Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Värmesköld ng9-3, behövs den ens?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Värmesköld ng9-3, behövs den ens?

    Hej!
    Förvärmningsplåtarna, om det nu är så den heter, lossnade för några månader sedan och skallrade så det lät som hela avgassystemet hade lossnat. Det är alltså värmeskölden i tunn aluminium som sitter ovanför bakre ljuddämpare som jag syftar på. Stod precis inför en längre resa och ryckte bort den lite halvt ogenomtänkt och sen dess har det fallit i glömska. Tills nu när jag ska serva bilen och tänkte se vad de skulle ta för att byta båda dessa (en Aero med dubbla blås): 2500 riksdaler. Tydligen kostade plåtarna cirka 600/styck, och det var rätt mycket jobb att få dit dom. Dock verkar internet ha lite motsägelsefulla rekommendationer kring om man de facto behöver de där plåtarna, så därför tänkte jag höra med expertpanelen! Vad har ni gjort när dessa lossnat? Och om de nu behövs, är det någon som på rak arm vet vad de har för artikelnr till ng9-3 Aero 2.0t Biopower 2009?

    Stort tack på förhand!
    Axel

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den frågan vet jag varit uppe förut så det finns nog lite matnyttigt i arkivet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den frågan vet jag varit uppe förut så det finns nog lite matnyttigt i arkivet
    Ja det har jag också i bakhuvudet, men jag kan inte hitta något matnyttigt alls! Kanske beror det på förvirring kring vad plåten faktiskt heter. Förvärmningsplåt? Värmesköld?

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Min spontana tanke är ju, att det är en tanke bakom en värmesköld.

    Det man kan göra är väl att ut å kör en runda, och om man kommer åt så lys med en termometer på ytan och se hur varmt det blir och uppskatta hur stor risken för ex brand är.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vill minnas att vissa bliar/modeller blir varmare och då behövs det medans alla har det ändå.
    Om det var dieslar eller bensinare som var varmast minns jag tyvärr inte men har för mig att diskussionen bl.a. handlade om det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jo precis, på dieslarna försvann det bland de sista årsmodellerna! Att köra hårt ett tag och mäta temperaturen har jag också funderat på. Har ingen IR-termometer, men det känns som att man kanske kan uppskatta tempen och brandrisken hyfsat ändå. Men det är svårt utan att veta exakt vilka material som finns i närheten. Antagligen behövs ju skölden i alla fall under vissa omständigheter, annars skulle den som sagt inte suttit där. Fast som bekant tar biltillverkarna rätt bra höjd för ganska extrema förhållanden, speciellt när det gäller säkerhet. Så även om den behövs när man kör rally på fullgas i öken-temperaturer är det inte helt säkert att den behövs för mer normalt användande i Sverige. Därav min fråga, vilken analys ni andra har gjort

    Förresten, vet ni om plåtarna från en pre-facelift icke aero passar till en 2009 aero? Alltså är det samma plåt (eller att den går att modda) på båda blåsen eller är det väldigt specifika saker?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jag tror nog man kan skippa tanken på nån brandrisk på de bakre ljuddämparna iallafall. Så varmt blir det inte baköver. Det som händer är nog mest att allt gummi som kan tänkas vara i närheten åldras i förtid. Detta gäller ju då också ev material ovanpå plåten om det konstant är utsatt för värme. Alltså bitumenmattor, isolering osv osv.

    De går som sagt på 600kr st, den ena 620kr till och med men särskilt besvärliga att montera lär de väl inte vara. Man får släppa ner avgassystemet lite bara men visst, lite fästpunkter sitter lite avigt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag tror nog man kan skippa tanken på nån brandrisk på de bakre ljuddämparna iallafall. Så varmt blir det inte baköver. Det som händer är nog mest att allt gummi som kan tänkas vara i närheten åldras i förtid. Detta gäller ju då också ev material ovanpå plåten om det konstant är utsatt för värme. Alltså bitumenmattor, isolering osv osv.

    De går som sagt på 600kr st, den ena 620kr till och med men särskilt besvärliga att montera lär de väl inte vara. Man får släppa ner avgassystemet lite bara men visst, lite fästpunkter sitter lite avigt.
    Tack! Ja precis så är det jag också resonerar. Att allt gummi i närheten åldras extra i förtid har jag inte tänkt på, där sa du något! Hmm, jag tror att jag struntar i att lämna in den för tillfället i alla fall. Tyvärr verkar det som sagt vara en ganska specifik plåt till högersidan, annars hade man kunnat köpa den för inga pengar på skroten. Nu är det iof inte pengarna i sig som är problemet, utan principen att jag ogärna betalar för mycket pengar i onödan så att säga. Finns plåten på Orio förresten? Du råkar inte sitta på artikelnr?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det är inte alltid det finns nånting och skruva i heller.... Pinnbultarna som sticker ut från golvet brukar kunna ha rostat bort och då blir det ju lite mer jobb, beroende på hur snyggt man vill lösa det.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    OM du tänker byta plåt, går det inte att ta en plåtbit och klippa till själv? Även om det kanske ser ut som ett hemmabygge så spelar väl inte det så stor roll när det sitter under bilen. Det bör ju finnas plåtbitar för mindre än 600 kr.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Jag hade aldrig ställt mig och börja bocka plåt, den är ganska stor med många "intressanta" vinklar.

    Däremot kan man ju såklart klippa till plåtbitar och använda som brickor runt pinnbultarna för ofta är det just där hålen har blivit för stora. Plåtarna i övrigt brukar vara OK men precis som jag skrev så kan pinnbultarna som sticker ut från karossen va i dåligt skick.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Tänk på att dessa plåtar är av aluminium.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Åtgärdade nyligen detta genom att köpa stora rostfria brickor på biltema och skruva dit. Kan vara en ide att byta till riktig mutter också - orginal är inte en riktig mutter utan en stansad plåtbit som liknar mutter med bred skalle.

    De sista skruvarna sitter ovanför dämparen och de kommer man inte åt utan en del jobb. Men strunt i dem.

    Såg förresten att nån tidigare ägare åtgärdat problemet vid mellandämparen genom att skruva en träskruv genom aluplåt och bakomliggande plåt. Verkade funka det med.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. demontera värmesköld
    Av arsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 14:12
  2. Värmesköld
    Av 900_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 12:33
  3. värmesköld för luftfilter
    Av Frosth__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 17:53
  4. Intressekoll värmesköld.
    Av Gogo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 14:31
  5. värmesköld över katten?
    Av j-boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •