Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mjukvarutrim 9-3 SS TTiD4 130

  1. #1

    Mjukvarutrim 9-3 SS TTiD4 130

    Hej.

    Jag har rätt nyligen köpt en 9-3 SS TTiD4 från 2011, och hittills är jag mycket nöjd. Jag har i alla fall några funderingar som ni säkert kan hjälpa mig med.

    Som jag ska ha förstått det är den mycket enkel att trimma från 130 till 200+ hästkrafter. Är det verkligen så enkelt så att man bara kopplar in en box i OBD-uttaget och trycker på några knappar?

    Ni som har gjort den uppgraderingen, hur upplever ni skillnaden i körupplevelsen? Påverkas bränsleförbrukningen, blir det mer slitage på motorn och godkänns utsläppen i besiktningen?

    Jag kanske ska påpeka att jag är 35 så jag har inte för avsikt att busköra utan är främst ute efter en optimal körupplevelse.

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Jag är snart 35 och älskar att busköra

    För övrigt så vad jag har läst och frågat så ska man (om man ska trimma) byta mjukvara, ex via OBD uttaget och inte köra med ex Dieselbox trim, då boxen bara lurar mjukvaran och är således inte optimal.

    Mjukvaran som ska installeras bör ju komma ifrån en känd firma med bra rykte, då brukar man vara rätt säker på att grejerna håller också, till viss del då saker såklart slits snabbare. Mer effekt = mer slitage, så är det bara.
    Ska man nu köra lika lugnt som innan med samma accelerationstid så lönar det sig oftast inte på mååååånga tusen mil att ligga +- 0 i den kassan.
    Utan trimmar man så går det oftast lite fortare till 100kmh och då slits ju grejerna mer, mer eller mindre så att säga.

    Sen kan man ju forska lite själv, ex fråga nån sakkunnig, hur mycket vrid pallar kopplingen?
    Och ev andra liknande frågor, sen när man fått sina önskade svar så letar man upp ett trim man tycker passar sin plånbok, och hur mycket mer man vill påfresta ex koppling
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Ja, det kan va så enkelt med ett sk. steg1
    Knappa in din bilmodell här så ser du vad det skulle kunna ge.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Purex: Om det är samma koppling i TTiD 130 som i 180 borde det väl finnas marginaler kan jag tänka mig. Om det nu är samma. Bromsarna lär vara kraftigare på 180 än 130 om jag förstått det rätt. Någon som vet kan gärna kommentera.

    Herman: Speedparts har visst rea på sin STS tuning, så man blir ju lite sugen.

    Ingen risk att "bricka" bilen vid mjukvaruuppgraderingen?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag skulle hellre gå på Maptun och man kan välja bort maptuner så blir det billigare, deras support håller världsklass
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Är det någon skillnad förutom supporten?

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Supporten är värt vartenda krona..

    Fredrik o killarna är tokschyssta även om man inte köpet nåt så har dom gett mig kanon många och bra råd.
    "PS har handlat också"

    Kolla upp kopplingen med Maptun de har järnkoll.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    De uppgifter jag fick engång var att TTiD - Z19DTR & A19DTR, 130hk / 160hk / 180hk var samma maskiner, bara olika mjukvara samt olikt utrustade bilar. t.ex så har 130hk mindre bromsar & solida skivor bak. Samt enkelt avgassystem.

    P.g.a. bromsana ger inte Hirsch en 130hk maskin "mer än" 170hk/380Nm, medan 160hk & 180hk får 200hk/430Nm.
    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/B

    De bakre & främre bromsarna går lätt att uppgradera, till t.ex. 292mm ventilerat bak & 314mm ventilerat fram, om man så skulle vilja i efterhand. (Det påverkar dock inte Hirsch & deras möjlighet till högre effekt då de går på vad bilen hade från fabrik.)

    Så det ska bara vara att välja vad man känner för om man t.ex. går till MapTun.

  9. #9
    Intressant. 4 gram Co2 mer per kilometer. En sådan liten skillnad kan de väl aldrig klanka ner på på besiktningen?

    Större bromsskivor får bli en senare fråga, den dagen det är dags att byta. Jag tänker trots allt inte flänga runt Nürburgring utan pendla och emellanåt köra med släp.

    Jag kommer framöver vara i Örebro någon gång i veckan, så jag passar på att titta förbi MapTun och ser vad de har att erbjuda.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Besiktningen kommer inte märka något vid deras tester, om det är en seriöst utförd mjukvara.

    Samtidigt är det viktigt att använda en seriös & kunnig leverantör, då TTiD har DPF / partikelfilter. Vi har haft några exempel här genom åren med mjukvaruleverantörer som "skruvat" på parametrar utan veta vad de gör, så DPF satt igen. Då blir det dyrt.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  11. #11
    Nu har jag haft bilen i fyra månader varav tre månader i trimmat skick och jag är nöjd. Det är ju ingen enorm skillnad i vanlig körning, men nog märks den allt. Säg att man ligger bakom en lastbil i 90 på en 1+2-väg och kör om den när vägen breddas. Allt man behöver göra är att trycka ner gasen knappt märkbart. Inte ens växla ner från sexan. Jag har haft bilar där man fått växla ner till fyran och ställa sig på gasen för att få effekt.
    Motorn är även stark nog att kunna köra på femman från 60 KM/h. Nu har jag bara kört med släp någon enstaka gång men det märks knappt att man har ett bakom sig.
    Förbrukningen har dock ökat lite och färddatorn känns inte lika exakt. Innan jag trimmade låg den på 0,5 blandad körning och färddatorn stämde exakt. Nu ligger den på 0,53 och färddatorn visar 0,51. Värt att påpeka är att jag bytte till vinterdäck strax efter min visit till Maptun, och att jag på grund av kylan haft dieselvärmaren påkopplad cirka 20 minuter innan jag gett mig iväg och att bilen aktiverat extravärmaren under färd. Detta har garanterat påverkat så jag väntar på sommaren för att mäta igen.
    I övrigt besiktigades den idag med blanka papper. Summa summarum är jag mycket nöjd med bilen.

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Gammal tråd och du kanske inte ens har bilen kvar, men vore intressant att höra hur det gick i det längre perspektivet (mer än några månader).
    Inga problem som kan kopplas till mjukvaran?

    Funderar på att göra samma nämligen och vore kul att höra.

  13. #13
    Vet flera som kör maptun steg 1 på 180 ttid, å de är sjukt nöjda!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 TTID4 0-100 tid chippad ?
    Av Kudashi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-27, 11:25
  2. köpte en Saab 9-3 TTID4
    Av Kudashi i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-02-18, 22:28
  3. Provkörning SAAB 9-5 SC TTiD4
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •