Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Turboras OG9-5 GT17

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54

    Unhappy Turboras OG9-5 GT17

    Hej Nu rök förmodligen turbon när jag körde hem ! Kände att bilen inte laddade några km från hemmet. När jag kom hem så ryker det vit rök något fruktansvärt och dåligt med olja.
    Bilen är en 9/5 -07 ca 18000mil.
    Vilka råd ger ni ??
    0.Förutsatt att nu inte motorn havererat också, hur kan jag testa detta, vågar knappt starta ? (Har fyllt på med olja i alla fall) ?
    1.Skrot ?
    2.Byta den själv ?
    3.Lämna in för en utbytesturbo ?

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Byt själv är mitt råd om du har tid och ork, finns mycket bra steg för steg guider på nätet för hur man går tillväga. Det optimala är att köpa en Aero turbo med vatten & oljerör samt ladda in en passande mjukvara, dessa håller mycket högre kvalité och så får du ju några extra hästar på köpet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Ok tackar.
    Nja jag är endast intresserad av att få igång bilen med en turbo som håller men är aero, förslaget enda alternativet så, har nog svårare att ladda mjukvara etc ..
    Men
    1. Kan jag säkerhetställa att motorn har klarat sig innan jag gör bytet, hur då?
    2.Om jag ska göra bytet själv, vad finns det för bra länkar från nätet (lathundar) och vad behöver jag i material.
    3.Vart får jag tag på en bra turbo ?

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Om du inte tog slut på olja när du körde så klarar sig motorn, såvida inte div turbodelar följer med in.

    Lathund finns på forumet om du söker.

    En bra turbo köper du ex på skroten, td04 brukar vara riktigt bra.
    Eller annonsera köpes här på forumet, eller "saab klubbens"Facebook för köp och sälj .

    Mjukvara skickar du iväg din styrbox till ex nån på forumet som har grejer, vilket också går att annonsera och finns Endel bra killar, typ Mackan, hyvens kanske också kan fixa både program och turbo.
    Eller ringer en tuning firma tex Nordic uhr eller Maptun.
    Robban på nordic i Borlänge tror jag har banjokit som gör att du inte måste byta vatten och oljerör från en aero utan säljer modifierade banjobult med packning, så slipper du byta rör.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Ok tackar.
    Nja jag är endast intresserad av att få igång bilen med en turbo som håller men är aero, förslaget enda alternativet så, har nog svårare att ladda mjukvara etc ..
    Men
    1. Kan jag säkerhetställa att motorn har klarat sig innan jag gör bytet, hur då?
    2.Om jag ska göra bytet själv, vad finns det för bra länkar från nätet (lathundar) och vad behöver jag i material.
    3.Vart får jag tag på en bra turbo ?
    1. Du kan lätta på rören kring turbon och se att det är där oljan kommer ifrån. Ett turboras behöver inte ta med sig mer än själva turbon.
    2. Finns en del här på forumet men i grova drag. Hissa upp bilen på pallbockar. Töm oljan från motorn, ta bort oljefilter, töm kylaren på kylarvätska. Ta bort täckplåten för turbon. Fota några bilder uppifrån och nerifrån så du minns hur alla vatten och oljerör går. Lossa allt som sitter fast på turbon (oljerör, insug, vattenrör, och avgassystemet). Märk upp vart bultarna för olje och vattenrören satt så du sätter tillbaka på samma ställe. Ta bort turbon från grenröret. Krångla ur den från bilen. Återmontera nya turbon med nya packningar för alla olje och vatternrör, Nytt oljefilter, ny olja, ny kylarvätska... (Obs: Grova drag, fortfarande tidigt på morgonen ) Du kan behöva en torxnyckel eller torxhylsa modell lite mindre till ett av oljerören under turbon, jag behövde det på min 2008.
    3. Maptun eller speedparts för att nämna några. De har båda alternativ original alternativ som är ganska dyra men väldigt bra kvalite, de säljer också kopior men eftersom de säljs av seriösa återförsäljare så tror jag dessa duger åt de flesta som inte kör trimmat. Men räkna med något kortare livslängd än en originalturbo. Beroende på hur du köper ska eventuellt din stommer returneras inom 10 dagar.

    https://www.maptunparts.com/turbo-sy...ed-glycol.html
    https://www.maptunparts.com/turbo-sy...ed-glycol.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...t/9590113.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55560913.html

    Men det finns massor av andra återförsäljare. GIK turbo , blocket m.fl. Använd google och GT1752. Lycka till!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    En -07 som gått 18kmil är ju värd att kosta på ny turbo om den för övrigt är i gott skick.

    Du har inte sagt vilken motor du har, men jag antar att det är någon av lättrycksbensinarna 2.0t eller 2.3t? I dessa sitter en Garrett GT1752-snurra och dessa håller sällan bilens livslängd.

    När man ändå byter turbo, är det inte ovanligt att man byter till en Mistubishi TD04, samma snurra som sitter i fulltryckarna 2.3T och Aero. Det är betydligt hållbarare. Som bonus är den även trimvänligare om man är på det humöret (du kommer långt bara på mjukvaruuppdatering om du har en TD04 i bilen). För det bytet behöver du som redan påpekats nya vatten- och oljerör.

    Oavsett om du väljer en GT1752 eller TD04 finns det många eftermarknadskopior av dessa därute. Personligen skulle jag hellre lägga kulorna på en renoverad orginalturbo (s.k. utbytesturbo) än en kopia, här får du en uppfattning om prisskillnaden:
    TD04
    GT1752

    Observera att man förväntas returnera sin trasiga turbo när man köper en utbytesturbo, så om du köper en TD04 kolla att det är OK att returnera en GT1752 först.

    Det går som sagt att göra jobbet själv, men det är inte idiotdyrt att lämna in på verksta heller. Säg 2000-4000kr för jobbet, lite beroende på var i landet du bor och vilken verkstad du väljer.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    självklart kan man byta till en turbo som motsvarar den du har också, det är ju inte så att de är så dåliga att de byts var 500 mil direkt. Jag vet liksom inte vad man räknar med för ökad livslängd genom att byta till en aero turbo bara för att de "håller längre". Det är möjligt att de håller en högre kvalitet men sköter man oljebytena så håller nog en vanlig bra länge ändå. Dessutom är det nog så att den vanligaste orsaken till att en turbo rasar är ju just bristande service, inte att turbon i sig är av dålig kvalitet. (bortsett från dåliga kopior då såklart)

  8. #8
    Om det nu är som du skriver att du "bara" vill ha igång bilen så köp en ny/begagnad GT1752 turbo. Speedparts säljer packningssats som nog är lika bra och byta och släng också med ett nytt oljerör.

    Jag har aldrig bytt en turbo men bytte på min Saab 2.3t -01 förra helgen, inga svårigheter men tar lite tid för rören runt turbo sitter rätt bökigt. Jag tycker du borde göra det själv, sök på google så hittar du ordentliga instruktioner på hur man byter turbo.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Shitpommefritt ! Bra svarat, alla, ska läsa igenom och begrunda i kväll.
    Saaben är en 2,3 t.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Fyllt på med olja nu i alla fall, vågar man starta och köra in bilen i garaget? Finns ingen risk att man förstör mer än man redan gjort ?

  11. #11
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Fyllt på med olja nu i alla fall, vågar man starta och köra in bilen i garaget? Finns ingen risk att man förstör mer än man redan gjort ?
    Det går bra att starta och köra in den. (Förutsatt att inte garaget är flera mil bort)..
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    1. Du kan lätta på rören kring turbon och se att det är där oljan kommer ifrån. Ett turboras behöver inte ta med sig mer än själva turbon.
    2. Finns en del här på forumet men i grova drag. Hissa upp bilen på pallbockar. Töm oljan från motorn, ta bort oljefilter, töm kylaren på kylarvätska. Ta bort täckplåten för turbon. Fota några bilder uppifrån och nerifrån så du minns hur alla vatten och oljerör går. Lossa allt som sitter fast på turbon (oljerör, insug, vattenrör, och avgassystemet). Märk upp vart bultarna för olje och vattenrören satt så du sätter tillbaka på samma ställe. Ta bort turbon från grenröret. Krångla ur den från bilen. Återmontera nya turbon med nya packningar för alla olje och vatternrör, Nytt oljefilter, ny olja, ny kylarvätska... (Obs: Grova drag, fortfarande tidigt på morgonen ) Du kan behöva en torxnyckel eller torxhylsa modell lite mindre till ett av oljerören under turbon, jag behövde det på min 2008.
    3. Maptun eller speedparts för att nämna några. De har båda alternativ original alternativ som är ganska dyra men väldigt bra kvalite, de säljer också kopior men eftersom de säljs av seriösa återförsäljare så tror jag dessa duger åt de flesta som inte kör trimmat. Men räkna med något kortare livslängd än en originalturbo. Beroende på hur du köper ska eventuellt din stommer returneras inom 10 dagar.

    https://www.maptunparts.com/turbo-sy...ed-glycol.html
    https://www.maptunparts.com/turbo-sy...ed-glycol.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...t/9590113.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55560913.html

    Men det finns massor av andra återförsäljare. GIK turbo , blocket m.fl. Använd google och GT1752. Lycka till!
    Tusen tack Jörgen, det är sådana här tips jag behöver, som då inte har så mycket tid eller kunnande att leta reda på rätt prylar.
    Så detta är allt jag behöver förutom motorolja då ?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55560913.html
    GT1752 är det en sådan turbo som sitter i min ?
    När jag demonterat, kan jag inte då leta efter trasiga delar i turbon, och är det något som saknas så kanske det har åkt in i motorn ? Är lite orolig att man lägger tid+pengar på detta sen så har man ändå en defekt motor..

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Tusen tack Jörgen, det är sådana här tips jag behöver, som då inte har så mycket tid eller kunnande att leta reda på rätt prylar.
    Så detta är allt jag behöver förutom motorolja då ?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55560913.html
    GT1752 är det en sådan turbo som sitter i min ?
    När jag demonterat, kan jag inte då leta efter trasiga delar i turbon, och är det något som saknas så kanske det har åkt in i motorn ? Är lite orolig att man lägger tid+pengar på detta sen så har man ändå en defekt motor..
    Det som kan vara värt att nämna är att du kan ha olja kvar i intercoolern så rök uppstår en stund efter att du bytt. Är man noga så rengör man intercoolern invändigt. Du kan kolla på bladen i i turbon men de är mest troligt väldigt skabbiga oavsett. Ett komptest kanske kan avslöja närmare hur motorn mår. Jag hade dock inte lagt någin tid på sånt utan bytt turbon direkt.

    https://www.youtube.com/watch?v=qmnWE9C2rTY
    I filmen ovan är min rasade turbo. Motorn hade klarat sig utan andra skador.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Hej igen hur tömmer jag den enklast på kylarvätska?

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Hej igen hur tömmer jag den enklast på kylarvätska?
    Det sitter en kran längst ned på kylarens vänstra sida. Placera ett kärl under för uppsamling av kylvätskan. Görs enklast efter att man tagit bort plastskärmen under bilen. Kan sitta ordentligt fast om kranen inte varit uppnad på ett tag. Spruta i så fall in lite 5-56 eller WD-40. Kranen kan lossas helt genom att den vrids i rätt läge och dras ut. Kontrollera O-ringens skick (byt om nödvändigt) och smörj med lite vaselin.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det sitter en kran längst ned på kylarens vänstra sida. Placera ett kärl under för uppsamling av kylvätskan. Görs enklast efter att man tagit bort plastskärmen under bilen. Kan sitta ordentligt fast om kranen inte varit uppnad på ett tag. Spruta i så fall in lite 5-56 eller WD-40. Kranen kan lossas helt genom att den vrids i rätt läge och dras ut. Kontrollera O-ringens skick (byt om nödvändigt) och smörj med lite vaselin.
    Ok bra tackar. Ingen bild som kan visa ?
    Så man är säker på att man inte drar sönder något..

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad var det för fel på bilderna jag hänvisade till? där fanns ju komplett instruktion med bilder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Ok bra tackar. Ingen bild som kan visa ?
    Så man är säker på att man inte drar sönder något..
    Hermans länkar visar perfekta bilder, det är en grön kran längst ner på kylaren, på vänstersidan sett från bilens färdriktning. Du kan nog ser den om du tittar ner framför batteriet.

    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    När min gt17 rasade i en av mina bilar köpte jag en ny inkl pinnbultar och packningar för 3900:- på,ja just det,Biltema,bilen har nu gått ca 4k mil med den,inga problem överhuvudtaget,om du använder bilen normalt och sköter oljebyte+filter med jämna intervaller så är det inga problem.såg nu att dom kostar 3699:- inkl 1 års garanti förutsatt att den monteras korrekt.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...2S-2000029738/
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turboras GT17
    Av Twilight i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-02-20, 11:46
  2. GT17/T25?
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 16:40
  3. Gt17
    Av Real_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 17:04
  4. gt17 i cde 96??
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 20:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •