Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Avsaknad av laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Avsaknad av laddtryck

    Hej!

    Jag ska iväg och köpa en 9-5 imorrn hade jag tänkt. Under provkörningen kändes den tröttare än min passat som förmodligen har 50 hästar kvar från fabriken. Motorn går jämnt och fint men det känns verkligen inte som att turbon laddar alls. Det enda jag minns från mina tidigare erfarenheter när jag praktiserade på saab i skolan för hundra år sen är att dumpventilerna är gjorda i härdat smör.

    Med tanke på karossens skick och priset så ansåg jag personligen att det kan vara värt att chansa men nu har jag aldrig ägt en saab med turbo förut så det vore snällt om jag kunde få en genomgång i vart felet kan tänkas ligga. Den är helt nybesiktad och avgasvärdena ligger precis där dom ska.

    Tror jag läste någonstans att det är en B205 lättrycksturbo.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum.

    Gissar att det är 150hk i motorn och 0-100km/h ska då gå på 10,2 sekunder. Gör den den så går bilen som den ska.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Välkommen till STCS forum.

    Gissar att det är 150hk i motorn och 0-100km/h ska då gå på 10,2 sekunder. Gör den den så går bilen som den ska.

    Okej. Så det ska inte kännas minsta tendens till att det finns en turbo?

    Sen då nästa fråga. Går det att pystrimma den till en viss gräns eller är det chip som gäller för att bilen inte ska få frispel?

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Samfaran Visa inlägg
    Okej. Så det ska inte kännas minsta tendens till att det finns en turbo?

    Sen då nästa fråga. Går det att pystrimma den till en viss gräns eller är det chip som gäller för att bilen inte ska få frispel?
    Allt är väl relativt, men har du kört tok slö passat innan borde du känna någon skillnad när laddtrycket kommer tycker jag.

    Det är en omprogrammering av mjukvaran som gäller, går icke att lura en 9-5 så enkelt.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Man pystrimmar inte en 9-5'a Punkt

    Jag provkörde en 9-5 2.3t B235E som hade liknande symptom/trötthet och då sattes priset med tanke på det, 3 dagar senare gav turbon upp GT17 så om du får bilen till rätt pris så kan du täcka in worst case utan att bli överraskad, prutas det ingen skulle jag söka en annan bil.

    2.0t i 9-5 är B205E
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Okej. Men så sakta kan man ju inte åka så vilket chip ska man satsa på då?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man pystrimmar inte en 9-5'a Punkt

    Jag provkörde en 9-5 2.3t B235E som hade liknande symptom/trötthet och då sattes priset med tanke på det, 3 dagar senare gav turbon upp GT17 så om du får bilen till rätt pris så kan du täcka in worst case utan att bli överraskad, prutas det ingen skulle jag söka en annan bil.

    2.0t i 9-5 är B205E
    Det är knappt rost någonstans och det som är levereras från fabrik. Den har gått 20k, är ren och fin i motorrummet och han ville ha 7 för den nybesiktigad. Jag poängterade laddtrycket och fick den för 6500 så jag får väl vara nöjd då. Ska plocka isär och titta noggrannare imorrn när jag kommer hem med den.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det är ju den minsta motorn i en ganska tung bil, 150hk på drygt 1700kg gör ingen racer... Och moderna lättryckare har inte alls samma turbolagg (ketchupeffekt) som äldre turbobilar, det kan också påverka "pigghetskänslan".

    Att mäta prestandan är mer sakligt. 0-100 är ett alternativ, även om det påverkas av förarens teknik (start från stillastående och växling). T.ex. 80-120 på treans växel är lättare att jämföra då föraren har mindre påverkan på resultatet.

    Men även om 2.0t inte är någon racer kan ändå WG-armen hoppa av, magnetventilen kärva eller finnas en luftläcka som påverkar prestanda.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Chip finns massvis med trådar... Sök och du skall finna..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men även om 2.0t inte är någon racer kan ändå WG-armen hoppa av, magnetventilen kärva eller finnas en luftläcka som påverkar prestanda.
    Alla begagnade bilar som inhandlas behöver går igenom grundligt, speciellt T7 maskiner där slangar och backventiler murknat, Champion eller biltema stift monteras... you name it, håller själv på med den operationen på en T7/B205E som gått ~9600mil -02 och det gör skillnad.

    Läs FAQ och Guider om EVAP, Vakuumslangar och gör service med nya stift, bränsle- och luftfilter och kontrollera så inga felkoder finns innan du ens funderar på vare sig Estrella eller OLW


    Vad är det för modell och ålder på objektet i fråga?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    En sak är ju säker, 2.0t är trött från början, men om turbon inte laddar blir den FRUKTANSVÄRT trött, wastegatearmen hoppade av (i.e WG står och flappar i.e noll laddtryck) på min en gång när sambon körde den, hon sa att den var trött så jag tog en provtur, och det kändes som det saknades 50hk typ, det var kanske mindre men bilen kändes otroligt seg, efter att ha monterat armen igen med en bit ståltråd så gick bilen normalt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Innan du funderar på trim mjukvara. Gå över alla vacuumslangar och backventiler mm det kan försvinna mkt hk om det finns små läckage lite här o var.


    //Björn
    TT-app
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En sak är ju säker, 2.0t är trött från början, men om turbon inte laddar blir den FRUKTANSVÄRT trött, wastegatearmen hoppade av (i.e WG står och flappar i.e noll laddtryck) på min en gång när sambon körde den, hon sa att den var trött så jag tog en provtur, och det kändes som det saknades 50hk typ, det var kanske mindre men bilen kändes otroligt seg, efter att ha monterat armen igen med en bit ståltråd så gick bilen normalt.
    Då har du inte kört en bil som är fruktansvärt trött, det hör jag. Jag körde runt en vecka med avhoppad arm innan jag hittade/åtgärdade felet. Visst, bilen var slöare, men fullt körbar om man använder växellådan på normalt sätt. Dock på intet sätt farligt slö eller okörbar. Gick att köra om långtradare på 80/90-väg utan några problem trots kortare sträckor. Kanske du är van vid slutkörda motorer där allt läcker och pyser från början med försämrad effekt som följd?

    Med fungerande turbo och frisk motor så drar 2.0t riktigt bra i registret 50-140. Vikten märks ju dock om man gillar att bränna gummi vid trafikljusen, men sådant har jag aldrig gillat ändå.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag brukar inte stå ut med trötta bilar, så jag undviker normalt att köpa sådana.. Min 2.0t är nog den klenaste bilen jag ägt de senaste 15 åren.. Och hur man än ser på det, 2.3t (även 170hk versionen) är oerhört mycket roligare att köra än 2.0t. (Att 2.3T och aero är ännu trevligare behöver man väl inte ens nämna..)

    Så jag kanske är lite väl känslig, men skillnaden med och utan laddtryck på 2.0t är trots allt vädligt stor, jag upplevde bilen som att den hade kanske 100hk och förstod ju direkt att något var fel. ..Sen finns det ju konstiga människor som åker omkring i bilar som är klenare än så dagligen, men det får ju stå för dom
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3
    Av fragone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 19:28
  2. avsaknad av bränslefilter ng9-3
    Av anders.lagerstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 16:10
  3. Check engine -ryckig gång, avsaknad tomgång 9-5 -00
    Av sebastianberglund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 23:40
  4. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •