Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur uppgradera ljudet i AS2 OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192

    Hur uppgradera ljudet i AS2 OG9-5

    Jag har en "ny"(bättre begagnad) OG9-5 från 2001 som är hyfsat välskött. Nu när problemen jag haft med läckande bromsrör är under kontroll är ljudet innuti nästa punkt på agendan. När man tittar sig omkring innuti ser det imponerande ut, jag lyckades räkna hela 9 högtalarportar, wow! Jag blev sedan besviken när jag upptäckte att det bara tycktes finnas faktiska högtalare i 6 av dom, och ännu mer när jag upptäckte att hela vänstra sidan var helt ljudlös till råga på allt. Inte ok!

    Nuvarande situation:
    • Jag är ganska novis på bil-ljud.
    • Högtalaruttag sitter som bilden nedan anger.
    • A & E verkar vara tomma, det kommer inte ett knyst ur dessa.
    • B, C & D på vänster sida helt döda hur jag än vrider på stereon.
    • C verkar innehålla en sub. Jag gissar att B är en tweeter och att D nån slag allroundare.
    • Själva huvudenheten är original, dubbel-DIN kasset & CD. Jag antar att resten av ljudet är originaldelar också.
    • Har haft svårt att hitta information, men jag tror det här innebär att jag har AS2.


    Målsättningen:
    • Uppgraderat, bra ljud. Inte tävlingsljud, men det ska gå att spela lite.
    • Bra bas är viktigt, jag gillar att spela musik med mycket dunk.
    • Huvudenheten ska vara dubbel-DIN, och ska fixa BT-sync, handsfree-telefon samt GPS. En lösnings som går via mobilen är helt ok, föredrar moln-lösningar som google maps eller Waze till mer slutna system som kräver kartuppdateringar.
    • Jag vill gärna fylla upp samtliga hål.
    • Jag vill gärna isolera vägljud.
    • Jag vill göra större delen av arbetet själv.
    • Budget ca 10k.


    Nu till själv startfrågan! I vilka hål borde jag stoppa vilka typer av högtalare? Tweeters, basar, allroundare? Borde jag stoppa in en subwoofer i skuffen? Vilka lösningar har fungerat bra för andra?

    Bonus-fråga, många trådar om detta rekommenderar att man tittar på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#speakers , men den länken verkar stendöd. Finns det informationen arkiverad någonstans?

    Min proffsiga ritning av bilens innanmäte:

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Är bilen i fråga en sedan eller kombi?

    Mitt Eget Saab /Angry Kitchen är nere p.g.a. en strulande ISP

    Originalsystemets högtalare har olika och udda impedans så skall du byta huvudenhet är även nya högtalare att rekommendera.
    Jag skulle lägga minst 80% av budgeten på framsystemet, dvs. B+C och huvudenheten. Kabeldragningen blir dessutom betydligt enklare utan slutsteg i skuffen och baslåda.
    Och man skall inte lägga alla pengar på element och apparater, kablage och dämpning är minst lika viktigt.
    Exempel på matta till dörrar för att släcka resonanser finns på pmshopen som för övrigt är ett exempel på ett bra ställe att handla på, fler finns såklart.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Det är en 4D sedan.

    Jag håller med om dämpning, jag har inte varit medveten om det tidigare men några trådar här på forumet har fått upp mina ögon. Det ska bli intressant att se vad det kan göra för skillnad.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Her finner du informasjonen du søkte etter:
    Angry Kitchen Appliances


    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Tack för länken, Norrbagge. Det verkar som att det var ett AS2-system trots allt. Länken bekräftar också att det inbyggda systemet verkar knepigt att uppgradera utan att byta ut stora delar, men det hade jag väntat mig. Om något går att återanvända vore det bra, men jag utgår ifrån att allt måste ersättas från grunden och nya kablar dras.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du kan ju stoppa i ett AS3 slutsteg samt 6x9" i hatthyllan bak då slipper du byta en massa prylar.
    Jag har ett sådant som jag kompletterat med lite småsaker och det låter tillräckligt bra får att vara ljud i bil.
    Bor du nära mig kan du få provlyssna (tips! redigera din profil och ange ort)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Det hade varit bra men jag bor i Linköping så det är lite av en resa. Btw, hur sätter jag footern i mina inlägg? Jag kan inte hitta alternativet i min profil.

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    "Redigera signatur" i tilfelle jeg forstår spørsmålet rett?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Den fanns där trots allt, behövde leta lite mer bara!
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    I övrigt har jag inte kunnat hålla fingrarna i styr och har gått vidare för att titta på ljuddämpning. Det finns en del intressant information om man söker, men kontentan av det hela verkar vara:
    • Få metallpanelerna att vibrera i lägre, dovare frekvenser genom att lägga till massa och annat, med t.ex. silent coat vibrodamping eller fatmat ekvivalenten.
    • Dämpa ljud utifrån med faktiskt ljuddämpning, med t.ex. silent coat soundabsorber instoppat i hålrum.


    Metallpanelvibration kan förklara varför min förra bil lät så förjävligt när jag drog på med basen. Det misstaget gör jag inte igen! Dock blir ju frågan hur mycket man är villig att spendera på ljuddämpning, det känns som en sån där grej som kan kosta hur mycket som helst.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Hittade lite mer detaljer om AS3, inkl. storlekar på de olika hålen.

    För att göra det enkelt för mig själv så summerar jag vad jag vet om AS3 än så länge.
    • A => 1x 2.5", 5.9 ohm (0.5 ohm), kanske mellanregistret?
    • B => 2x 2.5", 2.5 ohm (0.4 ohm), gissningsvis övre delar av registret
    • C => 2x 6.5" / 2.4 ohm (0.3 ohm), gissningsvis bas
    • D => 2x 2.5" / 2.5 ohm (0.4 ohm), spelar mellanregistret. Tas adapter-ringen bort passar 5.25".
    • E => 2x 6x9", 2.0 ohm (0.3 ohm), subwoofer t.ex. 6SA392

    Samtliga högtalare är Harman Kardon. Informationen är för en -03'a, men det torde stämma för en -01'a också.

    Diameter på hålen är självförklarande, men jag förstår inte riktigt ohm-värdet inom parantes som postaren tillhandahållit. Någon som vet?

    I både AS2 och AS3 sitter förstärkaren i höger A-stolpe. Jag tror inte jag får plats med Kenwooden jag har över där..

    För AS2 är motsvarande hål:
    • A => 1x 2.5"
    • B => 2x 3.5"
    • C => 2x 6.5"
    • D => 2x 4"
    • E => -

    Jag antar att AS2 och AS3 har samma grund-chassi, men att AS3 använder adaptrar för att få in de mindre högtalarna. Därmed borde jag inte vara låst till AS3-storlekarna.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag har tittat runt lite idag, men har stött på oväntad patrull. Jag har 9 hål som jag vill fylla, och jag utgår ifrån att det ska in nya högtalare överallt till en början. Ny stereo ska in, och förstärkare samt baslåda, i mitt tanke-experiment. Det kan hända att jag köper mindre delar och kittar upp det hela över tid, för att inte få en enorm engångsutgift, men jag vill gärna ha en färdig plan.

    Problemet uppstår när jag shoppar högtalare. Jag vet inte riktigt om jag ska satsa på koaxial-högtalare, dvs. med flera element av olika storlekar i, eller bara "vanliga" högtalare. Jag har fått intrycket att syftet med koax-högtalarna är att ge en bättre täckning över frekvens-spektrumen, men om jag ändå har 9 hål att fylla ut så kanske det är bättre att sätta i "normala" högtalare i olika storlekar för att fylla ut samma spektrum?

    Jag får kanske åka bort till Norrköping och ta ett snack med Bra Ljud i Bil-gossarna..

    Edit:
    Efter att konsulterat internet vidare om denna fråga har jag nu en bild i mitt huvud kring hur jag kan lägga upp det:
    • A => 1x 2.5", mid-range
    • B => 2x 2.5", tweeter
    • C => 2x 6.5" woofer
    • D => 2x 2.5" koaxial tweeter/woofer
    • E => 2x 6x9" woofer
    • Skuffen => subwoofer

    Därframme lägger jag upp den med tweeters däruppe för att få en klar bild av ev. sångare i musiken och woofer därnere för att få lite "dunk". Mid-rangen i mitten fyller ut ljudbilden och ser till att det inte blir ett "hål" i frekvenserna.

    När det kommer till den bakre ändan är jag inte lika övertygad om att jag har valt rätt. Jag sätter koax därnere i dörren för att "fylla ut" baksätet, och sedan bara woofer i hatthyllan för att inte ha en tweeter som skriker ev. passagerare i örat.

    Som ett första inköp kan det bli bara högtalare A, B, C, sen köra med den subwoofer jag redan har. Då får jag lite ljud i maskinen iallafall, sedan kan jag återbesöka för mer ljud efter att jag sett över de övriga punkterna jag har på bilen.
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-28 klockan 01:34.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Efter att ha frågat runt lite bland bekanta och funderat på saken så har jag kommit fram till följande första steg:


    Anledningen till att jag valde just de högtalarna är att 60W ur ampen passar till högtalare runt 40-80W, och de finns tillgängliga som ett kit med frekvensdelare och allt. Jag har egentligen inga märkes-preferenser, så jag valde Hertz pga. att de verkar vara ett respekterat märke. Det kan hända att jag justerar märket om jag kan hitta ett liknande kit som lockar mer. Ampen och subwoofer äger jag sen förra bilen, så de får helt enkelt gå i arv.

    Anledningen till att jag fokuserar endast på de främre högtalarna är för att komma igång med ljudet och känna på om jag behöver mer kräm. Behöver jag mer måste jag också uppgradera min amp eller köpa en till för att kunna driva allt, och då går priset upp. Jag vill därmed vara riktigt säker på att det är motiverat innan jag går vidare till det.


    Nästa fråga blir nu vilken stereo-enhet som jag vill ha. Dubbel-DIN, den ska fixa BT-länk samt helst GPS och minneskort också. Den ska kunna styras från ratten, men det antar jag är standard på praktiskt taget alla enheter. Det vore också kul om den stödde night-mode, men det är väl kanske för mycket begärt..

    Edit: Efter att ha tittar runt lite bland stereo-enheterna så vore det nog skoj om den stödde backnings-kamera också..

    Edit: Bra källa för tips och misstag att undvika.
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-10-01 klockan 01:51.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Efter lite forskande kring stereo-enheter har jag kommit fram till några saker:
    • Stereo-enheten ska ha minst 2 par av lågnivå(preamp)-utgångar, men helst 3. Lågnivå ger en klar signal till ampen. Ett par kan ge stereo fram, ett par kan gå till subben, och om ett 3'e par finns kan det gå till stereo bak. Min nuvarande amp har ingångar för 2 par, men med 3 par i stereo-enheten är jag säkrad om jag vill köpa en till amp för att uppgradera ljudet.
    • En del stereo-enheter matar ut lågnivå i 2V, en del i 4V eller 5V. Min amp stödjer upp till 5V. Högre lågnivå gör signalen mindre känslig för störning och underlättar ampens arbete, så högre spänning är önskvärt.
    • Med en 2DIN-enhet med skärm kan jag koppla in en back-kamera. Dock är min Saab en sedan-modell, så jag tror inte jag kan montera en back-kamera som ger god synlighet.
    • Att streama bild från min Android-mobil verkar kräva HDMI/MHL hos min mobil, vilket jag inte har.
    • Uppspelning från SD-kort vore idealiskt, men det verkar sällsynt så uppspelning från USB-minne får räcka.
    • Jag vill ha stöd för FLAC, och det stöds inte av alla enheter.
    • Det verkar svårt att hitta objektiva "prestanda"-mått på stereo-enheterna. Jag skulle gärna veta mer detaljer om kvaliteten på enheternas DAC, men den informationen verkar inte finnas alls för den prisklass jag rör mig kring.


    Eftersom jag inte kan jämföra "prestanda" på något effektivt vis så landar jag istället på att välja ut den billigaste enheten som matchar alla mina krav. Det går dock bara sådär. Jag hittar två initiala kandidater:
    1500:- Kenwood DPX-5000BT - Stödjer FLAC men har ingen "riktig" skärm. Ser dock i mitt tycke snygg ut. 3 par lågnivå ut, 4V.
    2990:- Kenwood DDX4016BT - Stödjer inte FLAC men har en "riktig" skärm. Ser inte vidare bra ut, och USB-kontakten sitter på baksidan. 3 par lågnivå ut, 4V.

    Kenwood DPX-5000BT verkar som den vinnande kandidaten, tills vidare..

    I övrigt, nu när jag vet lite mer än jag gjorde tidigare så måste jag säga att jag är imponerad när jag tittar på grejorna som Bra Ljud i Bil borta i Norrköping rekommenderade till mig. De nämnde att systemet de sålde mig(ampen, subben och komponent-högtalare som blev kvar i min gamla bil) skulle ge mig bra möjligheter att uppgradera, och det stämmer. Man känner sig alltid lite utlämnad när man tar butikens råd om man inte själv vet, men det blev helt rätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Nästa steg är att bestämma var allt ska sitta samt hur jag ska dra kablarna. Jag börjar med att söka efter information på hur andra har gjort liknande saker, och hittar mycket intressant information. En enkel sammanfattning:
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-10-02 klockan 12:31.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Nästa steg blir nu att hitta mina varor till billigaste möjliga pris.

    Huvudkomponenter
    Kenwood DPX-5000BT
    Hertz DSK 165.3
    Totalt: 2500:-, prisjakt.nu hittar inget bättre pris på dessa än hos BRL, och de har ett brett utbud i övrigt så jag slår till därifrån.

    Lite mer småplock tillkommer
    16.5mm adaptrar till främre dörrar

    Antennadapter

    30A batteri-säkring
    Säkringshållare

    7m svart 10mm² strömkabel
    7m orange 10mm² strömkabel
    1m svart 20mm² strömkabel
    2m orange 20mm² strömkabel

    Harness-adapter till ISO
    Rattstyrningsadapter för Kenwood (Rattstyrningsadapter ska tydligen inte fungera för automat, men EPC har ingen information om några relevanta skillnader mellan automat/manual så jag chansar.)

    Silent Coat 2mm vibrationsdämpning, storpack

    2-DIN mounting brackets (Jag är inte säker på om jag behöver denna, vi får se. Den är så sjukt dyr..1000:- för denna lilla pinal!)

    2m diverse krympslang
    2m diverse krympslang
    2m diverse krympslang
    2m diverse krympslang

    Sammanlagt: 6500:-



    Kablage
    När det gäller kablar så verkar BRL ha en rejäl vinstmarginal. Eftersom kabel är kabel så kommer jag köpa resten vid behov, från t.ex. Biltema eller Bauhaus, för jämförelsevis halva priset eller ännu billigare. Jag gjorde dock ett undantag för strömkablarna, då jag vill ha dom extra grova.

    Det som är kvar är:
    • Kabelskor av varierande storlekar
    • Skärmad signalkabel
    • Oskärmad högtalarkabel
    • Buntband
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Efter jobbet idag hämtade jag ut paketet med grejor och tog en sväng ner till garaget för att rota runt i bilen lite. En av saker jag vill göra samtidigt som jag installerar ljudet är att uppgradera strömkablarna till/från batteriet, alternatorn och jord. När jag lägger till ampen ökar belastningen däröver, så bara för säkerhets skull.. Strömmen angiven på alternatorn är 130A, så jag har dimensionerat kablaget därefter. Det är antagligen overkill, men 20mm² koppar blev det.

    Batteriets negativa pol är jordad i både chassit och motorblocket.

    Ser ut att vara lätt att komma åt. Måste kanske in under för att nå den på motorblocket, men det går att lösa.

    Batteriets positiva pol är ansluten till alternatorn via baksidan av motorn med en kabel, samt resten av bilen med en annan

    Jag kommer inte åt att ta bilder, men det verkar finnas lite anslutningar bakom motorn. Att komma åt kopplingen till alternatorn blir knepigt, jag måste komma åt underifrån.

    När det gäller att dra in strömmen i kupen så finns det ett par hål tagna i väggen där existerande kablage går. Det bästa vore att dra in min extra ström/jord samma väg. Jag kommer inte åt att ta en bild, men den finns därnere i mörkret, nära batteriet och allt. Perfekt!


    Jag skulle gärna slänga in ampen under passagerarsätet, men det verkar vara för trångt. Den måste nog in i bagageluckan trots allt. Och ja, det är skitigt därnere, döm mig inte!
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Den här tråden har börjat förvandlas till en projekt-tråd, så jag kommer sluta uppdatera här och skriva övriga uppdateringar i min projekt-tråd istället.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fick en fråga via PM ang. mitt inlägg ovan men jag svarar helst här så får alla del av svaret
    Vad är det som behövs för denna installation?
    AS3 slutsteg är ju självklart. Kvittar det om det är från kombi/sedan?
    6x9or från en bil med AS3 eller valfri eftermarknad antar jag.

    Vad behövdes mer?
    Är det relativt enkelt att koppla in ett är det massor av "klipp o klistra"?

    Svaret blir väl detta:
    Ett AS3, Harman/Kardon slutsteg och det är olika för SS/SC beroende på att de har olika delningsfrekvenser för basen.
    Kombin skall ha art.nr: 4713699
    Sedan: 4617171

    Sedanen skall ha 2ohm högtalare, Original är Harman/Kardon art.nr 4617023 men det fungerar utmärkt, eller bättre med t.ex. Infinity
    se denna tråd vilket jag gjort själv och det blir ett bra lyft.
    Ersättningshögtalare AS3 subwoofer 9-5 MY04 sedan


    Kombin har en baslåda art.nr 5375837 (2005-2010) samt montagedetaljer till denna.

    Har man inte dessa bashögtalare bak från början tror jag inte att högtalarkablaget är draget men det är tämligen enkelt att dra längs högersidan.
    Och installationen borde vara tämligen enkel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljudet 9-3 SS -07 och framåt
    Av T0bzter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-11, 21:52
  2. Hjälp med att uppgradera ljudet i og9-3 med AS3?
    Av Grillen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 11:07
  3. Uppgradera ljudet i 900an (är det här bra grejer?)
    Av znorc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •