Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: konstigt fel efter turbobyte. saab 9-3 2.0t -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    konstigt fel efter turbobyte. saab 9-3 2.0t -02

    hej. har precis bytt turbo, rengjort oljesil och oljetråg. när allt är ihopsatt går bilen bra, men idag hände nått konstigt. Jag gasade på och det pös mer än vanligt när jag släppte gasen, motorlampan började lysa orange och bilen stannade ibland på tomgång. luktar även märkligt av avgaserna. vad kan det vara för något? kan det vara bypass ventilen som gått? en till sak är att det läcker pyttelite olja från oljereturen från turbon, spelar ingen roll hur mycket jag drar åt. måste jag bort med hela turbon igen för att byta packningen till oljereturen eller går det göra lite smidigt på något annat sätt? MVH Chrille

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om det pös skulle jag börja kika på alla slanganslutningar både på tryckslangar och vakuumslangar. Det är inte ovanligt att det släpper ibland. Motorlampan lyser av en anledning så man kan få hjälp av att läsa ur den felkod som finns. Oljereturen går att ta loss utan att montera bort hela turbon, kör du den i veckad plåt eller den med riktig slang mellan snurran och blocket?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    får kika dom imorgon. den brukar slockna ett tag om jag skruvar loss minuspolen och sätter dit den igen. sen kan jag köra några dagar innan den tänds... det är den med veckad plåt. men känns som att man inte vågar slita och dra för mycket i den?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om du drar minuspoolen så får du bara styrsystemet att "glömma" den lagrade koden. Du har alltså inte lagat felet utan bara släckt lampan temporärt, vilket såklart inte är rätt. Rätt metod är att läsa ut koden och se vad det är för något, den pekar ju på det som styrsystemet tycker är fel. Om du skriver ut vart du huserar finns det säkert folk som hjälper dig att läsa ut den för en liten (eller ingen) slant. Den i plåt tål att dras i, det ska givetvis inte bankas med slägga men den är relativt lätt att ta ner. Packningen kostar ju bara några kronor så det kan ju vara värt för att få det tätt och torrt.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och att glömma lagrade felkoder kan göra felsökningen svårare, de lagras av en anledning.
    Att läsa och notera dem är en bra idé innan man raderar dem för att se om de kommer tillbaka.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t Check Engine lyser efter turbobyte
    Av EfterlysT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 21:37
  2. Problem efter turbobyte
    Av Ola1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 13:33
  3. [LÖST] Går dåligt efter turbobyte! 900 T16
    Av T8__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •