdan83 och övriga, det här verkar vara ett skönt forum fullt med trevligt folk!

    Du tänker ungefär som jag, GlennB. Visst kan jag skaffa factory-prylar, men det kostar några kronor och är en massa jobb för något som jag nog inte blir imponerad av. Det är visserligen original, men jag värderar en bil som jag njuter av att använda högst.

    I min förra bil körde jag Waze-appen via min mobil fäst i dashboarden, precis bredvid ratten, men jag ser ingen plats att få dit den bra i Saaben. Just nu går min tankar till en dubbel-DIN stereoenhet med GPS, antingen inbyggt eller via att den streamar från mobilens display.

    Det kanske går att fixa en stereoenhet som kör android direkt, så kunde jag köra en cloud-lösning där. Helst med möjlighet till custom ROM. Jag är ju programmerare i grunden så det vore kul att kunna programmera den utan begränsningar. Eftersom jag kör en OBD2-enhet med BT-länk skulle då t.ex. kunna dra statistik från bilens interna system och färdlogga automatiskt. Någon som vet om det finns intressant data som man kan dra ut med en OBD2-enhet, eller om Saab har något eget lager för den häftigare diagnostiken?
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-26 klockan 12:00.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag hämtade upp bilen från Hedin's Bil, föredetta Biva här i Linköping, efter bromsrörsbyten bak. 3.3k skulle de ha för bromsrören, och sedan bytte de bränslefiltret samtidigt, för ytterligare 900:-. Sved lite i plånboken, men inte ett orimligt pris. Nu fungerar bromsarna som de ska!

    För att fira tog jag en vända runt stan, sen fram med kameran för att dokumentera framtida projekt.


    Läder-stolarna:

    Förarsidan är som väntat mest åtgången.


    Något skarpt har dragit emot på passagerarsidan.

    Överlag ser lädersätena ganska ok ut. Slitna, men jag hoppas det går att rekonda. Frågan är om man ska passa på att sätta i häftigare säten när man ändå håller på. Det ska tydligen finnas varianter med "minne", vilket jag antar innebär att den sparar ett par olika förares inställningar för stol(och kanske speglar också)? Det är bara jag som kör bilen, och med tanke på att min förra pärla blev krockad bokstavligt talat första gången jag lät nån annan köra bilen så tror jag det kommer förbli så. Minne är alltså lite skit samma för min del. Dock ska det tydligen också finnas perforerade varianter med ventilation åt rygg och rumpa, det kan ju dock vara en bra uppgradering för längre färder. Om jag ändå lägger en tusenlapp eller två på ett restorationskit..

    Relaterade länkar: Restorationskit. Länk1 Länk2

    Synpunkter?


    De värsta rost-fläckarna:

    Hundbensproblem, vanligt som jag förstår det?


    Insidan av skuffen har börjat rosta runt, hela vägen ut.


    Rost i närheten av bensinlocket. "Lack-bulorna" gör mig lite orolig..


    Rost runt passagerardörren, vid "fästes-sidan" mot motorhuven. Går runt från insidan och ut. Det här blir svårt att komma åt..

    När jag knackar och håller på med rosten så verkar det vara schysst metall under. Förhoppningsvis kan jag avstyra angreppet om jag tar tag i det. Jag tog också en titt under när jag inspekterade mina läckande bromsrör förra veckan, och där såg det bra ut. Delar av underredet var täckta av någon slags rostskyddsmassa och resten såg rent och fint ut. Kan ju gömma sig rost under massan, men jag hoppas att så inte är fallet.

    När det gäller att fixa till rosten jag hittat har jag egentligen ingen aning om hur det görs på bästa sätt, så jag har letat lite information. En variant för stora angrepp verkar vara att slipa ner och tennspackla (Länk2). Verkar lite knepigt, men samtidigt kan jag tänka mig att det ger ett mer beständigt resultat då det ersätter metall med metall. Alternativt så används nät vid behov, och "vanligt" spackel. Polyesterspackel ska tydligen inte vara att rekommendera då det drar åt sig vatten? För mindre angrepp verkar det vara att slipa, dremla eller blästra bort all rost, och det är verkligen viktigt att komma åt all rost. För de absolut värsta angreppen verkar det handla om att skära ut den angripna biten och svetsa dit helt ny metall, men det verkar mest lämpligt för "osynliga" områden. Oavsett metod är det sedan att avsluta med att göra rent ytan ordentligt, på med rostskyddsfärg och sedan den önskade nyansen av lack och sedan klarlack. Flera lager ska på, så det håller tätt!

    Relaterade länkar: Tips från coachen. Tips från budget-coachen. En annan user som fått tips kring hundbensrost. Användare skär bort och svetsar dit ny metall.

    I mitt fall är jag kanske snål, men samtidigt håller jag gärna bilen i gott skick i många år framöver. Att lämna in det hela och få delarna omlackade professionellt är nog alltså inte aktuellt, men samtidigt vill jag gärna göra något åt det. Vi har ett bra makerspace här i Linköping, såpass välutrustat att det troligtvis går att sprutlackera enskilda paneler under kontrollerade omständigheter om jag fixar fram spruta och färg. Frågan är dock om det är möjligt att montera av de angripna panelerna utan mycket arbete, jag antar att det är svårt för t.ex. hundbensregionen. Alternativet är väl att "ful-lackera" direkt på bilen, men jag antar att allt damm och skit utomhus ställer till det då?

    Har jag missat något viktigt?


    Edit: Addendum, medan jag var inte och grötade runt i baksätet så kände jag en vag arom av spya, när jag bråkade under baksätesdynorna. Ugh. Såg inget därnere, men det har säkert spillts något en gång i tiden. Vill verkligen in och städa ur, inklusive golvmattorna, nu..
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-27 klockan 01:44.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Efter vidare efterforskningar har jag hört att rå kallpressad linolja tydligen ska hämna vidare rost, även på ytor som redan är rostiga. Kanske är något att ta med mig till nästa gång jag ska under bilen och gröta, för att se om jag hittar nån yta som behöver sig en skvätt. Jag kommer vinterköra bilen och jag har fått intrycket att det saltas ganska friskt här i regionen..

    Edit: Om jag skulle göra det, verkar rå kallpressad linolja (inte kokt) påpenslad i ett tunt lager under bilen nån gång om året, med 2-3 lager pålagt första gången, vara en bra approach. Penslat, inte sprayat, då spray ger partiklar som sen torkar fast på lacken om man inte tvättar bilen noga med avfettningsmedel och allt strax efter applikationen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-27 klockan 01:32.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag använder eko-kedjeolja (luktar raps/lin), efter tips från bilprovningen, främst till triangellänkarna fram som alltid rostar. Verkar fungera utmärkt och billigt. Även fyllt McPherson-benen fram med detta, och på lite andra lämpliga ställen. Vid dörrar osv kör jag oftast http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...re-2000020899/ sedan rostomvandlare eftersom man aldrig får bort allt i skarvar osv, sedan grund och lack. Brukar hålla rätt bra, men tyvärr är SAAB-plåten ren skit jämfört med t ex BMWn jag har, så det krävs mer omfattande jobb för att resultatet ska hålla sig. SAAB-plåten rostar på två dagar till brunt utan skydd, BMWn tar det minst 6-12 månader, om en skada uppstått.

    Din bil rostar på rätt bra överlag, så räkna med mycket jobb.

    Många i forumet har riktigt fina bilar så du kommer få många tips om epoxilacker och annat bra, så lyssna på alla råd och avgör vad som är bäst för dina ambitioner och plånbok.

    PS. När kittsträngen vid dörren börjat rosta har det alltid trängt under, så tätmassan måste bort helt och hållet, bearbetas under (enligt ovan) och läggas på nytt kitt.

    Jag är en sådan som struntar i utseendet så länge det inte rostar alltför mycket, men servar allt som inte syns, men påverkar driftsäkerheten. Det är där jag lägger pengarna.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-09-27 klockan 08:50.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    MultiMan, med "kittsträngen vid dörren" så menar du insidan av passagerarsidedörren och den där svetsfogen som har rost på båda sidorna? Det var det jag var rädd för, hur f*n ska det gå till?

    Rosten i övrigt irriterar mig..men frågan är om jag ska slänga på linolja tills vidare, köra över vintern och ta tag i det nästa vår? Jag vill inte stå med halvfärdig rostreparation i höstrusket, särskilt sen jag inte har ett garage att ställa undan den i.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  11. #11
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Det är ingen svetsfog utan just en sträng med karosserikitt som sätts dit för att skydda skarven där inner och ytterplåten möts. Man petar med en skruvmejsel för att känna var den släppt och sedan drar/skrapar man bort allt som inte sitter stenhårt. Rosten brukar äta sig in under den och sedan fortsätter den bruna döden att spränga isär den vikta plåtskarven (har det gått så långt krävs mer omfattande arbete).
    Du ser samma kittsträng i underkant på bakluckan.

    Enklaste är det jag skrev tidigare; bort med kittet som är löst, sedan en grovrengöringsskiva (länkat innan), kratsa i skarven med något vasst för att rensa, rostomvandlare, grundlack, ny kittsträng, täcklack. Så gör jag. Har jag möjlighet blästrar jag eftersom bläster är helt överlägset att få bort rost i alla porer och då kan du skippa rostomvandlaren.

    Jag vet inte hur 01 är men jag rev direkt loss plastlisterna i underkant av dörrarna eftersom de ät en extrem smutsfälla och rostar gärna under där samt dräneringen från dörren sätts igen av smuts = akvarium i dörren = obra. Rengjorde med trissa på samma sätt där, på hela undersidan och behandlade. Sprutade även in vax i dörren från hålen i undersidan när jag höll på. Listerna sitter med raka klips i ytterkant som du lossar först med lämpligt plastverktyg (Biltema har set för småpengar) och på insidan hålls listen fast bara runt plåtkanten. Monteras i omvänd ordning.

    Bra även till inredningsdetaljer mm: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/ve...st-2000022426/
    Jag valde det för 80kr och det håller utmärkt även när man måste ta i.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-09-28 klockan 04:11.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Tack till cdan83 och övriga, det här verkar vara ett skönt forum fullt med trevligt folk!

    Du tänker ungefär som jag, GlennB. Visst kan jag skaffa factory-prylar, men det kostar några kronor och är en massa jobb för något som jag nog inte blir imponerad av. Det är visserligen original, men jag värderar en bil som jag njuter av att använda högst.

    I min förra bil körde jag Waze-appen via min mobil fäst i dashboarden, precis bredvid ratten, men jag ser ingen plats att få dit den bra i Saaben. Just nu går min tankar till en dubbel-DIN stereoenhet med GPS, antingen inbyggt eller via att den streamar från mobilens display.

    Det kanske går att fixa en stereoenhet som kör android direkt, så kunde jag köra en cloud-lösning där. Helst med möjlighet till custom ROM. Jag är ju programmerare i grunden så det vore kul att kunna programmera den utan begränsningar. Eftersom jag kör en OBD2-enhet med BT-länk skulle då t.ex. kunna dra statistik från bilens interna system och färdlogga automatiskt. Någon som vet om det finns intressant data som man kan dra ut med en OBD2-enhet, eller om Saab har något eget lager för den häftigare diagnostiken?
    Jag tryckte in en surfplatta (med 3G koppling) och monterade en vanlig stereo dolt bakom och som jag styr med rattknapparna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ljus-automatik
    På OBD2 uttaget ligger det alltid ström på så om du lämnar BT-enheten i så kan den dränera batteriet. Byggde om min på 9000 till att bara mata ström vid tändning på
    vilket jag inte ser någon nackdel i. http://saab9000vector.blogspot.se/20...ulfplatta.html
    Senast redigerat av Timpa den 2016-09-28 klockan 07:33.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Enklaste är det jag skrev tidigare; bort med kittet som är löst, sedan en grovrengöringsskiva (länkat innan), kratsa i skarven med något vasst för att rensa, rostomvandlare, grundlack, ny kittsträng, täcklack. Så gör jag. Har jag möjlighet blästrar jag eftersom bläster är helt överlägset att få bort rost i alla porer och då kan du skippa rostomvandlaren.

    Jag vet inte hur 01 är men jag rev direkt loss plastlisterna i underkant av dörrarna eftersom de ät en extrem smutsfälla och rostar gärna under där samt dräneringen från dörren sätts igen av smuts = akvarium i dörren = obra. Rengjorde med trissa på samma sätt där, på hela undersidan och behandlade. Sprutade även in vax i dörren från hålen i undersidan när jag höll på. Listerna sitter med raka klips i ytterkant som du lossar först med lämpligt plastverktyg (Biltema har set för småpengar) och på insidan hålls listen fast bara runt plåtkanten. Monteras i omvänd ordning.
    Tack för tipsen. Den där listen under dörrarna du pratade om har jag sett, och jag tänkte samma sak, "därunder är det nog rostigt..". Kanske ska ta bort den jag med.

    När det gäller kittet på insidan av dörren, är det något i stil med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...ng-2000023847/ som vi pratar om då? Jag har aldrig stött på produkten förut, men jag är å andra sidan novis också.


    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Jag tryckte in en surfplatta (med 3G koppling) och monterade en vanlig stereo dolt bakom och som jag styr med rattknapparna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ljus-automatik
    På OBD2 uttaget ligger det alltid ström på så om du lämnar BT-enheten i så kan den dränera batteriet. Byggde om min på 9000 till att bara mata ström vid tändning på
    vilket jag inte ser någon nackdel i. http://saab9000vector.blogspot.se/20...ulfplatta.html
    Hmm, bra ide med en surfplatta. Jag såg nån annan på forumet med en liknande lösning, och det kan nog vara det enklaste om jag inte kan hitta en lämplig android-baserad stereo. När det gäller batteridränage så är det ett problem teoretiskt sett, men jag körde den ikopplad konstant i ett år i min förra bil och hade inget strul. Annat blir det nog om jag loggar medan bilen är av, men så länge ingen är ansluten via BT så är den bara i standby. På tal om, synd att jag strulade till reparationen av min gamla, spruckna mobil, annars hade den varit en utmärkt loggningsplatform att bygga in i bilen nånstans..


    I övrigt så har det blivit lite gjort idag, nytt luftfilter till motorn, nytt oljefilter och ny olja. Nu är den mätt och glad på GMs finaste 5w30. Förra ägaren hade lämnat en present, ett hyls-huvud som satt som självaste f*n på oljetapp-bulten, troligtvis kvar sen förra ägaren senast bytte olja. Jag hade givetvis inget skaft som passade, så jag var tvungen att hissa ner bilen och åka iväg för att köpa en lämplig hylssats på Biltema, mitt i allt.. Nåväl, nu spinner den som en kisse..tror jag.

    Jag är lite orolig för kamkedjan, egentligen. När det är dags för den blir det dyrt, har jag förstått, och jag har ingen ingen plats att arbeta för att fixa det själv. Jag laddade upp ett klipp från under huven till youtube. Någon kunnig kanske kan ta en lyssnare och höra om den låter ok för en factor 2.3t -01'a.

    I slutet av videon känner jag ett varmt luftdrag från inom motorn, där jag är nere och fiskar med handen. Jag antar att det är normal, om inte någon protesterar.


    Nästa punkt på agendan är nog att få bilen besiktad, för att se om besiktningsmannen har någon synpunkt som jag borde göra till en prioritet. Därefter är det nog dags för fokus på ljud.

    Edit:
    Efter en titt på service-schemat i Haynes-manualen och alla kvitton som jag har från tidigare ägare så har jag kommit fram till några nya viktiga punkter att ta hand om. Tändstift, växellådeoljebyte, kylarvätskebyte. Hur svårt kan det vara? :P
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-29 klockan 00:16.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Dina hundben ser bättre ut än vad mina gjorde, men det är lite kul att du har rost på nästan exakt samma ställen som jag har på min '99a, och slitaget på skinnklädseln ser ut som den i min 05'a

    Undertill så rostar dom tydligen under sidokjolarna, besikningsgubben var där och tryckte in skruvmejsel under kjolen och kände.. annars så verkar rostskyddet undertill vara bra.

    Angående elstol med minne, det finns afaik tre varianter av elstolar, dels bara elstol (osäker på denna), elstol med minne (för tre förare), och från någon årsmodell inkluderas även speglarna i minnet, min 05'a har elstolar med minne som inkluderar speglar.

    I mitt fall är det oerhört användbart eftersom min sambo är typ en halvmeter kortare än mej och har helt andra inställningar, vi letade specifikt efter en bil med pilotpaketet där detta ingick.


    När du byter tändstift är det som du kanske vet av YTTERSTA vikt att använda exakt rätt stift, det ska vara NGK av rätt modell, inget annat.. min 9000CDE hade fel stift när jag köpte den, men gick bra, efter byte av stift till korrekt modell drog den en deciliter mindre soppa per mil!
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Kul och kul vet jag inte om jag tycker rosten är..men man får väl se det roliga i det hela på något vis antar jag..

    När det gäller elstolar, vet du om det måste trixas något med själva bilen, dra fram nya kablar och liknande, för att få in en stol med minne(för stolen iaf, speglar bryr jag mig inte om) i en som inte haft det tidigare? Vore lite lyx om man kunde få AC till rumpan..

    Tack för infon om tändstiften, jag tror att jag har rätt. Maptun visade dom baserat på mitt regnummer, och när jag kollade Orio för min bil så listade den fyra olika tändstift, varav en var den variant Maptun skickade. Lite läskigt att det inte bara var en match, men..det är nog rätt hoppas jag! Samtliga tändstiften hade samma avstånd och gäng och allt iaf.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Kul att du verkar följa ungefär samma inlärningskurva som mig, innan jag köpte min brukis 9-5 hade jag knappt gjort ett oljebyte. Tändstift o oljebyte växellåda var det första jag gav mig på, tändstiften är jättelätt, se till att det inte finns skräp som kan falla ner när du byter tändstiften. Vill du sova gott så använd momentnyckel vid åtdragningen, många tycker dock det är tjafs.
    Du har ju automat, så då är oljebytet knepigare. Finns dock utförliga guider hur man gör. En avkortad 8mm insexnyckel är guld värd, samt en 1/2 hylsa med insex.
    Senast redigerat av Taxweiler den 2016-09-29 klockan 08:12.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja, det känns bra att lära sig hur det funkar. På så vis kan jag investera tid i att göra bilen "precis rätt" så att jag trivs med den, sen försäkra mig om att den fortsätter fungera, år efter år. Det både spar pengar och ökar trivseln, i längden!

    När det gäller insex-hylsan till automatväxellådans oljetapp hittade jag information om att det skulle vara 24mm, känns det rätt? Tror inte jag har en sån stor liggandes, jag får nog ta en vända ut till biltema igen.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Automat har inte insex-nyckel för avappningspluggen utan det är 20+ nånting sexkantshylsa som gäller.

    Några noteringar från filmen:

    1. Fuktar lite från där slangen från intercooler möter det svarta tryckröret i plast. Gör rent ytorna och dra åt.
    2. Söl från där kobran ansluter till turbon. Byt o-ringen.
    3. Läckage från ventilkåpspackningen. Byt.

    Verkar finnas ett kedjeljud, men jag hade sett över löphjul och rem i första hand eftersom dessa kan låta också. Ska bytas var 11000mil men är servicehistoriken okänd så är det en punkt man vill kolla för man vill inte tappa vattenpump, generator och styrservo längs vägen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    ..Dessutom, om remmen går av, kan den piska av oljerör som då sprutar ut motoroljan på höger framhjul istället..

    Gissa hur jag vet ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Automat har inte insex-nyckel för avappningspluggen utan det är 20+ nånting sexkantshylsa som gäller.
    Absolut, det var det jag menade. Köpte en 24mm hylsa, men jag kom inte åt riktigt med den så jag bytte till en 24mm nyckel istället.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Verkar finnas ett kedjeljud, men jag hade sett över löphjul och rem i första hand eftersom dessa kan låta också. Ska bytas var 11000mil men är servicehistoriken okänd så är det en punkt man vill kolla för man vill inte tappa vattenpump, generator och styrservo längs vägen.
    Drivremmen har jag faktiskt hittat ett kvitto på, den är bytt för 1000 mil sedan. Jag och en kamrat tittade lite under huven och jag tror vi hittat problemet. Om jag förstått det rätt är det något relaterat till remsspänning som vibrerar. Jag tog en liten film på det.

    Videon gör inte vibrationen rättvisa, den vibrerar på ganska bra, inte bara med en långsam fram-och-tillbaka-rörelse som videon visar. Borde nog fixa detta snarast, det kan säkert orsaka extra slitage på remmen, för att inte tala om att det låter illa.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1. Fuktar lite från där slangen från intercooler möter det svarta tryckröret i plast. Gör rent ytorna och dra åt.
    2. Söl från där kobran ansluter till turbon. Byt o-ringen.
    3. Läckage från ventilkåpspackningen. Byt.
    Det här är bra observationer som jag inte vill ignorera, men jag måste kolla upp var alla dessa delar sitter i motorn innan jag kan göra något vettigt av dessa. Jag återkommer med dessa så snart jag har haft tid!
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-30 klockan 11:23.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

Liknande ämnen

  1. Frågor om nyinköpt og9-3 cab
    Av The Swedish Kiwi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 12:49
  2. Lambdafråga på nyinköpt bil 3.0V6
    Av doc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 17:51
  3. Små problem med nyinköpt SS
    Av Drotz i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •