Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Ersättare till 9-3SC -08 aut?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32

    Ersättare till 9-3SC -08 aut?

    Hej! Jag har ett större problem som jag hoppas ni Saab-proffs kan hjälpa mig med.

    Vår Saab 9-3 08,SC aut med snart 16000 mil har snart gjort sitt hos oss, tyvärr. Den har varit med oss på fyra långresor genom Europa och har varit helt underbar: komforten, farten och elegansen som den har är ju svårslagen.

    Frågan är, vilken bil av andra märken motsvarar den härliga körupplevelse som min 9-3 bjudit på?

    Både jag o min fru är hyfsat dåliga på bilar men värdesätter möjligheter till snabba omkörningar och bra väggrepp & stabilitet i tex vindutsatta vägpartier (vilket vi tycker vår 9-3:a klarat utan trubbel).

    alltså, vi letar efter en ersättare som kan bjuda på ungefär samma upplevelse, tips någon?
    Budgeten för vår nästa beg bil är runt 160 000 och den ska rymma 1 bakåtvänd barnstol,gärna automat.

    Tacksam för all hjälp! Och om jag postat fel, flytta gärna!
    /

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Är det så att det måste vara Kombi?
    Eller fungerar sedan lika bra?

    Isåfall kanske man ska kolla lite på NG9-5?
    Om du nu vill vara kvar hos Saab dvs

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Hej! Nä, måste inte vara kombi men gärna (har inget bra skäl till varför, bara gillar det).
    Hur ser utbudet ut ang ditt tips?

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Volvo V60.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    När det gäller vilken säkerhet man vill kosta på sin familj så instämmer jag helt med förslaget från Glader9991

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Undvik de här: http://teknikensvarld.se/tickande-bi...pp-med-309347/

    Undvik dessutom ng9-5 med V6.

    Varför har er 9-3 gjort sitt? Den bör ju lätt gå minst lika långt till. Troligen behöver chassit en översyn med lite nya bussningar, fjädrar och stötdämpare. Bromsarna behöver kanske också en översyn. Med lite omvårdnad så kommer bilen att kännas nästan lika bra som när den var ny.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Undvik de här: teknikensvarld...
    Håller med! Teknikens värld bör undvikas så långt det bara går. I rubrik och ingress ingår ord som tickande bomber, flyger i luften, fabrikanterna misslyckats och har inte en aning. I inledande texten får vi sedan veta att det kan bli förödande för oss bilägare, och att Volkswagen är bland de värsta då de fiflat i ett avgastest. Jag ogillar starkt Volkswagens fusk, som kan ha bidragit till sämre försäljning för konkurrenterna, men tror knappast att deras bilar kommer förvandlas till brinnande infernos så fort man vrider på nyckeln. Men det är jag det. (Att de/TV rekommenderar oss att välja WV-motorer i Mitsubishis kommenterar jag inte.) Sedan vet jag inte vad ni varit med om, men ingen jag känner som haft en Saab med pixelfel eller dåliga bakdämpare har blivit omringade av internationella insatsstyrkan och bombgruppen. Mazdaägare som har bilar med högt vägljud är dock en annan femma.



    Håller annars med om att behålla bilen om den fortfarande går bra. Byta för bytandes skull när man trivs med bilen brukar ofta leda till att man kommer sakna bilen om den byts bort. Ska den ändå bytas bort så tycker jag övriga förslag, dvs Ng 9-5 och Volvo, är utmärkta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    BMW 5-serie med x-drive anser jag vara en värdig efterträdare.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Hej! Så kul med många svar! Jag kan bara svara lite kort här, mitt i storkoket för veckans matlådor, men kan väl hålla med om frågetecknet för byte. Vet eg inte varför jag vill byta. Bilen går bra, ny AC för 2000 mil sedan, ny framfjäder för 700 mil sedan osv,.

    Mest blev jag nervig över miltalet, 16000 känns som väldigt långt, men det är det kanske inte? Bilen är servad enl regelboken sen ny.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ng9-5 är en perfekt bil, iaf när det gäller utrymme inne i kupén. Har ett babyskydd och en bakåtvänd bilstol och man sitter fortfarande som en liten kung vid ratten
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag tycker det låter som om du borde behålla Saaben, den vet du ju även hur skicket är på.
    Men om du ändå funderar på byte så undrar jag vad som är viktigast för dig? Körglad eller mer trygg? "Spänstig" eller mer komfortabel långfärdsvagn? Stor eller liten? SUV eller klassisk?
    Vad gäller motoralternativ så skulle jag försöka undvika de stora tillverkarnas volymmotorer eller instegsmotorer, flera av dessa dras med, eller har under vissa perioder dragits med problem med kamkedjor, oljeförbrukning och liknande. Jag tycker mig inte ha sett lika mycket rapporter om motorer som är lite större och starkare, och min slutsats är att här har tillverkarna lagt mer lite mer resurser på utveckling och investerat i lite bättre material så de håller bättre. Och där tycker jag att den lista som TV redovisar ger ett bra tvärsnitt om motorproblemen, även om inte särskilt många motorer kommer desintegreras av sig själva...
    /Johan

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av lyxbil Visa inlägg
    Mest blev jag nervig över miltalet, 16000 känns som väldigt långt, men det är det kanske inte? Bilen är servad enl regelboken sen ny.
    På en Saab är väl det mest väl inkörd...

    Efter konkursen har jag backat i mitt tänkande, detta efter att ha tittat på diverse nya bilar utan att se något annat än nerköp, och istället för att fråga vilken ny bil ska jag ha till att vara vilken bil vill jag ha oavsett årsmodell och oavsett kostnad. Mitt svar blev Saab 9000.

    Om man lägger lika mycket pengar på att underhålla en äldre Saab som en ny bil kostar så har man absolut inga problem med driftsäkerheten jämfört med en nyare bil. Snarare tvärtom.

    Så, omformulera frågan till vilken bil vill du ha. Inte vilken nyare. Satsar man nybilspengar, eller mer sannolikt en bråkdel av det, på en äldre bil kan man utan vidare få nybilsskick på den, men med fördelen att alla konstruktionssvagheter redan är kända och går lätt att hantera.

    Det är inte fel att hyra en bil av den typen man är intresserad minst en vecka, och dyka ner i instruktionsboken. Då kan man börja ana vad man kommer att irritera sig på i längden (för alla bilar har mer eller mindre av kompromisser, det är bara en fråga om vilka man kan leva med).

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Hej igen och återigen, så kul med alla bra svar!
    Om man hårddrar det så är vi nog båda ute efter en lite spänstigare bil, körglad om man så vill.
    Som sagt, gärna lite tryck vid omkörningar (liknande det som vår 9-3 kan erbjuda).

    Men ju mer jag grubblar efter de här svaren desto mer tänd på att behålla bilen blir jag. Åtminstone ett tag till.
    Ni tror inte det blir några problem att rulla ner till Europa till sommaren igen ? (Ca 550 mil tor brukar det bli). Iofs gör jag alltid en mindre koll på aukt verkstad veckorna innan vi kör

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vill du ha lite mer pulver i den befintliga så kan du ju alltid uppgradera mjukvaran lite, ett prisvärt sätt att få lite ny känsla i befintlig bil & behålla ett tag till.


    T.ex. Hirsch, vilket är ett säkert kort om man ser till tillförlitligheten. Detta i.o.m. att det är SAABs hustrimmare som även gick under fabriksgarantierna. De håller sig inom marginalerna.


    6450kr
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006825


    Nu vet vi inte vad du har för motor, men här finns alternativen.
    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/8


    Men så klart, det finns andra alternativa företag som också erbjuder uppgraderingar.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Körde 400 mil genom Europa med min gamla Saab 900 -93 för några år sedan. Knappt 20.000 mil på mätaren då det begav sig. Hade med mig lite blandade verktyg och adresser till Saabverkstäder, men det var inget jag behövde använda. Är bilen bara servad som den ska så brukar det inte vara några bekymmer. Min pendlarbil, en 9-5 -05, har gått drygt 20.000 mil och går som en klocka till och från jobbet varje dag.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    ng95 är mycket trevligare än 9-3, mycket större innerutrummen, sedan är den körmässigt hästlängder bättre än 9-3.
    Provkör en ng95, 220 hk är ok men med hirsch 260 hk blir dem trevliga.


    http://www.garaget.org/?car=365428

    Alt om du hittar en m/12 9-3 med 164 hk motorn, dessa kan man fixa till så dem har 260 hk....

    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Bra ersättare för en 9-3 -08 som gått mindre än 16k mil? En nyare 9-3 SC som gått kortare sträcka.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Gick från en 9-3 SC Aero XWD till V70 med R-design-chassie. Tycker Volvon har bättre väghållning och framförallt så är det mycket mindre vindbrus. Är väl lite som att svära i kyrkan på det här forumet men är väldigt nöjd med bytet.

    1 användare gillar detta inlägg


    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av AnteO Visa inlägg
    Gick från en 9-3 SC Aero XWD till V70 med R-design-chassie. Tycker Volvon har bättre väghållning och framförallt så är det mycket mindre vindbrus. Är väl lite som att svära i kyrkan på det här forumet men är väldigt nöjd med bytet.
    Intressant, jagar nyare bil och har oxå funderat på Volvo ((= bland många andra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag föreslår också nästan att behålla den bil du har idag!
    Är pyttelite i samma sits. Har en NG9-3 SC MY07 Aero, och är supernöjd! Men börjat tänka på att det hade varit kul att byta. Sen började jag kolla runt, och visst, jag får en nyare bil som drar mindre, men hur rolig blir den - eller hur dyr blir den inte om jag vill ha samma fartresurser/utrustning som i min Saab? Min har gått snart 10k mil, så det är jäkligt dumt att byta för mig egentligen. Behåller den nog några år till och njuter av bilen, att sen skatten är 3000 kr dyrare än en nyare bil och att den dricker nästan det dubbla kan kvitta, då jag inte kör så mycket och de kostnaderna inte räknar hem kalkylen för en ny/nyare bil tyvärr.

    När det gäller ditt miltal 16 000, så är det ingenting om bilen är välskött! Går iof inte att jämföra - men min far kör en V70 han köpte ny 2006 som nu gått 26 000 mil. Trodde förr att en bil över 20k är skit, men hans bil funkar riktigt bra! Den dricker lite olja, men i övrigt fungerar den prima. Den känns säkert inte som när den var ny, men att byta dämpare/bussningar etc är som någon sa tidigare billigare än att byta bil. Körde nyligen ner i Tyskland och hem igen, en resa på rätt många hundra mil och hans V70 krånglade inte det minsta. Till o med ACC:n kyler ordentligt, och den är ruskigt fin i lacken/invändigt pga han har en bilvårdsnördig son (mig...)

    Så fundera ordentligt om det är värt att byta bort en välfungerande bil man gillar, bara för att få något nyare. Sen är det kul att byta också förvisso...tusan också.
    /Björn

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 T16 -90 Passar -012 som ersättare till -013??
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 19:10
  2. Letar ersättare till min 9-5 kombi. MORRRR
    Av gucpm i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 19:59
  3. Tändstift, ersättare? 9-5:a
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 16:13
  4. Vart får man tag i en kat-ersättare??
    Av Gurkan83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •