Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Bromsvätskeläcka nära bränslefiltret OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Jag blev nojjig efter min uppdatering, "kopparnickelrör" sa ja, "javisst, kopparrör, det fixar vi" sa killen i telefon..så jag ringde upp igen och dubbelkollade. Det var tydligen bara vanliga kopparrör som de menade. Det får bli originalrör då. Jag fixar något bättre nästa gång de springer läck..

    Ang. bränslefiltret, att det var en sån skillnad på original och ersättningsdelar insåg jag inte. SAAB-loggan kostar mycket?

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag skulle hellre ta koppar än original stålrör förvisso, även om kopparnickel är förstavalet.

    81:- var från tyskland, men det kostar 120:- på biltema vill jag minnas. ..Dock var väl 900:- inkl montering ? gissar dom räknar 30min på det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Varför har inte SAAB monterat på koppar direkt, istället för stål? Billigare med stål, eller finns det någon annan tanke? Koppar är väl inte lika styvt, men kopparnickel då? Man kan ju tycka att de borde ha haft ett öga åt rostsituationen med tanke på att det är Sverige vi talar om.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Allt handlar om tillverkningskostnader. Stålrör är väl antagligen billigare vid produktion.

    De flesta verkar inte veta skillnad på koppar & kopparnickel, eller ens att det finns två olika varianter. Så de kanske är kopparnickel de säljer, men kallar det koppar... Det borde stå på förpackningen eller "stämplat" på rören.

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Koppar har vissa nackdelar, framförallt motstånd mot vibrationer, men det är tillåtet att använda.

    Kopparnickel är lite jobbigare att handmontera än koppar (fast enklare än stål iofs) men bättre på allt, dock dyrare per meter - det är därför inte biltillverkarna använder detta.


    Men jag är fullt för iden att göra det olagligt att använda rostande material i bromsrör, jag HATAR rostiga bromsrör.. på en bil borde det kanske kosta en tia eller möjligen två extra att ha kopparnickel istället för stål.. för tillverkaren då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    De flesta verkar inte veta skillnad på koppar & kopparnickel, eller ens att det finns två olika varianter. Så de kanske är kopparnickel de säljer, men kallar det koppar... Det borde stå på förpackningen eller "stämplat" på rören.
    När jag kollade med verkstaden så gick killen ut och pratade med killarna i verkstaden, som jag förstod det. "Samma rör som dom använder till Opel", sa han ett par gånger. Det säger ju inte mig så mycket, men nån Opel-kännare kanske vet.

    Och ja, att köra icke-rostande material på något som påverkar säkerheten så mycket vore nog inte en dålig ide, som en principsak hos tillverkaren av ett bilmärke som marknadsfördes som säkert och bra..

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Allt handlar om tillverkningskostnader. Stålrör är väl antagligen billigare vid produktion.
    Ja. Äldre Saabar (och en del andra märken) har koppar- eller kopparnickel-rör som standard, tror att det var på 60-talet som Saab övergick till stål. Dock var detta innan ABS fanns, har sett varningar om att ABS:ens tryckstötar kan utmatta rena kopparrör. Olämpligt med ren koppar på en modern bil med ABS, följaktligen.

    Kopparnickel monteras som standard på en del verkstäder, har aldrig hört om några problem med dessa. Men naturligtvis behövs lite IQ hos den som bockar dem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    .. på en bil borde det kanske kosta en tia eller möjligen två extra att ha kopparnickel istället för stål.. för tillverkaren då.
    När biltillverkarna är nere på nivån av "öre" per detalj i besparing, så är ett par tior hur mycket som helst.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vanlig ren koppar självhärdar väl av vibrationerna. Så det tillslut spricker, vilket är olämpligt som bromsrör. Behöver väl i.s.f. glödgas med jämna mellanrum för att åter bli mjuka.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jämför muttrar till avgassystemet, hade varit trevligt att ha rostfria originalmonterat men så ser det ju inte ut på våra saabar iaf.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ok, koppar verkar vara olämpligt trots allt. Nu känns det bra att jag inte ringde tillbaka för femtioelfte gången och strulade in kopparrör trots allt.

    Det finns en liten meck-lista kvar efter bromsarna är fixade dock:

    * Jag måste göra något med stereon, har bara liv i 3 högtalare till höger, och original-stereon sitter fortfarande i med CD och bandspelare. Ska inte i nått värstingsystem, men lite bättre grejor behövs för min trivnad.
    * Något i motorn är inte riktigt rätt, ratten vibrerar rätt bra och den vill gärna rycka lite när man står stilla med drive i(det är en automatväxlad). Ska återbesöka detta när bromsarna är ok och jag kan ut och testa motorn mer ingående.
    * All denna synliga rost gör mig irriterad, lite på hundbenen, lite i bakluckan, etc.. Såg att GlennB fixat bort en del liknande på sitt renoveringsobjekt och fått det att se bra ut, och jag blir själv sugen.
    * Den behöver städas ut ordentligt, den luktar fortfarande av en tidigare ägares parfym som jag antar satt sig någonstans. En rejäl genomstädning, putsa upp lädret, ge alla gummilister lite lubrikation, etc. Frågan är hur långt man orkar gå.

    En sak i taget, och vid behov en tråd i taget, tänker jag mig.

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    När biltillverkarna är nere på nivån av "öre" per detalj i besparing, så är ett par tior hur mycket som helst.
    Visst, men de flesta i länder med vårat klimat skulle nog gärna betala en tia extra vid nyköp, om bilen hade kopparnickel istället för stål. ..Tyvärr är väl det här med rostande
    bromsrör bara aktuellt i länder med riktig vinter.

    Men jag tycker fortfarande att saab (och volvo) borde ha det som standard..

    - - - Uppdaterad - - -

    Vanlig ren koppar självhärdar väl av vibrationerna. Så det tillslut spricker, vilket är olämpligt som bromsrör. Behöver väl i.s.f. glödgas med jämna mellanrum för att åter bli mjuka.
    Tja, det är dock trots allt godkänt av myndigheter, och monterades original på bilar förr, det känns dessutom som risken att stålrör rostar av är MYCKET högre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag har då aldrig sett nån saab med koppar eller kopparnickelrör original? Volvo däremot har använt det. På saab har man bytt rostiga bromsrör i alla tider tvåtakt som vefyra och uppåt. Jag tror ändå det mesta hänger på skötseln iallafall, finns många bilar med stålrör som aldrig lider av rostiga rör samtidigt det finns bilar man får byta rubbet på ganska snabbt. Eller så är det just GM´s rör som är katastrofala. För nog hade de en grönare kulör förr tillbaks på Saab tiden?

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det har ju blivit tuffare miljöregler allt efter som. Så de rostskyddande egenskaper som kan ha funnits tidigare, skulle ju kunna vara sämre numera.

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Japp. Det är ju inte en alldeles ovanlig situation idag, att det blir intressekonflikter mellan miljöregler och korrosionsskydd t.ex. Eller andra typer av skydd...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Volvo 740 är väl ett bra sådant exempel, nåt visst år ändrade man rostskyddet pga miljökrav, bilar efter det rostar rejält, innan dess rostar dom knappt.. Mercedes hade ju sådana problem också i början av 2000-talet (vill jag minnas)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Snabb uppdatering, bromsrören kostade 3.3k hos Hedin's Bil, föredetta Biva här i Linköping, som uppskattat tidigare. Jag bad dom byta bränslefilter vid behov, vilket de gjorde för ca 900:- till. Jag ändrade mig i efterhand kring bränslefiltret, hade lika gärna kunna bytt det för hand, men jag hann inte ringa verkstaden innan dom hunnit byta det. Oh well.

    Tack igen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

Liknande ämnen

  1. Dags för byte av bränslefiltret? OG9-5 B2x5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •