Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: Stötdämpare bak NG9-3X XWD

  1. #41
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 691
    Fjädrarna till en nivåreglerande stötdämpare är bra mycket mjukare än till en standarddämpare... Så en fjäder avsedd för icke nivåreglering (icke XWD) kommer ju att göra att det sjunker ihop.

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Fjädrarna till en nivåreglerande stötdämpare är bra mycket mjukare än till en standarddämpare... Så en fjäder avsedd för icke nivåreglering (icke XWD) kommer ju att göra att det sjunker ihop.
    Att fjädrarna till de med nivåreglering är mjukare är ju fastslaget men nu har ju ts köpt fjädrar till en 9-3X utan nivåreglering och då borde ju fjädrarna vara hårdare som tänkt är. Vikten på AWD delarna torde vara försumbar på det viset och möjligen motsvara lite last. Nu såg det ju mer ut som den var fullastad typ.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Titta vad jag ramlade över när jag slösurfade på Speedparts hemsida, ställbara fjädrar bak för XWD!

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ovrigt/nx9305ra.html

    Frågan är dock hur långa dessa är och hur mycket de går att justera... Nu löser det här ändå inte problemet med att hitta en stötdämpare som passar och är tillräckligt lång.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  4. #44
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 691
    Kan denna bilden vara till någon hjälp kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94
    https://www.facebook.com/groups/saab...3796998841755/

    Mailkonversationen med ChassIT:

    Hallå!



    Precis vad vi kommit fram till oxo. Man vill ju helst undvika distansringar och dylikt så att hitta rätt fjäder är A o O.



    Hoppas ngn anmäler sitt intresse via STCS J



    //Lasse





    Från: Christian Hillerby [mailto:outlook_846C67CAD5E9DEB5@outlook.com] För Christian Hillerby
    Skickat: Inget
    Till: Lars Holmgren
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD




    Hej!



    Jag slängde upp en efterlysning på STCS facebook-grupp om någon i Ölandstrakten har samma strul med sin 9-3X.



    Vet att fjädern är 35mm längre än en standard 9-3a och ska ha runt 350lbs/tum förspänning. Ändarna ser likadana ut som övriga 9-3:ors. Finns lite folk i staterna som konverterat själva med Bilstein B6 dämpare och standardfjädrar med någon distansring.



    Mvh. Chrille







    Från: Lars Holmgren <lars@chassit.se>
    Skickat: den 28 oktober 2016 08:22
    Till: 'Christian Hillerby'
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD






    Hej!



    Lösningen är enkel men tyvärr oxo väldigt svår utan ha att ha en bil att testmontera på.



    Dämparna i sig är inget problem. Fjädrarna däremot… där har vi ingen färdig lösning direkt från hyllan…



    Vi skulle behöva ha tillgång till en bil i 2 dagar för att kunna ’hitta rätt’ ..



    //Lasse

    chassIT.se







    Från: Christian Hillerby [mailto:outlook_846C67CAD5E9DEB5@outlook.com] För Christian Hillerby
    Skickat: Inget
    Till: Lars Holmgren
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD




    Hallå!



    Det låter lovande, många som råkar ut för havererade Nivomater på Saabarna, så jag tror ni skulle ha en storsäljare 😊



    /Chrille








    Från: Lars Holmgren <lars@chassit.se>
    Skickat: den 27 oktober 2016 17:22
    Till: 'Christina Hillerby'
    Kopia: lars@chassit.se
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD





    Hej Chrille !

    Vi har forskat kring din bil och vi tror att vi löser det ...

    Jag återkommer till dig imorgon när vi fått sova lite på detta...

    //Lasse
    chassIT.se

    -----Ursprungligt meddelande-----
    Från: annonssvar@blocket.se [mailto:annonssvar@blocket.se]
    Skickat: den 27 oktober 2016 11:42
    Till: info@chassit.se
    Ämne: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD



    Hej,

    Tänkte höra om ni har möjlighet att ta fram en sats till SAAB? Har en 9-3X som lider av samma problematik.

    Mvh. Chrille

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.facebook.com/groups/saabtuboclub/permalink/10153796998841755/

    Mailkonversationen med ChassIT:

    Hallå!



    Precis vad vi kommit fram till oxo. Man vill ju helst undvika distansringar och dylikt så att hitta rätt fjäder är A o O.



    Hoppas ngn anmäler sitt intresse via STCS J



    //Lasse





    Från: Christian Hillerby [mailto:outlook_846C67CAD5E9DEB5@outlook.com] För Christian Hillerby
    Skickat: Inget
    Till: Lars Holmgren
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD




    Hej!



    Jag slängde upp en efterlysning på STCS facebook-grupp om någon i Ölandstrakten har samma strul med sin 9-3X.



    Vet att fjädern är 35mm längre än en standard 9-3a och ska ha runt 350lbs/tum förspänning. Ändarna ser likadana ut som övriga 9-3:ors. Finns lite folk i staterna som konverterat själva med Bilstein B6 dämpare och standardfjädrar med någon distansring.



    Mvh. Chrille







    Från: Lars Holmgren <lars@chassit.se>
    Skickat: den 28 oktober 2016 08:22
    Till: 'Christian Hillerby'
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD






    Hej!



    Lösningen är enkel men tyvärr oxo väldigt svår utan ha att ha en bil att testmontera på.



    Dämparna i sig är inget problem. Fjädrarna däremot… där har vi ingen färdig lösning direkt från hyllan…



    Vi skulle behöva ha tillgång till en bil i 2 dagar för att kunna ’hitta rätt’ ..



    //Lasse

    chassIT.se







    Från: Christian Hillerby [mailto:outlook_846C67CAD5E9DEB5@outlook.com] För Christian Hillerby
    Skickat: Inget
    Till: Lars Holmgren
    Ämne: SV: Ang. Ombyggnadssats Nivomat 850 S/V-70 AWD




    Hallå!



    Det låter lovande, många som råkar ut för havererade Nivomater på Saabarna, så jag tror ni skulle ha en storsäljare
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Ingen som kommit fram till något nytt angående stötdämpare? Skulle det gå att sätta dit grejer från en vanlig 9-3 XWD och få bilen lite lägre, om man kan tänka sig att ha en lite lägre X?

  7. #47
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 691
    Har du kollat min bild längre upp?

    Citat Ursprungligen postat av alqz Visa inlägg
    Ingen som kommit fram till något nytt angående stötdämpare? Skulle det gå att sätta dit grejer från en vanlig 9-3 XWD och få bilen lite lägre, om man kan tänka sig att ha en lite lägre X?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Har du kollat min bild längre upp?
    Hade missat den bilden, såg inte med den på mobilsajten! Men det var ju iprincip det ja funderade över. Tack!

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Jag har i dagarna varit i kontakt med en firma som säljer stötdämpare till Saab och lite lätt diskuterat bilden som ime95mos hänvisar till. Personen på den firman påstod att det där är en lösning som inte fungerar i praktiken. Huruvida det är sant eller inte lägger jag inte någon värdering i. Det vore intressant att få tag i någon som gjort den där "operationen" och kan dela med sig av erfarenheter.

    Edit: Drog iväg ett mail till chassit.se nu och kollade om det hänt något nytt hos dem.
    Senast redigerat av Niklas9k den 2017-02-16 klockan 18:53. Anledning: Lade till text
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  10. #50
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 691
    Bilden kommer ifrån Facebook gruppen för TurboX där det har labbats en hel del med chassiet. Några där som provat ut det.. Om du/ni har möjlighet gå in där så prova gärna.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Jag har i dagarna varit i kontakt med en firma som säljer stötdämpare till Saab och lite lätt diskuterat bilden som ime95mos hänvisar till. Personen på den firman påstod att det där är en lösning som inte fungerar i praktiken. Huruvida det är sant eller inte lägger jag inte någon värdering i. Det vore intressant att få tag i någon som gjort den där "operationen" och kan dela med sig av erfarenheter.

    Edit: Drog iväg ett mail till chassit.se nu och kollade om det hänt något nytt hos dem.

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Angående era läckande stötdämpare med nivåreglering, på vilket sätt är det läckage enligt er? Rinner det olja om dom, eller bara fuktigt så att smuts fastnar i oljeresterna, orkar dom hålla upp bilen och fungerar dämpningen fortfarande? Finns nämligen servicemeddelande angående stötdämpare nivåreglering samt XWD bak och fram där fuktning är normalt, så länge ingen funktionspåverkan finns så skall inte dämparen bytas. Detta meddelande är även släppt på Opel XWD bilar.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-12 klockan 11:05. Anledning: §7.1 Skärmdumpar från WIS/EPC är ej tillåtna (oavsett tillverkare)

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Angående era läckande stötdämpare med nivåreglering, på vilket sätt är det läckage enligt er? Rinner det olja om dom, eller bara fuktigt så att smuts fastnar i oljeresterna, orkar dom hålla upp bilen och fungerar dämpningen fortfarande? Finns nämligen servicemeddelande angående stötdämpare nivåreglering samt XWD bak och fram där fuktning är normalt, så länge ingen funktionspåverkan finns så skall inte dämparen bytas. Detta meddelande är även släppt på Opel XWD bilar.

    Bifogad fil 6295
    Min dämpare var fuktig på utsidan och kändes svampig. När jag bytte dämpare till en ny märkte jag att den gamla hade märkbart försämrad funktionalitet. Det känns ju som ett märkligt servicemeddelande, en stötdämpare är väl inte gjord att läcka och för varje droppe som försvinner borde funktionaliteten försämras. När det gäller stötdämpare med nivåreglering har jag fått uppfattningen att har dom väl börjat läcka går det fort till att dom är helt slut.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    den jag bytte dämpare på var det ju totalslut på en sida. Servicemeddelandet gör ju möjligen bara att de kan skjuta på garantijobb.......Det är ju bara nys att det skulle vara normalt. I praktiken är det ju så att det såklart kan komma ut lite olja men att kalla det normalt är ju tokigt. Fortsätter det läcka på samma sätt så blir ju dämparen tom till slut som redan nämnts.

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Är det samma stötdämpare bak på 9-3X XWD och vanliga 9-3 XWD?

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av alqz Visa inlägg
    Är det samma stötdämpare bak på 9-3X XWD och vanliga 9-3 XWD?
    Nä, det är olika dämpare. Kolla här: https://www.esaabparts.com/viewparts...ection=5731598

    Om det sedan fysiskt skiljer sig något mellan dämparna vet jag inte, men de har alla med stor sannolikhet olika karaktär.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Nä, det är olika dämpare. Kolla här: https://www.esaabparts.com/viewparts...ection=5731598

    Om det sedan fysiskt skiljer sig något mellan dämparna vet jag inte, men de har alla med stor sannolikhet olika karaktär.
    Letade runt lite mera, enligt Orio verkar det ju som att det sitter samma på vanlig och X.
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    EDIT: Enligt dom så ska det ju iofs vara samma bakfjäder på massa modeller också...
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Senast redigerat av alqz den 2017-02-27 klockan 20:05.

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Bilstein B6 monterad i bak istället för org.lastdämpare.
    Något låg i bak, skulle behöva någon form av spring spacer, är det någon som vet i vilken dimension, höjde torde vara 1-2 cm?
    Körmässigt fungerade det mycket väl med org dämpare i fram och dessa i bak.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Ja det är ju redan konstaterat att det är så det blir. Inga problem att montera vanliga dämpare men fjädrarna för de nivåreglerade är helt åt skogen ihop med vanliga dämpare. Höjden är ju en sak men frågan är om de inte blir alldeles för mjuka också. Man ska ju kunna lasta också.

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Sedär, måste missat att det var provat med Bilsten B6, för dem som kör med släp och tung last i bak. B4 motsvara vanlig dämpare, B6 är lite hårdare, B8 är för sänkta bilar och hårda.

    Någon form av distans/spring spacer, är det någon som har nått förslag till det?
    Tanken är att öka förspänningen på fjädern=då blir den hårdare.




    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Johan S den 2017-10-06 klockan 12:48.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #60

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare NG9-3 -08 SC
    Av amoreex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-08, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •