Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 205

Ämne: Att göra nyinköpt OG9-5 2.3t -01 min

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Var iväg till besiktningen(hos Besikta Bilprovning) idag på morgonen och fick ett par 2'or.
    • Länkarm fram höger, rostskadad
    • Positionslykta fram, båda sidor ur funktion


    Länkarmen gör mig orolig. Föregående ägare hade lagt på ett tjock och fint lager med tectyl..som givetvis dolde rost. Tack för den du. Känns som att det är läge att byta även den vänstra länkarmen, den trodde besiktningskvinnan inte skulle hålla länge till den heller. Jag måste göra lite efterforskningar kring det här efter jobbet, för att se om det är något jag har lust att göra själv eller om omständigheterna dikterar att det blir ett verkstadsjobb.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag försökte lossa min länkarm och skruvarna satt stenfast, lossar dom är det nog inte så väldigt svårt att byta annars.

    (Slutade med att jag svetsade ihop armen på plats istället)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Byta länkarm fixar du själv, har man tillgång till lyft är det gjort på en halvtimme typ.

    Tyvärr verkar det väldigt vanligt att man får nerslag på länkarmarna på besiktningen, dom verkar skikta sig på något underligt vis när dom rostar vilket gör att dom ser betydligt värre ut än vad dom egentligen är. Jag har flera gånger bara slipat av det yttersta lagret på länkarmarna och lagt på ny färg så blir dom som nya igen, det brukar alltid vara gott om friskt gods under det tunna översta lagret rost.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag hade ju ett ställe där bilprovningen lyckades slå ett liitet hål, men till min stora förvåning var det ju kärnfriskt i resten av armen, därför svetsade jag, det hade jag inte gjort om resten verkade kexig..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag har kollat vidare på länkarmen. Efter jag installerat WIS och tagit en titt där så ser jag att den där kallas svängarm, så jag kommer kalla den det istället.

    I WIS kan man hitta bra steg-för-steg instruktioner för av/påmontering, men att hitta dem lämnas som en övning till läsaren pga. copyright.

    Jag lyckades inte hitta en video för Saab 9-5, men processen verkar ganska lik t.ex. videon för Ford Focus.

    Det finns dock en serie bilder på ett byte för Saab 9-5.

    Det är lika bra att byta bussningar tillsammans med svängarmen. I min bil är dom troligtvis riktigt gamla, om inte faktiskt original, så byte är nog egentligen ett krav. Ju hårdare bussningar man väljer, t.ex. powerflex och liknande, desto "närmare" kommer man vägen och desto direktare blir styr-responsen. Dock är jag inte mycket av en racer utan föredrar nog komfort.

    Detta leder mig till att fundera på om det kanske ger något att byta fjädringen. Blir det utsliten och svampigare, tro? Finns det något annat jag borde byta när jag ändå är därnere?
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-10-01 klockan 09:31.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  6. #26
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Den genomgående skruven vid nummer 5 var runddragen frö mej, och en av skruvarna undertill (dom tre) på spindelleden var också fastrostad så jag inte fick loss den, hade säkert gått att lösa (med våld) om jag verkligen velat, men nu svetsade jag på plats istället.

    Fjädrarna kan ju sjunka ihop lite, men dina stötdämpare är säkert dåliga om dom inte nyligen är bytta, känner man att man vill gör det säkerligen skillnad att byta. Vet att när jag bytt stötdämpare på bilar så har dte evrkligen närkts i väghållningen efteråt, även när man bytt till original.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja, att ta av prylarna kommer säkert vara ett helvete. Jag har hört att det ska vara ett bra tips att värma upp bulten med en tändare och låta lite vax från ett ljus smita in bland gängorna. I värsta fall blir det väl vinkelslipen..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Tvivlar på att du får upp tillräcklig värme och att stearient är tillräckligt penetrerande för det, men sämre lär det ju inte bli.

    Att värma brukar ju alltid funka dock, men då ska det ju vara gassvets eller induktionsvärmare typ, man kan också svetsa med mig/mag, så skulle nog jag gjort, då svetsar man på en ny mutter eller liknande, och samtidigt värms grejerna upp, brukar funka..

    Kan man kapa med vinkelharry så är det nog enklare dock, specieltl genomgående skruvar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tvivlar på att du får upp tillräcklig värme och att stearient är tillräckligt penetrerande för det, men sämre lär det ju inte bli.
    Det funkar faktiskt, även om det låter otroligt. Många äldre mekaniker körde stenhårt med det tricket, och jag har faktiskt sett det utföras med helt fantastiskt resultat.
    Nån försökte en gång förklara det för mig, något om att värmen drar ner stearinet i gängorna, men jag är osäker på om han egentligen visste vad han pratade om.
    Jag har iaf många gånger tänkt att jag ska ta reda på exakt varför det fungerar men det har inte blivit av.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag tror det rör sig om kapillärkraft. En tillräckligt smal passage "suger upp" vätska pga. ytspänning.


    Sen återstår det ju att se om det hjälper i mitt fall..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Original-videon.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Några noteringar från filmen:

    1. Fuktar lite från där slangen från intercooler möter det svarta tryckröret i plast. Gör rent ytorna och dra åt.
    2. Söl från där kobran ansluter till turbon. Byt o-ringen.
    3. Läckage från ventilkåpspackningen. Byt.
    Jag har nu tittat närmare på videon tillsammans med en uppsättning ritningar för B235 från EPC. Det har varit intressant och lärorikt! Innan jag går vidare vill jag bara kolla att jag förstått allt detta rätt.

    1. Fuktar lite från där slangen från intercooler möter det svarta tryckröret i plast. Gör rent ytorna och dra åt.
    Jag ser att den slangen tycks ha "säckat ner" lite. Jag ger mig på att göra rent och dra åt, precis!

    2. Söl från där kobran ansluter till turbon. Byt o-ringen.
    Jag har letat i videon och i EPC, men jag kan inte klura ut var du menar. Jag tolkar kobran som någon del längst vägen luften går efter luftfiltret men innan turbons kompressor. Jag kan dock inte se något söl i direkt anslutning till kobran, och hittar inga O-ringar i det området med EPC-ritningarna. Kan någon förtydliga?

    3. Läckage från ventilkåpspackningen. Byt.
    Det förklara det svarta smutslagret. Det ska jag ge mig på. När jag spanar i EPC-ritningarna verkar det bara vara att plocka av ventilkåpan, ta bort packningarna och sätta dit ett nytt kit. När jag läser här i forumet talas det dock om ett lager av latex som ska läggas på också. Det borde finnas instruktioner om detta i WIS kan man tycka, men jag kan inte hitta några. Är det någon som kan tipsa mig om vart jag ska leta?
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Panik, jag hittade nyss djupa sprickor i lacken!



    Det sitter verkligen dåligt till, så det blir svårt att slipa ner och måla om. Att sprickan tycks nå ner mot bakfönstret gör mig orolig, kommer jag öppna upp där och hitta en stor rostfläck runt halva fönstret? Läskigt.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  13. #33
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Den har väl varit krockskadad och/eller taskigt omlackad? Har du köpt en billig, begagnad SAAB med mycket utrymmen och körglädje, eller en ny Bentley? Man måste anpassa förväntningarna efter det.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Skavanker får man absolut räkna med, min oro är mer riktad kring hur denna spricka kommer suga in vatten till metallen och låta rost sprida sig hej vilt därunder..och hur jag förebygger det på bästa vis. Jag tror inte den har varit krockad, vilket leder mig att tro att sprickan i lacken sträcker sig över motsvarande rost underifrån, troligtvis från fönstret som jag skrev.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  15. #35
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Det där är väl nästan standard på sedan. Är inte det där en skarv mellan 2 plåtbitar som sedan är igenfylld med karosserilim som sedan är lackat?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Det skulle förklara en hel del. Jag var lite förbluffad när jag inspekterade karossen för att klura ut hur jag bäst skulle angripa hundbens-rosten, och såg att den tycktes vara ett enda stycke istället för separata paneler.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Kittet spricker där på sedanerna. Inget att bry sig om.

    Det såg ut som läckage vid inloppet till kompressorhuset på turbon. Det sitter en o-ring under v-bandsklämman som håller inloppsröret (som brukar kallas saxofon, kobra eller kungskobra beroende på modell och utformning) mot turbon.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kittet spricker där på sedanerna. Inget att bry sig om.
    Alright. Jag antar att rosten kommer börja sprida sig därunder, sakta men säkert, eftersom det är en kanal där vatten fastnar och bilen står utomhus?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det såg ut som läckage vid inloppet till kompressorhuset på turbon. Det sitter en o-ring under v-bandsklämman som håller inloppsröret (som brukar kallas saxofon, kobra eller kungskobra beroende på modell och utformning) mot turbon.
    Jag har verkligen försökt klura ut vilken packning du menar, men jag kan verkligen inte hitta någon information varken i EPC eller WIS. Har jag förstått det rätt att det är just den här delen du menar?



    I övrigt så har jag beställt en ersättnings-bärarm, växellådeolja samt ventilkåpepackning från maptun. Jag kan inte hitta någon egentlig information om hur jag ersätter ventilkåpepackningen. Baserat på de ritningar jag tittat på verkar det bara vara en fråga om att skruva av ventilkåpan, plocka ur de gamla och slänga i de nya samt skruva ihop. Dock vill jag minnas att jag läst någonstans om någon silikon som också ska på, och att bultarna ska dras i någon särskild ordning med något särskilt moment. Finns den informationen bland EPC-ritningarna eller i WIS överhuvudtaget? Jag kan verkligen inte hitta informationen och det börjar bli frustrerande.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  19. #39
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Eftersom du verkar ha bestämt dig för att fixa till bilen så är det bara att åka och köpa en Haynes-bok. Kostar under 300kr och har bl a åtdragningsschema för ventilkåpan och bultarnas moment, samt mycket annat. Det var det första jag köpte till min 9-5.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kittet spricker där på sedanerna. Inget att bry sig om.
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Alright. Jag antar att rosten kommer börja sprida sig därunder, sakta men säkert, eftersom det är en kanal där vatten fastnar och bilen står utomhus?
    Jag skulle rekommendera att du torkar ur ordentligt och bättrar lacken vilket du kan göra med bara klarlack (bättringssater för metallic innehåller en färg och en klarlack)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det såg ut som läckage vid inloppet till kompressorhuset på turbon. Det sitter en o-ring under v-bandsklämman som håller inloppsröret (som brukar kallas saxofon, kobra eller kungskobra beroende på modell och utformning) mot turbon.
    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Jag har verkligen försökt klura ut vilken packning du menar, men jag kan verkligen inte hitta någon information varken i EPC eller WIS. Har jag förstått det rätt att det är just den här delen du menar?
    Nej, men därunder finns en o-ring som blir torr och otät med åren, lämplig att byta.
    Den Hyvens syftar på sitter längre åt vänster på din bild och längre ner, på inloppet till turbon.


    Citat Ursprungligen postat av JonasFrånLandet Visa inlägg
    Jag kan inte hitta någon egentlig information om hur jag ersätter ventilkåpepackningen. Baserat på de ritningar jag tittat på verkar det bara vara en fråga om att skruva av ventilkåpan, plocka ur de gamla och slänga i de nya samt skruva ihop. Dock vill jag minnas att jag läst någonstans om någon silikon som också ska på, och att bultarna ska dras i någon särskild ordning med något särskilt moment. Finns den informationen bland EPC-ritningarna eller i WIS överhuvudtaget? Jag kan verkligen inte hitta informationen och det börjar bli frustrerande.
    Bara all lossa ventilkåpan och göra rent ordentligt på toppen och spåren i kåpan och montera dit den nya packningen.
    Silikon eller ej, det skall inte behövas och vissa hävdar bestämt att det är verboten. Själv hatar jag läckage så jag har kompletterat med väldigt tund med Loctite's blå packning silikon (det skall va så lite att det inte tryckt in och kan komma in i motorn)
    Kåpans moment är blygsamma 15Nm
    Har du automat eller manuell? Manuella har en plugg som brukar läcka och den kan tätats med nämna silikon eller bytas.
    Kräver en speciell tamperproof Torx och den brukar sitta bergfast, ett alternativ är att knacka ur den sidledes och montera omvänt.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-04 klockan 14:49.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Frågor om nyinköpt og9-3 cab
    Av The Swedish Kiwi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 12:49
  2. Lambdafråga på nyinköpt bil 3.0V6
    Av doc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 17:51
  3. Små problem med nyinköpt SS
    Av Drotz i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •