Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Stötdämpare bak NG9-3X XWD

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    tittar man på originaldelar så får man skippa modelltänket helt. Samma chassikod kan ju finnas på flera olika modeller och försöka komma fram till nåt man kan förstå den vägen är nog svårt.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Johan S: Länkarna du klistrade in i ditt meddelande är "döda" så jag har svårt att kommentera dom :-)

    Fjädern jag köpte 12847640 har benämningen "utökad åkkomfort". Sitter den även på V6´an? Har du hittat den kombinationen på nätet? När jag söker på bildelsbasen hittar jag bara 1st och den har suttit på en 9-3X 2WD. (Det fanns ett exempel till på bildelsbasen men dom har jag ju köpt...)

    AY = Bakre fjäder, Tillämpas för: CODE=AY, -: Utan fyrhjulsdrift (xwd), -: Ökad åkkomfort, Från modellår: 2010, Motorkod: Z19DTR,A19DTR, Position: Bakre fjädring > Utan fyrhjulsdrift (xwd) > Fjädrar och stötdämpare, Till modellår: 2012
    Länk till produkt: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12847640

    Ja, som du säger, det är svårt att bli klok på det här. Det är en av orsaken till att jag handlat begagnade grejer. Vill helt enkelt se hur det blir så att man inte kastar pengar i sjön.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    tittar man på originaldelar så får man skippa modelltänket helt. Samma chassikod kan ju finnas på flera olika modeller och försöka komma fram till nåt man kan förstå den vägen är nog svårt.
    Så kan det vara. I min efterforskning hittade jag ett mönster att att 9-3X 2WD med tidigare nämnda stötdämpar&fjäderkombination var vanligt förekommande.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Har du hunnit prova grejerna på bilen än? Lite nyfiken på om det passade och hur det blev isf...

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av alqz Visa inlägg
    Har du hunnit prova grejerna på bilen än? Lite nyfiken på om det passade och hur det blev isf...
    Nä, inte ännu. Har kommit massa andra saker mellan dom senaste veckorna. Ska försöka hinna med att byta under här veckan...
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Update!

    Onsdagskvällen tillbringades i garaget för att prova och se om de grejer jag köpt in passade. Och visst gjorde dom det, rent fysiskt, men tyvärr blev bilen alldeles för låg för att det skulle vara acceptabelt. Jag gick från ett härligt X-stuk till modell sänkt. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig :-/

    Så här såg det ut innan:


    Så här såg det ut efter:


    Jämförelse mellan testuppsättningen och original:


    Storleksjämförelse mellan original och teststötdämparen:


    Som ni ser skiljer det i längd mellan stötdämparen med nivåreglering och den utan, och det är där jag tror problemet ligger. Frågan är bara hur man går vidare? Som det känns nu behöver jag hitta data på hur lång olika stötdämpare är för att "hitta rätt". Någon som har några kloka idéer? (Stötdämparen med nivåreglering har en längd på 55,5cm mätt från botten till längst upp på kolvstången.)
    Senast redigerat av Niklas9k den 2016-10-13 klockan 12:10.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Har funderat lite idag och blir inte riktigt klok på det här. Fjädern och stötdämparen som jag köpt ska passa till en 9-3X FWD och då uppnå det förhöjda läget. Efter att ha monterat dessa två delar på bilen och inte ens hissat ner den syntes det tydligt det inte skulle fungera. Hur kan det komma sig? Det enda logiska för mig är att stötdämparfästenas positioner måste ju skilja sig mellan en XWD och FWD...

    Hittade det här alternativet på Saabcentral.com som ska passa till Turbo X och Aero XWD. Det kanske är det som några av er sett och tidigare refererat till. (I sista inlägget i länken nedan finns en bild illustrerar ett lösningsförslag). http://www.saabcentral.com/forums/sh...=245494&page=6.

    Räknade lite på det. Jag har mätt avståndet från golvet till högsta delen i hjulhuset, det är cirka 695mm. Den däckdimension jag har, 225x45-18, har en diameter på 659,7mm. Hälften av det är 329,85mm vilket innebär centrumhöjd på navet. Med den siffran i huvudet och att nedanstående lösning skall ge ett avstånd på 355mm från navet sett till högsta delen i hjulhuset borde jag får en totalhöjd på 329,85+355=684,85mm, dvs 1cm lägre än nuvarande originalhöjd. Kanske kan vara ett alternativ...
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det låter ju fasligt märkligt om fästpunkterna skulle skilja i bilarna.............kollade i epc och det enda som skiljer på hjulhusen är mellan 4D, 5D och cab. Ingenting om nåt annat så det måste ju vara nåt annat som gör skillnaden.

    Den enda tankevurpan jag kommer att tänka på är ju om 9-3x verkligen finns som 2WD ? I EPC hittar då inte jag nånting och det kan ju förklara att du inte får rätt höjd på den?
    Senast redigerat av StefanM den 2016-10-13 klockan 16:16.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Den enda tankevurpan jag kommer att tänka på är ju om 9-3x verkligen finns som 2WD ? I EPC hittar då inte jag nånting och det kan ju förklara att du inte får rätt höjd på den?
    Här har du ett exempel! https://www.blocket.se/horby/Saab_9_...6.htm?ca=4&w=3

    :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  10. #30
    TTiD fanns aldrig som XWD, klockrent exempel!

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ja då ger jag mig, under AWD så är ju 9-3x med i klarspråk men inte under icke AWD så det var därför jag funderade men de döljs väl i nån vanlig chassikod kanske.

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Har du kört med bilen? (Om höjden ändrades något?)

    Mvh
    Johan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Update!

    Onsdagskvällen tillbringades i garaget för att prova och se om de grejer jag köpt in passade. Och visst gjorde dom det, rent fysiskt, men tyvärr blev bilen alldeles för låg för att det skulle vara acceptabelt. Jag gick från ett härligt X-stuk till modell sänkt. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig :-/

    Så här såg det ut innan:


    Så här såg det ut efter:


    Jämförelse mellan testuppsättningen och original:


    Storleksjämförelse mellan original och teststötdämparen:


    Som ni ser skiljer det i längd mellan stötdämparen med nivåreglering och den utan, och det är där jag tror problemet ligger. Frågan är bara hur man går vidare? Som det känns nu behöver jag hitta data på hur lång olika stötdämpare är för att "hitta rätt". Någon som har några kloka idéer? (Stötdämparen med nivåreglering har en längd på 55,5cm mätt från botten till längst upp på kolvstången.)

    Hej,

    Notera skillnaden i fästet:

    https://s21.postimg.org/6yhnpqvmv/f_ste.jpg


    Går det att skifta dessa?
    SKiljer ca 5 cm i höjd.

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Johan S den 2016-10-13 klockan 18:36.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Har du kört med bilen? (Om höjden ändrades något?)

    Mvh
    Johan


    Hej,

    Notera skillnaden i fästet:

    https://s21.postimg.org/6yhnpqvmv/f_ste.jpg


    Går det att skifta dessa?
    SKiljer ca 5 cm i höjd.

    Mvh
    Johan
    Ja, vi provade att ställa ner den och rulla runt huset, blev ingen skillnad. Snarare så sjönk den ihop ytterligare.

    Borde gå att byta, genomslagsgummit tror jag inte passar, studerade inte det så noga igår, tänkte inte på det och det var väl en kombination av trötthet samt att jag blev less att det inte ens var nära. Orutinerat av mig. Tveksamt dock om det gör någon skillnad. Jag tror att "kralligheten" i det större fästet spelar ögat ett spratt. Fästpunkterna ser ut att vara i samma höjd om du förstår hur jag menar, det som skiljer är att det större fästet bygger nedåt också.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Det som jag tror vore den bästa lösningen är att med lämpligt material göra en adapter så att man flyttar ned stötdämparfästena i karossen. Då kan man laborera med olika stötdämpare/fjädrar och bör kunna hitta en sjysst lösning. Där tar dock min kunskap, tillgång till verktyg och tid stopp, tyvärr!

    Har läst olika inlägg på forum runt om i världen att man talar om adaptrar och förhöjningsringar för fjädern, men jag förstår inte det, vad spelar det för roll om stötdämparen rent fysiskt är för kort?! Det som händer då är väl att stötdämparen pressas ut i sitt ändläge vilket tydligen inte heller ska vara så bra.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    hittade detta på nätet:




    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Denna TTid är20 kg lättare än min B207R
    Fjäderkod AQ = EPC 12795589 Sänkt sportchassi ??
    http://www.moibbk.com/images/saab-93-red-2.jpg

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Denna TTid är20 kg lättare än min B207R
    Fjäderkod AQ = EPC 12795589 Sänkt sportchassi ??
    http://www.moibbk.com/images/saab-93-red-2.jpg

    Mvh
    Johan
    Vilken stötdämpare får du fram att det ska vara då?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vet inte!

    Googlar på stötdämpare bak till 93 och XWD har på din bild den vänstra fästet på dämpare till karossen, det som är högre. Alla XWD är "höga" ibak.
    tex
    https://www.varaosahaku.fi/se-sv/S%C...k/ID-30819744/

    De dämpare/fjäder som du satte dit finns på andra 93x och då är dem högre i bak. Jag förstår inte detta. Jag hittade lite mått på 9-3x B207R fjädern, uppdaterade mitt inlägg på sidan 1i denna tråd.
    Hur lång är din fjäder och diameter på godset?

    Det finns mellanlägg till fjäder som offrod 4x4 killarna använder för att höja fjädringen 1, 2,3 tum osv.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast rent konkret borde ju höjden på en standardbil bestämmas av fjädern så man skulle ju kunna skippa dämpartänket helt i det läget. Man ska ju kunna montera fjädern (inte dämparen alltså) och släppa ner bilen och den stannar på tänkt höjd. Sen får man ju anpassa dämparna efter de mått som ges.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast rent konkret borde ju höjden på en standardbil bestämmas av fjädern så man skulle ju kunna skippa dämpartänket helt i det läget. Man ska ju kunna montera fjädern (inte dämparen alltså) och släppa ner bilen och den stannar på tänkt höjd. Sen får man ju anpassa dämparna efter de mått som ges.
    Exakt så sa killen på verkstaden i morse när jag talade med honom om det här :-) (hade bilen inlämnad på service)

    Men jag använde ju 9-3X TTID-fjädrar i mitt test, om det hade varit som du skriver borde inte bilen ha sjunkit ner så djupt som den gjorde enligt den tesen. Har svårt att tro att en X-TTID skulle sjunka ihop så mycket med motsvarande last i bagageutrymmet som delarna för XWD-systemet väger. Men som sagt, jag är amatör i det här :-)

    Det vore sjysst att ha tillgång till ett antal olika dämpare och fjädrar och prova sig fram...

    Ingen som känner någon gammal chassitekniker på SAAB som kan bringa klarhet i det här?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare NG9-3 -08 SC
    Av amoreex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-08, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •