Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Stötdämpare bak NG9-3X XWD

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215

    Stötdämpare bak NG9-3X XWD

    Hej,

    Nu har dagen som jag väntat, men inte längtat på, kommit. En av stötdämparna bak har börjat läka olja och dess dagar är räknade. Eftersom priset på originaldämpare med nivåreglering är en smärre förmögenhet, och aningen omotiverat högt med tanke på dess dåliga kvalité, har jag börjat undersöka andra mer kostnadseffektiva alternativ. Det finns ganska många trådar på olika forum om detta problem men de verkar mest handla om Turbo X och vanliga XWD-varianter. Vi som har den förhöjda X varianten och gillar att sitta lite högre upp på vägen skrivs det lite om. Läste någonstans att det finns 8 olika alternativ på stötdämpare generellt till 9-3 XWD så det borde finnas lite att reda ut...

    Under min research än så länge har jag funnit dessa alternativ och bedömt fördelar/nackdelar utifrån att man som ägare vill ha en originalupplevelse och inte göra bilen vare sig lägre eller hårdare. (Då jag väldigt sällan drar husvagn eller något annat tungt kan jag tänka mig att vara utan nivåreglering)

    - Saab original.
    Fördelar: Rätt grejer direkt och är anpassat till bilen. Nivåreglering
    Nackdelar: Dyrt, dyrt och åter dyrt. Att kvalitén och hållbarheten verkar sämre än genomsnittet lockar inte. Har läst om folk som fått byta vart annat/tredje år.

    - Hirsch chassisats
    Fördelar: Godkänt av Saab och noga anpassat till bilen. Håller hög kvalité enligt dom som köpt det. Nivåreglering. Ger bilen bättre väghållning. Man får komplett chassisats till priset av två standardstötdämpare.
    Nackdelar: Hårt och definitivt stötigare än original. Bilen sänks. Kostar mycket pengar om man inte är ute efter go-kartkänslan.

    - Coilovers
    Fördelar: Mycket för pengarna, komplett chassisats till halva original stötdämparpriset. Bättre väghållning. Håller troligtvis längre än originalstötdämpare.
    Nackdelar: Troligtvis sämre kvalité än Saab original. Stötigt och hårt. Bilen sänks. Saknar nivåreglering.

    - "Bygga om bakvagnen" -alternativet
    Fördelar: Torde bli billigare än övriga ovanstående alternativ
    Nackdelar: Kräver mer research och nivåreglering byggs troligtvis bort.
    Kommentar: Det här alternativet är intressant och här känner jag att det finns mycket information att fylla på med. Har läst om förslag där man tar en Bilsten B6 stötdämpare, byter fjäder till en hårdare och monterar några adaptrar. Men hur blir det då med höjden för oss som kör 9-3X? Kommer bakvagnen är bli lägre än framvagnen? Är detta alternativ endast för dom som kör vanlig XWD?

    Mina chassikunskaper är på internetbasis och jag har inte mer erfarenhet än att jag bytt stötdämpare/fjädrar några gånger och på förra 9-5´an haft coilovers. Se därför mina tankar och idéer som diskussionsunderlag. Vad är det t ex som gör bilen lägre/högre? Är det fjädrarna eller stötdämparna, eller båda två i kombination? Som jag skrev ovan finns det flera olika originalalternativ på stötdämpare till 9-3 XWD generellt sett. Har alla dessa samma längd och det är insidan som skiljer beroende på motor, växellåds- eller karossalternativ? Skulle det vara möjligt att t ex ta stötdämparna från Hirschsatsen och montera med standardfjädrar på 9-3X? I min naiva värld får jag både bättre kvalité och nivåreglering då.

    Har förstått är att det INTE går att montera vanliga stötdämpare utan nivåreglering tillsammans med originalfjädrar då dessa fjädrar är för klena och bilen kommer att sjunka ihop.

    Mycket text blev det, fyll gärna på med information ni som sitter inne med det! :-)

    UPDATE om Sellholmdämparen (väljer att flytta den längst ner då den inte passar på 9-3X utan är avsedd för Turbo X.)

    - Sellholmdämpare (http://www.sellholmshop.se/saab-93-x-4wd-bak.html)
    Fördelar: Två stötdämpare till halva priset av original.
    Nackdelar: Ingen nivåreglering.
    Kommentar: Passar endast 9-3 Turbo X

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas9k den 2016-09-19 klockan 09:50. Anledning: Information om Sellholmdämparen
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare NG9-3 -08 SC
    Av amoreex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-08, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •