Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 83

Ämne: Stötdämpare bak NG9-3X XWD

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vad är befintlig fjäder för diameter?
    Skulle en som du länkade till fungera?

    Mvh
    Johan

    Ps. hittade detta:
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...=375217&page=6
    Ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #62
    Jag hittade tips på distans på Turbo X gruppen på FB. Nu var ju detta till TurboX, Vill man ha upp den mer så får nog distansen vara lite tjockare(?) Den tråden på saabcentral där finns den där Genesis distansen med. :-) Kanske du kan kontakta Sellholms och fråga vad för distans dom använder sig av? http://www.sellholmshop.se/fjadring-...x-4wd-bak.html

  3. #63
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Notera att 'samma' frågor diskuteras i denna tråd och så sent som idag.
    Och just dessa frågor passar nog bäst hemma i denna forumgren snarare än Allmänt.
    Vi som äger 9-3X


  4. #64
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Hittade detta:
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...ive=&minPrice=

    Fjäder
    Saab Original
    Artikelnummer: 12847640

    Spiralfjäder
    LESJÖFORS
    Artikelnummer: 32054630
    Leverantörens artikelnummer: 4263499
    Position: Bakaxel
    Fjäderform: Skruvfjäder med konstant tråddiameter

    Är detta fjädern till 9-3x TTID?
    https://www.ebay.co.uk/itm/Coil-Spri...-/332236090503

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #65
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Ser ju ut att vara samma, om man ska tro deras artikelnummer.

    Det jag har funderat på är om den bredare TTiD-fjädern får plats om man monterar den på en 9-3X med XWD, eftersom den mjukare som sitter med nivåreglerande dämparen är mycket smalare. Uppenbarligen lyckades ju Niklas9k göra det, men varför ser de då så olika ut? Mailat Speedparts och frågat om den fjäder som Niklas9k hittade, men där gissar jag att den är för kort för 9-3X. Kör själv med Sellholms Bilsteindämpare sen i höstas (plus den lilla distansringen de skickar med) och det funkar fint förutom när jag har folk i baksätet, mycket last eller släp. Sist jag bollade med Stemeck så verkade det inte som att de eller Maptun kände till nån bättre lösning.

    Så galet svårt borde det väl inte vara att hitta en fjäder med rätt mått och styvhet?
    Senast redigerat av Sonnergard den 2018-03-14 klockan 13:18.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Har inte läst igenom hela tråden så jag plockar fritt ur minnet nu, rätt mig om jag har fel :-)

    Fysiskt passar grejerna utan problem!

    När det här var på tapeten för min egen del drog jag slutsatsen efter att ha testat med dämpare och fjädrar från en 9-3X TTID att det var stötdämparen som var för kort på TTID (Laddade jag inte upp en jämförelsebild?!). Det kan också vara som så att längden inte har någon betydelse utan att det är extravikten från XWD-systemet som tynger ner det hela. Det är kanske möjligt att köra med distansring för fjädern och på så sätt öka längden och förspänningen och få ett högre resultat. Frågan är om dämparen gillar att vara pressad i sitt yttersta läge av fjädern? Jag gav upp då jag fick tag på en nivåreglerande stötdämpare och det fungerade under tiden jag hade bilen kvar.

    Det är synd att Sellholmsdämparen inte fungerar när man drar släp och har bilen lastad, det hade varit ett väldigt bra alternativ, prisvärt om inte annat.

    Bästa alternativet idag är väl kanske då att köpa original och förlita sig på livstidsgarantin, som någon skrev, grina rejält en gång istället för att gå runt och vara surmulen en längre tid :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #67
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    En tanke:
    Det borde väl gå att ta isär en dämpare och kolla vad som är trasigt? Läckage pga någon enstaka komponent som gått sönder - packbox, o-ring eller vad det nu kan vara. Det kan ju inte vara omöjligt att laga?
    Hittade en PDF med rätt mycket info: http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
    Jag ska byta ut hela rasket mot Hirsch-kitet på min Turbo X i sommar, kanske blir att försöka ta isär den som är trasig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Inget är väl omöjligt, men jag blev lite trött i ögat när jag skummade den där PDF-en. Det kan iof bero på att jag precis ätit och druckit påskmiddag :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  9. #69
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Inget är omöjligt, det lärde man sig av Gunde på TV4.

    En annan sak som är ganska intressant, tycker jag, är att jag inte kan minnas en enda gång jag läst om att förarsidans bakdämpare går sönder innan passagerarsidans. Det verkar vara absolut vanligast att det börjar slammra på passagerarsidan först. Undrar om det beror på belastningen, och vilken sida som i så fall har högst (eller lägst) belastning?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Inget är omöjligt, det lärde man sig av Gunde på TV4.

    En annan sak som är ganska intressant, tycker jag, är att jag inte kan minnas en enda gång jag läst om att förarsidans bakdämpare går sönder innan passagerarsidans. Det verkar vara absolut vanligast att det börjar slammra på passagerarsidan först. Undrar om det beror på belastningen, och vilken sida som i så fall har högst (eller lägst) belastning?
    Jag har kört med Hirschkitet sen 2015 (ca 4000mil) och nu i dagarna började det slammra vänster bak! så ett poäng till, till den tesen. Så jag var ute och mätte lite och bilen har satt sig en cm vänster bak.
    Det har mestadels varit körning på våra typiska svenska vägar med lite potthål bulor etc, och en del grusväg/fjäll. Men detta kit är kanske gjort för lite mer fina vägar och banor För er som funderar på detta kit så finns ju även detta nu https://www.maptunparts.se/chassi/co...-3-ii-xwd.html som ger samma säkning som Hirsch och lite till om man vill. Om jag hissar upp min bil och sen släpper ner den lätt så lägger den sig på ca 35cm till skärmkant och ner mot kanske 33 när den satt sig (på mitt använda kit).

    Jag har köpt sellholms kit som jag ska köra ett tag nu och se om det funkar för mig, kör varken släp ofta eller lastar tungt i bagaget.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  11. #71
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det är en högst ovetenskaplig iakttagelse. Kan lika gärna vara så att man "ser" det som man själv råkat ut för. Och de flesta skriver väl inte på forum om vad de råkar ut för utan byter bara på verkstaden.

    4000 mil och sedan dags för byte igen?
    Läcker dämparen också eller slammrar det bara?

    Maptuns kit är klart intressant, fast inte på 9-3X:en utan i så fall på Turbo X:en. Vet inte om det står emot vintern så bra med tanke på saltet på E4.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Givetvis är det så, har för mig att det var passagerarsidan som gav sig på mina originaldämpare. 50/50

    Tycker också det är på tok för kort livslängd det dubbla borde de klara iaf, nu vet jag inte om det är någon form av garanti på detta (monterade på ANA). Men då jag redan har köpt nya grejer till standard chassie så får det vara.

    Ser inga uppenbara spill som jag gjorde på originaldämparna. Bifogar lite bilder men tycker mest det ser ut och känns som vanlig smuts.

    Gillar utseendet på X:en när den är sänkt men det är inte praktiskt och hirsch är på tok för hård om man åker på allt annat utom asfalt (bra sådan). Så håller med dig kan nog bli riktigt bra på TurboX.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Nu har jag bytt mitt hirschpaket mot original fram och originalfjädrar med bilsteindämpare (sellholms) bak.
    Nya mått mätt från mitten på hjulet till skärmkant
    HF/VF: 41cm
    HB/VB: 36.5cm

    Innan bytet låg det på ca
    HF/VF: 35cm
    HB/VB: 31-33cm






    Vid närmare inspektion av hischdämparna bak så har de släppt ifrån sig olja. Det är även rätt grusigt runt kolvstaget så kan det vara så att det kommer ner massa skit med ner i dämparen efter ett tag?






    Såhär såg bilen ut precis efter montering av hirsch. Nu satt för visso vinterdäcken på med lite högre profil men däcken låg ca 1cm över skärmkant. Så de har säckat ihop en del...



    Är rätt nöjd med detta paket som det är nu och bilen har fått lite båtkänsla igen :S (som original) men njurarna mår bättre!. Får se hur länge det håller bara.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  14. #74
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Bra info, men bilderna syns inte.
    Jag lade en beställning på MapTuns coiloverkit, lite skrämd av att du bara kört 4000 mil med ditt Hirsch (eller vad det nu var, kort var det i alla fall).
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-04-14 klockan 18:03.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Syns de nu?

    Stämmer Hirsch för XWD Man http://www.hirsch-performance.ch/Con...rke/F750005600 , Kan man kanske gissa att det är samma tillverkare som OE, ska jämföra då jag har de gamla i källaren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av therm den 2018-04-15 klockan 17:53.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag bytte dämpare bak (original nivåreglering) för snart 5000 mil sedan. Återstår att se hur länge de håller. När de rasar är jag inte säker på vad jag väljer att göra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  17. #77
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Nu har jag fått coiloverkitet för XWD från MapTun. Det ska förvisso installeras på Turbo X:en men det kan väl vara av intresse för denna tråd ändå eftersom det är samma kit till alla 9-3 XWD.
    Det blir nog montering redan ikväll. Måste bara läsa in mig på hur man gör hjulinställningar och sånt, så att det inte pekar helt åt skogen efteråt.
    Edit: nej för f-n, det var så mycket mygg att jag är sönderbiten på hela ryggen efter en timme.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-28 klockan 19:21.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #78
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    (Jag fortsätter att skräpa ner lite i tråden eftersom Coilover-kitet säljs som universal för 9-3 XWD)

    Hmmm. Monterat och klart, och bra nivå på bilen tycker jag själv (Turbo X alltså).
    MapTun har svarat på frågor både via telefon och mail, så supporten är det inget fel på.

    Men bilen är ganska mjuk i bakvagnen. Inte alls lika stum som jag minns min förra med Hirsch-kitet.
    Samma coiloverkit verkar användas oavsett sedan eller kombi, så det är väl den extra tyngden som gör det. Dämparna bak går ej att ställa i hårdhet
    Vetefasen om jag behåller detta på, även om bilen ligger bra på vägen så känns den lite sladdrig i bakändan.
    Kan iofs prova att öka förspänningen på bakfjädrarna ytterligare, nu är de inställda så att den stora tallriken ligger nästan i nivå med den inre gängade cylindern när man tittar in i fjädern ovanifrån.
    Men det gör ju också att bilen blir lite högre, och jag vet inte om det skulle lösa något direkt.

    Det hade nog blivit bättre på 9-3X rent mjukhetsmässigt, men man kan inte skruva upp den tillräckligt högt bak för att det skulle matcha original, tror jag. Blir inte många gängor kvar då. Och vill man sänka en 9-3X vet jag inte hur man tänker riktigt, den ska ju vara lite högre
    Vet inte riktigt vilken bil detta kit ska passa för att kännas bra. En sedan 2.0T Aero XWD inställd på originalhöjd, eller lite under, kanske?


    Edit:
    Hittade på justerskruven nu, man måste trycka ner sexkantsnyckeln i själva kolvstången!
    Fantastiskt, de var inställda på mjukaste läget, men nu har jag vridit till 22 av 33 och det börjar likna något.


    IMG_5111.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-06-06 klockan 17:45.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #79
    Sugmotor joeCools avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    gammal tråd, men vet någon hur det gick? letar dämpare till 2009 XWD Aero.. vill inte betala 16000 för skitdämpare.

  20. #80
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ett alternativ från Sellholm Tuning.
    http://www.sellholmshop.se/saab-93-x-4wd-bak.html

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare NG9-3 -08 SC
    Av amoreex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-08, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •