Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Turboras OG9-5 GT17

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vad var det för fel på bilderna jag hänvisade till? där fanns ju komplett instruktion med bilder
    Jo jag vet , den är perfekt, guiden alltså (har printat ut den) tackar. Men jag har ingen grön tapp på min kylare, varav jag blev osäker..

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Jo jag vet , den är perfekt, guiden alltså (har printat ut den) tackar. Men jag har ingen grön tapp på min kylare, varav jag blev osäker..
    Eller jo det har jag, var ute i garaget och lyste ned med ficklampan. Såg den inte innan när jag låg under bilen, sorry.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    När min gt17 rasade i en av mina bilar köpte jag en ny inkl pinnbultar och packningar för 3900:- på,ja just det,Biltema,bilen har nu gått ca 4k mil med den,inga problem överhuvudtaget,om du använder bilen normalt och sköter oljebyte+filter med jämna intervaller så är det inga problem.såg nu att dom kostar 3699:- inkl 1 års garanti förutsatt att den monteras korrekt.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...2S-2000029738/
    Har beställt en utbytes nu från speedparts, men tack ändå.

    Men däremot tänkte jag köpa glykol till kylaren från biltema, men vilken typ ska man välja samt hur mycket vätska går det i ?
    Senast redigerat av Draven den 2016-09-19 klockan 20:59.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Du ska ha glykol med klassning 6277M. Finns på mekonomen med rätt klassning för 345kr / knappa 4 liter som räcker för en hel fyllning.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    när jag bytte vattenpumpen så köpte jag glykol på Saab (Hedin bil) och det var inte dyrare än Mekonomen, kanske tom billigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    (kanske är värt o byta termostat när du ändå tömmer systemet? Jag fick tips om det vid vattenpumpsbytet)

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Men däremot tänkte jag köpa glykol till kylaren från biltema, men vilken typ ska man välja samt hur mycket vätska går det i ?
    Tyvärr går det inte att köpa rätt glykol från Biltema, de har ingen med rätt egenskaper (sammansättning). Detsamma gäller de flesta bensinmackar.

    För ovanlighets skull är Mekonomen en bra inköpskälla om man nu inte kan få tag i Original.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    (kanske är värt o byta termostat när du ändå tömmer systemet? Jag fick tips om det vid vattenpumpsbytet)
    Visst kan man byta termostat, men byt inte till en ny pirat om du har en som fungerar bra. Det är inte helt ovanligt att billiga pirattermostater inte håller tätt ordentligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    när jag bytte vattenpumpen så köpte jag glykol på Saab (Hedin bil) och det var inte dyrare än Mekonomen, kanske tom billigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    (kanske är värt o byta termostat när du ändå tömmer systemet? Jag fick tips om det vid vattenpumpsbytet)
    264 kr för 5 liter är det rekommenderade priset för original glykolen. Då är det också rätt glykol och ingen universaltyp.

  7. #27
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag gav 210,98 + moms för en dunk original SAAB-glykol på lokala verkstaden senast. Prisvärt!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Men däremot tänkte jag köpa glykol till kylaren från biltema, men vilken typ ska man välja samt hur mycket vätska går det i ?
    7.4Liter totalt går det i systemet.

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Vad var det för färg på kylarvätskan som var i? Rent generellt så är det såklart "bäst" med det som ska vara men byter man sort och då kulör så måste man spola ur väldigt noga. Nästan köra med rent vatten ett tag och tappa ur, spola köra igen och tappa ur. Är det aningen olika kulörer och man bara fyller på med nåt annat så kan man ge sig attan på att kulören på blandningen inte blir vad man tänkt sig iallafall. Personligen gillar jag ju rätt kulör på vätskan i ett rent kärl och fel där skämmer nåt väldeliga men det beror ju på hur man tänker såklart................

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Ska skölja ur mitt system ordentligt då jag misstänker att det inte är korrekt ifyllt sen tidigare, ser lite avlagringar i kärlet också. Vore det fördel att plocka ur termostaten, och spola ur med tomt termostathus? 9-5an i signaturen.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  11. #31
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Ska man vara riktigt petig så ska du egentligen använda destillerat vatten när du fyller nytt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Vad var det för färg på kylarvätskan som var i? Rent generellt så är det såklart "bäst" med det som ska vara men byter man sort och då kulör så måste man spola ur väldigt noga. Nästan köra med rent vatten ett tag och tappa ur, spola köra igen och tappa ur. Är det aningen olika kulörer och man bara fyller på med nåt annat så kan man ge sig attan på att kulören på blandningen inte blir vad man tänkt sig iallafall. Personligen gillar jag ju rätt kulör på vätskan i ett rent kärl och fel där skämmer nåt väldeliga men det beror ju på hur man tänker såklart................
    Fick loss avtappningen nu, shit den satt hårt.. Det är röd färg på kylar västkan, vart vänder jag mig för att införskaffa den ?

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Ja, den kan sitta som det nämndes. Smörj den innan du stänger igen.

    Artikelnr: 1093165162
    Finns på flera ställen, GM ÅF och på Maptun

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Fick loss avtappningen nu, shit den satt hårt.. Det är röd färg på kylar västkan, vart vänder jag mig för att införskaffa den ?
    Dexcool är röd-orange, och rent generellt så kan man inte lita på att föregående ägare fyllt i rätt vätska, många förstår inte skillnaden. Det som skiljer Dexcool från de flesta andra kylvätskor är att den inte innehåller silikater, och den kan om man har otur fälla ut silikaterna i vissa blandningsförhållanden med vissa andra (röda) longlife.

    Passa därför på tillfället och skölj ur systemet ordentligt innan du häller i glykolen, så du har koll på vad som finns i systemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Exakt, läs StefanM's råd ovan

    Det gör ju inget att köra några dagar med vatten när det ännu är plusgrader för att skölja systemet några gånger innan det fylls med Dex-Cool och destillerat/avjoniserat vatten (50:-/5L)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Ok, men behöver den till helgen och har närmast till denna, funkar inte det ?

    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...52a41-805004sv

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Den tappade jag nyss ur en Saab till fördel för DEX-COOL efter ordentlig sköljning
    Nån GM ÅF har ni väl i krokarna?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Draven Visa inlägg
    Fick loss avtappningen nu, shit den satt hårt.. Det är röd färg på kylar västkan, vart vänder jag mig för att införskaffa den ?
    Saab har ingen glykol som är röd utan det är blå-grön eller orange som Saab använt sig av. Tror dock det är rätt vanligt att orange förväxlas med röd som använts av VW då den finns att köpa lite varstans.

    Orange Dex-cool säljs av Saab/GM/Opel handlarna för ca 264 kr för 5 liter eller 55 kr för 1 liter.

    Orange har längre bytesintervaller.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rydöbruk
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Saab har ingen glykol som är röd utan det är blå-grön eller orange som Saab använt sig av. Tror dock det är rätt vanligt att orange förväxlas med röd som använts av VW då den finns att köpa lite varstans.

    Orange Dex-cool säljs av Saab/GM/Opel handlarna för ca 264 kr för 5 liter eller 55 kr för 1 liter.

    Orange har längre bytesintervaller.
    Ok vi har nog en Opel handlare i närheten, ska maila dom om DexCool och Destillerat vatten, tackar alla.

  20. #40
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Och passa gärna på att sätta in din ort i profilen. Då skulle du kunna få mycket bättre svar, t.ex "Du ska ha den här xxxx-prylen som finns hos yyy i din stad."

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turboras GT17
    Av Twilight i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-02-20, 11:46
  2. GT17/T25?
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 16:40
  3. Gt17
    Av Real_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 17:04
  4. gt17 i cde 96??
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 20:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •