Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Demontera Italien Aerosköldar på ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Demontera Italien Aero sköld?

    Har en NG900 Coupe som är Italien imort och därav sitter det Italien aero sköldar på sidorna. Nu skulle jag behöva lätta på den vänstra bak vid hundbenet och slipa bort ytrost inför lackering av kjolarna, men nån som har nåt tips råd och hur man gör det bäst utan att skada eller förstöra denna sköld och vart hur sitter den fast på för sätt?
    Tackar på förhand
    Lasse

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Om inte jag minns helt galet sitter dessa med mutter inuti dörrar och skärmar, till skillad från de vanliga aerokjolarna till og900 som sitter på skenor.
    Lossa inredningspanelen så bör du se muttrarna.

    Undertill minns jag inte hur de sitter fast, men det lär synas när du tittar efter.

    Med vänlig hälsning Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Okej hur lossar jag inredningen vänster bak på min coupe och baksätet? Antar det måste bort också?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Ingen mer vänlig själv som vet nåt om dessa aero italien sköldar? Är dom limmade också eller? Jag har en coupe o ser ut som måste tas bort hela vägen från bakskärmen ich ner under dörrarna hela vägen till fram o den biten också. Sitter en gummilist som möter plåten från sköldarna. Ingen som vet nån italiens sida eller nåt som berättar med bilder o utförligt hur jag får loss dom själv eller skall man låta lackeraren göra jobbet?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Demontera Italien Aerosköldar på ng900

    Rost vb hund attans lite bubblor skall fixa det så snabbt som möjligt. Men hur komma åt detta? Jag har en Italien areo och det är original sköldar på dörrar o bak på min coupe. Vill inte förstöra den där listen heller. Vet nån hur man får bort dessa eller i alla fall släppa på skölden så jag kan komma åt kika under där. Man ser ju aldrig dessa så vill inte förstöra det yttre men vill ju heller inte rosten skall sprida sig till en för övrigt helt rostfri 900ng.
    HJÄLP please

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...17975027_o.jpg
    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...21273124_o.jpg

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ska det se ut sådär? Ljuger bilden eller är det olika lister? Nåt som är helt klart är nog att det är hål bakom de där bubblorna. Ser nästan ut som de varit där och klyddat vid nån lackering tidigare. Det krävs nog en seriös lagning av det där om det ska stoppa i längden.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det ser ut som en av mina mindre lyckade garagelackeringar. Ska den där listen verkligen vara där eller har den bara tillkommit för att dölja något. "för övrigt helt rostfri 900ng" skulle inte tro det när skärmkanten ser ut så där. Du kanske ska ta en eller två bilder på lite längre avstånd så vi förstår hur kjolpaketet ser ut.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Hmm jag fick kjolen sköldarna och front och baken lackat förra sommaren o dom fixade rosten som var där då men eftersom dom inte visste hur man skulle eller brydde sig om att få bort skölden som det kallas från italy tillverkningen så har dom försökt antar jag. Och dom har då oxå lackat med allt på plats därav listerna har lite silverfärg där i kant. Ja det är originallisten som har spruckit o gått bort nån bit här o där tyvärr. Det är sköldar som sattes dit från Italien tillverkningen för att skulle bli säljare som Aero i italien. Så dessa går knappast att få tag på antar jag o jag har hört med Saab här i stan o dom kan inte hjälpa mig med det där. Japp bilen är totalt rostfri den har fått tectylbehandling genom alla åren när den kommit hit till sverige 2008 och ingen anmärkning på besiktning och dom har ju gått genom bilen på svensk bilvård innan behandling för återkommande besök. Kjolarna sidorna e original men inte fronten o baken det är eftermarknad. Men sidokjolarna gifte in sig bra med resten. Kolla gärna garaget står nedanför länken på min tråd där ser man säkert bättre.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ska man laga det där så lär ju plasten bort och hur de sitter är ju omöjligt att svara på. Är det ens en officiell saab produkt? kan ju vara nåt nåt återförsäljare i italien pysslat med på helt eget bevåg.
    De flesta av de där rostar ju i skärmkanterna förr eller senare så din är nog inget undantag även om du tycker den är "rostfri" Det lär med all sannolikhet inte stanna vid lite slip och färg iallafall.
    Har man en bil man verkligen verkligen vill hålla tiptop så skulle jag fundera på att byta hela bakskärmarna fullständigt och slippa taskiga skärmkantsbyten. För den som är van är det inget större jobb än ett skärmkantsbyte. Dessutom har jag för mig bakskärmarna var ganska billiga numera.

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hehe Man ser nåt nytt varje dag.

    Hittade en till på tuben: https://youtu.be/SKOYZIZMVYk

    Jag har ingen aning heller som du nog förstår, men går det inte att lösa i farten ändå. Lär ju sitta några skruvar/clips/nitar. Lossa dom så går det nog bra.
    Ta lite bilder och dokumentera så kan du lägga upp det här på forumet till nästa Italiano.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ska man laga det där så lär ju plasten bort och hur de sitter är ju omöjligt att svara på. Är det ens en officiell saab produkt? kan ju vara nåt nåt återförsäljare i italien pysslat med på helt eget bevåg.
    De flesta av de där rostar ju i skärmkanterna förr eller senare så din är nog inget undantag även om du tycker den är "rostfri" Det lär med all sannolikhet inte stanna vid lite slip och färg iallafall.
    Har man en bil man verkligen verkligen vill hålla tiptop så skulle jag fundera på att byta hela bakskärmarna fullständigt och slippa taskiga skärmkantsbyten. För den som är van är det inget större jobb än ett skärmkantsbyte. Dessutom har jag för mig bakskärmarna var ganska billiga numera.
    har fått massa fakta om det där o den e import o det finns i papperen från italien om detta som följt med bilen att dom använde detta för ett säljartrick för att få den mer intressant i Italien allttså från fabriken juh

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Hehe Man ser nåt nytt varje dag.

    Hittade en till på tuben: https://youtu.be/SKOYZIZMVYk

    Jag har ingen aning heller som du nog förstår, men går det inte att lösa i farten ändå. Lär ju sitta några skruvar/clips/nitar. Lossa dom så går det nog bra.
    Ta lite bilder och dokumentera så kan du lägga upp det här på forumet till nästa Italiano.
    jajamän det skall jag göra såklart, mmm där sr man jo man ser nån enstaka ibland.. tror jag sett en enda på garaget sidan hitills o min dårå

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Här finns en tråd med bilder på bilen i videon verkar det som: http://www.saablink.net/forum/custom...6373?_k=0dldtu

    När du plockar loss sköldarna så kolla gärna efter artikelnummer på grejerna. Kan ju hjälpa till i detektivarbetet varifrån de kommer. Om sköldarna bara fanns att få i Italien så kan det ju hända att det är importören/generalagenten som sett till att beställa/montera dessa och då kanske en googling på artikelnummer/artikelbenämning ger träff i en italiensk broschyr eller katalog. Handlar det bara om en återförsäljare som beställt kan det blir svårare. Lättast blir det om det var Saabs designavdelning i Trollhättan som tog fram och beställde tillverkning av sköldarna. Då borde det finnas mer att gå på.
    Senast redigerat av mioh den 2016-09-23 klockan 23:30.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det är inget som säger att det är en saab officiell produkt bara för att det kommer från en återförsäljare. Det är många sådana som genom åren gjort egna modeller och piffat till dom lite grann. Nåt inhemskt bodykit som monterades och så vart det en special edition ala italy.
    Vad jag vet så har inte saab haft nån monteringslinje i italien?

    Det tråkigaste är väl om det är glasfiberdelar som är fastplastade i karossen..........

Liknande ämnen

  1. Lister till Aerosköldar OG900
    Av Turbovin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •