Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: 30.000 mil till?

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag känner så att om jag ska köpa en bil i samma prisklass som är nyare så får jag gå ner i komfort/utrymme/säkerhet, eller så får jag köpa något som håller ihop ännu sämre, årsmodellen till trots.

    Det är ju inte direkt så att kompisar med tio år nyare bilar har ett problemfritt liv med dom heller, dom pajar ju också, och att köpa fabriksny bil var tredje år funkar ju liksom inte.

    ..En kollega fick byta partikelfilter på sin hyfsat nya volvo nyligen, det kostade ungefär samma som jag betalade för aeron när jag köpte den ..en f.d kollega på förra jobbet är inne på sin tredje katalysator på sin VW polo, det var inte gratis, han servar den dessutom regelbundet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag hoppas det fortsätter så. Men hittills i år blev det 2 extra verkstadsbesök utöver service: Ett första "titta på felet"-besök (pinnbult på grenröret som lossnat) och ett "fixa felet"-besök några veckor senare. Dessutom tog "fixa felet" så lång tid att vi var utan bil över natten. Det är tid jag - eller min fru - inte har sedan vi blev föräldrar och flyttade till villaförorten. Så rent krasst får dessa extrabesök inte börja komma tätare nu, för då får det bli nyare bil även om det driver upp våra transportkostnader.
    Finns ju verkstäder med fri lånebil om man inte klarar en natt utan bil.
    Och nyare bilar har klart sämre hållbarhet och dyra att reparera.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    En kollega köpte ny V70 förra sommaren. Den läckte olja ganska snart. Det fixades så klart på garantin. ACn lade sedan av. Den fixade dom på tredje försöket. Garanti där också. Lånebil ingick men ändå mycket besvär med att diskutera, boka, lämna, hämta, höra tråkningarna i fikarummet osv. Den har även en del mysko elfel som påminner om ng9-3. Han sålde en snikig men fin 9-5 som gått under 15k för 10kkr. Orkade inte se den begynnande rosten på hundbenen. Jag tycker synd om folk som inte kan eller vill meka själva. Det tar oftast inte så mycket mer tid än att lämna bort, de flesta har ju inte en verkstad på gångavstånd från hem eller jobb. Köper man dessutom en reservbil så fungerar allt väldigt smidigt. Bra garage är dock en förutsättning. Jag njuter stort av att ha full koll på bilarna och slippa bli lurad.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    En kollega köpte ny V70 förra sommaren. Den läckte olja ganska snart. Det fixades så klart på garantin. ACn lade sedan av. Den fixade dom på tredje försöket. Garanti där också. Lånebil ingick men ändå mycket besvär med att diskutera, boka, lämna, hämta, höra tråkningarna i fikarummet osv. Den har även en del mysko elfel som påminner om ng9-3. Han sålde en snikig men fin 9-5 som gått under 15k för 10kkr. Orkade inte se den begynnande rosten på hundbenen. Jag tycker synd om folk som inte kan eller vill meka själva. Det tar oftast inte så mycket mer tid än att lämna bort, de flesta har ju inte en verkstad på gångavstånd från hem eller jobb. Köper man dessutom en reservbil så fungerar allt väldigt smidigt. Bra garage är dock en förutsättning. Jag njuter stort av att ha full koll på bilarna och slippa bli lurad.
    Kan bara bålla med, min nuvarande rostfria 9000 t auto, har kostat småpengar inklusive inkomna reservdelsbilar

  5. #25
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    En kollega köpte ny V70 förra sommaren. Den läckte olja ganska snart. Det fixades så klart på garantin. ACn lade sedan av. Den fixade dom på tredje försöket. Garanti där också. Lånebil ingick men ändå mycket besvär med att diskutera, boka, lämna, hämta, höra tråkningarna i fikarummet osv. Den har även en del mysko elfel som påminner om ng9-3. Han sålde en snikig men fin 9-5 som gått under 15k för 10kkr. Orkade inte se den begynnande rosten på hundbenen. Jag tycker synd om folk som inte kan eller vill meka själva. Det tar oftast inte så mycket mer tid än att lämna bort, de flesta har ju inte en verkstad på gångavstånd från hem eller jobb. Köper man dessutom en reservbil så fungerar allt väldigt smidigt. Bra garage är dock en förutsättning. Jag njuter stort av att ha full koll på bilarna och slippa bli lurad.
    På tal om V70 så kör de nu på reklamen att man får bromsbelägg byte fram i samband med ordinarie service för "endast" 1695kr.
    Tar inte Saab 1495-1695kr för en 3D Service?

    Inte lustigt att V70 nyligen, blev i topp bland dyraste bilarna att serva. Även ihop med andra Volvobilar...
    http://www.expressen.se/motor/sa-kos...gaste-bilarna/

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja, 5000 kr för byte av olja och filter är dyrt. Den långa listan på kontroller går ju snabbt att avverka på en ny bil. Är det något mer som behöver åtgärdas så blir det dyrare.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men det är för att den fortfarande är snäll mot mig, d.v.s. gör det en bil ska göra utan att sno massor med fritid i form av meckande eller verkstadsbesök. Blanka papper varje besiktning sedan ny, ett enda extra verkstadsbesök utöver ordinarie service på 5 år (byte stötdämpare bak, no surprise). TKn har jag iofs bytt själv, men det handlade bara om 10 minuter felsökning (utläsning av felkoder P1312/1334, se över luftslangar och tändstift), 10 minuter beställa på nätet och 10 minuter montera i bilen.

    Jag hoppas det fortsätter så. Men hittills i år blev det 2 extra verkstadsbesök utöver service: Ett första "titta på felet"-besök (pinnbult på grenröret som lossnat) och ett "fixa felet"-besök några veckor senare. Dessutom tog "fixa felet" så lång tid att vi var utan bil över natten. Det är tid jag - eller min fru - inte har sedan vi blev föräldrar och flyttade till villaförorten. Så rent krasst får dessa extrabesök inte börja komma tätare nu, för då får det bli nyare bil även om det driver upp våra transportkostnader.

    Så jag beundrar er som håller liv i våra gamla klenoder, och det är garanterat ett av de mest prisvärda sätten att förflytta rumpan på (fortfarande bekvämt, säkert o.s.v.), men det bygger ändå på att man lägger en del tid på bilen - även om man inte meckar själv går det till till planering, meckande/verkstadsbesök, jaga delar o.s.v. Saker jag tycker är roligt, men inte har tid för och därför gladeligen betalar säg 2000:- extra i månaden för att slippa.
    Du har rätt höga krav på att inga extra verkstadsbesök, med den kravnivån kan du lätt få minst lika mycket problem med nya bilar, skillnaden är bara orsaken till dem.

    För min del har jag kört bilarna med god preventiv service som då får kosta, exemplen som du nämner, stötdämpare och pinnbultar går utan vidare att planera in. Speciellt pinnbultar kan nästan alltid vänta till ett normalt servicetillfälle då man ändå dels bör ta ner grenröret för inspektion eftersom pinbultsbrott ofta har med sprickor i detta att göra, dels bör byta alla pinnbultarna eftersom en brusten pinbult tyder på att pinnbultarna börjar bli utslitna - allt gjutjärn i avgassystemet nära motorn slits av värmebelastningen och är inte outslitligt. Sedan skulle jag skulle säga att det är först när hälften av pinnbultarna är borta som det börjar bli akut ur hållfasthetssynpunkt. Om man försöker lossa ett grenrör på skroten så är det inte helt ovanligt att man upptäcker att bara hälften av pinnbultarna har funktion och inte bara fungerar som prydnad, så årlig koll fungerar i normala fall. Däremot så ger läckande grenrör normalt nerslag på besiktningen.

    Den viktiga saken är att hitta en bra verkstad, men gör man det och lägger lite krut (pengar) på servicen blir mängden oplanerade stopp försumbar. För planerade stopp så kan man använda pengarna man sparar till att vid behov hyra bil ("fri" lånebil betalar man ju bara om påslag på verkstadsnotan - hyr man bil själv kan man välja något intressant istället).

    Sedan känner jag mig väsentligt tryggare med att komma fram till resmålet (utan bärgningsbil) med mina Saabar än med en ny bil, som jag kört bilarna är historiken för driftsäkerhet lysande. För min del är ha-begäret på en nyare bil närmast negativt (men en välrenoverad 9000 kan få det att vattnas i munnen...)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2016-09-18 klockan 00:30.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    För min del har jag kört bilarna med god preventiv service som då får kosta,
    Japp, det är precis vad jag också gör. Man fixar ju grejer i takt med att man hittar dem, inte när de pajar.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    exemplen som du nämner, stötdämpare och pinnbultar går utan vidare att planera in. Speciellt pinnbultar kan nästan alltid vänta till ett normalt servicetillfälle
    Jag håller med. Och skälet till att jag tagit både stötdämpare och pinnbultar utanför ordinarie service är att jag upptäckt felen när det varit nästan ett år kvar till nästa service. Just pinnbultarna (nåja, det var bara en) upptäckte jag samma kväll som bilen varit inne på service eftersom jag min vana trogen tog en extra koll på bilen när någon annan varit framme... ;-) . Det var den yttersta bulten så det läckte avgaser vid packningen, då var jag inte sugen att vänta ett helt år till att få det åtgärdat. Men annars tar jag givetvis småsaker i samband med service (ABS-kransar, flexrör, bromsar, you name it).

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den viktiga saken är att hitta en bra verkstad, men gör man det och lägger lite krut (pengar) på servicen blir mängden oplanerade stopp försumbar.
    Jag håller verkligen med. Vilket också är skälet att det förmodligen blir ett antal år till i 9-5an. Jag är för nöjd med verkstaden helt enkelt (mycket riktigt, de gängade om och bytte alla pinnbultar).

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag tycker synd om folk som inte kan eller vill meka själva. Det tar oftast inte så mycket mer tid än att lämna bort, de flesta har ju inte en verkstad på gångavstånd från hem eller jobb. Köper man dessutom en reservbil så fungerar allt väldigt smidigt. Bra garage är dock en förutsättning. Jag njuter stort av att ha full koll på bilarna och slippa bli lurad.
    Det beror ju lite på var man bor, jag är uppväxt i villa och med en pappa som är "fixare" och alltid skulle laga och bygga själv, jag hade alltid tillgång till plats och verktyg och att laga cykeln, och sen moppen, och sen MC och tillslut bil hemma var ju en självklarhet.

    Sen när jag flyttade flyttade jag in till en lägenhet inne i stan (stockholm), lycka till att laga nåt där, ska man stå på gatan och mecka ? ..jag bytte väl för all del nån spindelled och lite smågrejer på innergårdens grusplan, och justerade handbromsen inne i jobbets kallgarage på kväll, men det var ju inte speciellt enkelt att hålla på.

    Sen flyttade jag och sambon till hus, nu har man ju förutsättningarna igen, nu kan man ju hissa bilen på pallbockar och låta den stå utanför en vecka eller två om det är så (typ när jag återupplivade min gammel-9-5), man har möjligheten att ha en svets, och andra elverktyg, man kan måla halva bilen med sprayfärg om man vill det, osv.

    Anledningen att jag försöker laga mina bilar själv är..

    - Jag vill veta att det blir rätt gjort.
    - Det blir billigare.
    - För att jag kan.

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-09-17 klockan 21:51.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Själv räknar jag mig också till typen "fixare" som lagar det mesta i bekantskapskretsen. Men tiden är ju värdefull den också. Lite svårt att värdera i pengar.

    I dagsläget har vi, dvs jag och min sambo tagit tag i livet och gått ner på en lön. Downsizing kallar dom det hippt i storstäderna. Vi kallar det mer sunt förnuft och livsglädje. Vi odlar lite i köksträdgården och tänker lite mer på vilka utgifter vi verkligen behöver. Med 20000:- mindre in på kontot varje månad så krävs det lite mer planering, men det går. Tidigare fanns det pengar men minst en av oss var på väg in i "väggen". Vi såg inte barnen många minuter om dagen. Så i mitt fall trivs jag med livet, och min gamla Saab. Den kommer att få rulla på ett tag till...

    Tyvärr är garaget upptaget av en Amazonkombi på pallbockar. Helt utan felkoder eller turbo. Så skruvandet med bruksbilen får ske på garageuppfarten eller hos kompisar med billyft.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Baltazar den 2016-09-18 klockan 17:48.
    Röd 9-5 Aero -02

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    En bil utan felkoder ska man vara rädd om. Ett modernt elektronikvidunder blir nog inte så gammalt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg

    En sak som är förhållandevis frekvent är att oljerören i stål till oljekylaren i botten av motorrummet rostar, kontrolleras.
    Är det det här röret?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...rag-94-10.html

    Och i så fall är det något mer?
    Röd 9-5 Aero -02

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag har länge funderat på att köpa en helt ny bil. Pengarna finns och det skulle vara kul att åtminstone en gång i livet ha beställt en bil direkt från fabrik precis så som man vill ha den.
    Problemet är att jag hela tiden blir avskräckt när jag ser alla andra som köper nya bilar.

    På jobbet erbjuds vi så kallad förmånsbil. Det dras en summa på lönen varje månad och i gengäld får man en helt ny bil att åka omkring i. Dom flesta av mina kollegor har nappat på detta och åker därför alltid omkring i nya bilar. Dom betalar runt 4-6000 kronor i månaden för detta, lite beroende på bilmodell.
    Det plockas ständigt ut nya Volvo, Audi, Kia och Mercedes, och det är något helt horribelt hur mycket dessa nya bilar krånglar! Varje gång någon hämtar en helt ny bil så är det in och ut på verkstaden oavbrutet i flera månader! Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan acceptera att köpa en bil för närmare en halv miljon och få en produkt där ingenting fungerar som utlovat.
    Själv åker jag runt i mina 10-15 år gamla bilar med en driftskostnad på nån hundralapp i månaden, och jag kommer inte ens ihåg när jag senast hade något problem med dom. Visst, jag servar själv två gånger per år, men mycket mer än så är det inte.

    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Är det det här röret?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...rag-94-10.html

    Och i så fall är det något mer?
    Nej, men det bör nog också inspekteras. De rör som ofta rostar sönder är rörbitarna som sitter på dessa två slangar:
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/12778197
    91716.jpg
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    En bil utan felkoder ska man vara rädd om. Ett modernt elektronikvidunder blir nog inte så gammalt.
    Fast det här har man ju hört i 25 år nu ...

    1 användare gillar detta inlägg


    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, men det bör nog också inspekteras. De rör som ofta rostar sönder är rörbitarna som sitter på dessa två slangar:
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/12778197
    91716.jpg
    Exakt dom var det som var helt sönderrostade på min aero, dom var alltså så rostiga att det sipprade ut olja genom själva metallen.

    Det var faktiskt något som jag inte fixade själv för en gångs skull, framförallt eftersom det var bråttom att fixa och det var mitt i vintern., och när lokala verkstaden had ett överkomligt pris för det så fick dom göra det.

    Delarna (det är två rör/slangar) gick på 1500:- saab original om jag minns rätt, och sen arbete på det. ..det hitills dyraste jag reparerat på bilen i fråga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Fast det här har man ju hört i 25 år nu ...
    Tja, jag tog en bil som jag hade misstankar om, Renault Megane sålde relativt bra runt 2005, drygt 5000 bilar/år. Enligt car.info finns det idag runt 15% kvar inregistrerade för 2005.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast franska bilar i allmänhet, och tillhör inte meganen dom med idiotkonstruktionen med våta cylinderfoder som gör blocket oanvändbart bara man tänker på för höga temperaturer ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •