Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljelampa blinkar till vid kallstart efter oljebyte på ng9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Oljelampa blinkar till vid kallstart efter oljebyte på ng9-3 -04

    Hejsan!

    För ett par veckor sedan bytte jag olja + filter i min ng9-3 2004 2.0t med 23200 mil på mätaren, som jag blev stolt ägare till för ett par månader sedan . Efter oljebytet märkte jag att oljelampan blinkar till i en halv sekund precis efter att motorn startas. Detta sker endast när bilen har stått över natten eller under flera timmar i sträck samma dag. Den tänds aldrig igen under färd och det dyker inte upp något meddelande i SID heller. Startar jag inom några timmar igen efter bilen stått stilla så blinkar oljelampan inte alls.

    Man märker detta bara om man slår till tändningen och sedan väntar på att alla lampor slocknar och sedan startar motorn. Startar man direkt efter tändningen slagits på innan alla varningslampor hunnit slockna efter sina test så märks det ju inte så att säga. Då ser ju allt normalt ut.

    Jag undrar då om detta är skadligt för motorn och vad som kan vara orsaken. Problemet uppstod efter oljebytet så det känns inte som det ska vara såhär. Jag hällde i GM Dexos 2 oljan med följande oljefilter från Speedparts och oljenivån ligger precis under MAX på stickan. Bilen är helt original.

    Inkluderar ett litet klipp som visar exakt vad som händer.

    Senast redigerat av SAAB är fina bilar den 2016-10-05 klockan 14:51.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag misstänker att det du ser antingen är ett resultat av att oljefiltrets egenskaper skiljer sig från original eller att någon av dess o-ringarna läcker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag misstänker att det du ser antingen är ett resultat av att oljefiltrets egenskaper skiljer sig från original eller att någon av dess o-ringarna läcker.
    Lite det jag också misstänkt. Får införskaffa ett filter av bättre kvalitet och se om det hjälper.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Efter att ha bytt ut oljefiltret från Speedparts mot ett original så är problemet borta.

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 2.0t '04

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-02-22, 20:20
  2. Tjuter till direkt efter kallstart, ca 1 sek
    Av ArcTiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •