Det går att köpa dags-access till "TIS" via nätet för ca 200kr/dag. Det finns även de som "kommit över" programmet att installera "lokalt" (det är väl tänkt från början för verkstäder med dåligt internet). De sistnämnda kan då "fortsätta" köra sin TIS med säkerhetsaccess utan att betala för det. Eftersom det sista troligen inte är helt OK legalt sett så bör det inte diskuteras på STCS.
Det märkliga är att det från GMs sida borde vara rätt tydligt VILKET TIS man behöver för att koppla mot BLS. Är det SAAB varianten? Sen finns vad jag förstår tex Opel samt GM NOA (north american). Men BLS känns inte att falla i någon av dessa kategorier. Tror de som köpt en "klon" på tech2 fick med en skiva med TIS2000 NOA.
Tech2 är ju lastgammal, den fanns väl redan till ng900 och innan dess. Då var väl internet knapp påkommet, iallafall inte för att verkstäder, så TIS2000 är ett "vanligt" PC program. Nånstans på vägen kom som sagt GlobalTIS / TIS2WEB (som vad jag förstår är samma sak). 2008 verkar vara sista uppdateringen på gamla TIS2000. Tis2Web kan även den installeras lokalt, men via en webbrowser så kan den installeras på EN dator, och alla andra som kan komma åt denna dator räcker det med en web-browser. Det är den sistnämnda versionen som då går att köpa access till per dag, med bara webbrowser på sin egen dator och programmet på nån server som väl ägs av GM / ACDelco / Orio eller nån annan...
Någon med klon kanske installerade TIS2000 som medföljde en klon. Jag har tyvärr inte nån fungerande dator med DVD-läsare längre.