Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad styr laddningslampan 9-3, 2007?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Vad styr laddningslampan 9-3, 2007?

    Kanske gränsfall vilken kategori det här hamnar i men jag bytte kamrem häromdagen på min nyinförskaffade diesel och startade då till en sväng utan generatorrem och jag noterade då att laddningslampan slocknade som vanligt även om generatorn stod still.
    Nån som vet nåt mer hur detta styrs? Eller är det nåt som är tokigt?

    Hur en generator normalt fungerar vet jag och självklart laddar den. Tänkte mest på om det är nån annan slags styrning på just dessa.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Har inte ng9-3 adaptiv laddning som de flesta moderna bilar, alltså att generatorn inte laddar kontinuerligt utan bara när bilen anser att det behövs och när motorvarvtal- och belastning är sådan att laddningen sker effektivt? I så fall tror jag inte batterilampan tänds förrän bilen faktiskt försöker ladda och misslyckas med det.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ingen aning faktiskt, inte för att jag skruvar med drösvis med väldigt nya bilar men det känns ju iallafall att den borde lysa om den känner att den inte laddar när motorn går iallafall? Fast å andra sidan kanske den tänds om man kör den längre. Nu testade jag ju bara typ 20 sekunder.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    - Hur en generator normalt fungerar vet jag och självklart laddar den. Tänkte mest på om det är nån annan slags styrning på just dessa.
    Ja det er ECM som gjør det - i ditt tilfelle er det altså EDC16 som styrer magnetiseringsviklingen, og som via buss setter ut melding når den ikke lader som den skal.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    och varför slocknar lampan när man startar den med remmen borta då?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Hur länge kördes den utan rem? Vissa modeller ta god tid på sig för att upptäcka och varna. Bytte generator på en S80 i somras som inte varnade trots att den inte laddade.

    Att den tänds innan motorn startat är bara för att man ska kunna kolla att varningen finns och är tillgänglig, ett "lamptest".

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2016-09-23 klockan 17:30.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jo att den tänds när man slår på tändningen är ju ganska normalt i sig och inget jag ifrågasätter. Det som kändes märkligt var ju bara det att den slocknade direkt när man startade utan rem och den borde ju teoretiskt förstå ögonblickligen att den inte laddar när motorn går och spänningen inte ökar alls. Men som sagt, den kanske måste gå lite längre för att den ska fatta. Nu var det ju bara 20 sekunder typ, kanske lite längre.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, men om den har adaptiv laddning (viliket jag tror) så laddar den ju inte hela tiden när motorn är igång, utan bara när laddelektronigen anser att det behövs och är lämpligt ur bränsleförbrukningsaynpunkt. De tjugo sekunderna du körde motorn kan ju mycket väl varit 20 sekunder då den inte ville ladda och således inte märkte att laddningen inte funkade.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    - men om den har adaptiv laddning (viliket jag tror)
    Gjelder ikke en 9-3 MY2007 diesel - som denne tråden handler om.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo att den tänds när man slår på tändningen är ju ganska normalt i sig och inget jag ifrågasätter. Det som kändes märkligt var ju bara det att den slocknade direkt när man startade utan rem och den borde ju teoretiskt förstå ögonblickligen att den inte laddar när motorn går och spänningen inte ökar alls. Men som sagt, den kanske måste gå lite längre för att den ska fatta. Nu var det ju bara 20 sekunder typ, kanske lite längre.
    Jag läste beskrivningen av laddning i WIS. och det är fascinerande. De fyra olika motorfamiljerna i ng9-3 har olika styrsystem för laddningen eftersom det är motorelektroniken som styr generatorns styrbox ("laddningsregulator"). I fallen B207 och B284 så rapporterar generatorn laddningsström, men i fallat diesel och 1.8i så saknas denna statusledning, den enda kommunikation med generatorn är signaler på för laddning av och på samt felkoder tillbaka. Generatorn har dessutom en undre gräns för när den ska startas baserat på varvtal, jag tolkar texten som att det är motorelektroniken som gör detta via styrningen.

    Sedan skickar motorelektroniken meddelanden vidare till CIM:en.

    Låt mig säga så här, jag föredrar nog att felsöka äldre laddningssystem.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Laddningslampan lyser konstant 9-5 -07
    Av darkrider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 09:53
  2. t5 styr i t7 bil
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 00:42
  3. Laddningslampan börjar lysa, efter en stund..
    Av Torlejf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 12:39
  4. styr program
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •