Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Aero 9-5 2003 stänga av diagnossond med tech2?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    Aero 9-5 2003 stänga av diagnossond med tech2?

    Hej!
    Håller på med felsökning av min p0420 och har bytt sond, haft ner främrerör och letat läckor men utan någon lycka. Jag vill minnas att jag läst någonstans att det skall gå att deaktivera mätningen på sond 2 med hjälp av tech2. Kan någon bekräfta och rent av ge en hint om hur? Jag har inga problem med att köpa en annan kat men velar mellan en begagnad original eller uppgradera. Bilen är relativt nybesiktigad och test av katten är gjort med hjälp av programmet i tech2an utan anmärkning men värdena fluktuerar alldeles för mycket när man tittar på sondernas spänning. Hade gärna vetat vad som faktiskt är fel eftersom den billiga brukisen börjar bli dyr....:-)

    Finns det något bra husknep för att kolla läckor? På sugningar kan man ju använda startgas men jag vet inte om man skall spreja gas på en turbo precis????

    Med vänlig hälsning, Per

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Man kan avaktivera lambda 2 genom att förändra programvaran, inte med TECH2.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man kan avaktivera lambda 2 genom att förändra programvaran, inte med TECH2.
    Aha, tack! Jag förstår, typisk trimmargrej då med öppnare kat osv? Vill egentligen ha den fullt fungerande men samtidigt sjukt irriterande att inte hitta felet. jag gjorde som jag tror du föreslog och har letat läckor men iofs inte haft isär insugssidan på turbon utan bara känt på muttrarna. Grenrörspackningen är ny och den borde väl svärta vid läckage kan jag tycka eller har jag fel?

    Med vänlig hälsning, Per

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Om värdena anger att det är fel blandning/kass sond så är det nog så att det inte läcker ut, utan in, vilket i så fall inte syns.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Så turbon drar luft genom grenröspackningen exempelvis? Hmm ja det kanske är rimligt.. Lurigt. Bilen går ju bra och drar nog rimligt med soppa så jag tror inte att felet är så allvarligt men det är ju just nu.

    Med vänlig hälsning, Per

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Startgas fungerar även på turbobilar (de är ju sugisar när turbon inte laddar) när det är undertryck och gasen kan tränga in och ge påverkan på varvtalet och därmed gå att detektera läckor med.
    Spreya dock inte direkt på heta delar!!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. 9000 aero går ej att stänga av o dåligt turbo tryck
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 17:25
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 16:10
  4. Köra Tech2 på en 9-5 Aero -04.
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 17:00
  5. Bältespåminnaren 9-3SS, stänga av mha Tech2?
    Av JAM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •