Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Felkoder B3410 & B3420 OG9-5 Xenonljus

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Felkoder B3410 & B3420 OG9-5 Xenonljus

    Började med att jag hade B3410 främre lastvinkelgivare. Felsökte enligt WIS vilket kom fram till att givaren var trasig.
    Köpte en ny givare och bytte.

    Då gick jag B3410 och B3420.
    Främre och bakre lastvinkelgivare.
    Kortsluten till B+ eller Jord.

    Körde felsökningsprocessen enligt WIS.
    Hittade inget och WIS sa byte styrdon.

    Finns det något sätt att ta reda på vilket styrdon det är?

    Är lite misstänksam med om det verkligen är det felet.
    Slår jag av till parkeringsljus och sen raderar felkoderna.
    Slår på halvljus igen så dyker felkod B3410 främre lastvinkelgivare kortsluten till b+ eller jord upp först.
    Sen kommer B3420.

    Har mätt upp kabelaget upp till skarven vid servobehållaren. Men inget därifrån.

    Någon som har förslag på hur man ska gå tillväga?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Styrdon strålkastare är placerad i respektive strålkastare. Signalerna från båda lastvinkelgivarna grenas ut till båda styrdonen. Kontrollera matning och jord till båda givarna samt signalledarna till styrdonen. Symbolen på båda givarna i schemat i WIS indikerar att pinne 4 är en pulsutgång. Det är nog avsaknad av pulser som styrdonet reagerar på. Enklast är nog om du har tillgång till ett oscilloskåp att titta vad som händer på signalledaren men det borde gå att med en multimeter kontatera om någon av signalledarna ligger fast mot jord eller plus.

    Jag har ingen erfarenhet av det här felet än, bara läser i WIS och funderar hur jag skulle göra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Der er et tilfelle på det norske forumet som ikke er ulikt dette her. Der ble fremre lastvinkelgiver satt inn med en uoriginal (Speedpart) og bakre giver byttet ut med SAAB/Orio, uten at feilen ble borte. Etter at styringsmoduler ble byttet på begge lyktene og kabler kontrollert uten at feilkodene ble borte, ble fremre giver byttet igjen - og alt ble OK.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Styrdon strålkastare är placerad i respektive strålkastare. Signalerna från båda lastvinkelgivarna grenas ut till båda styrdonen. Kontrollera matning och jord till båda givarna samt signalledarna till styrdonen. Symbolen på båda givarna i schemat i WIS indikerar att pinne 4 är en pulsutgång. Det är nog avsaknad av pulser som styrdonet reagerar på. Enklast är nog om du har tillgång till ett oscilloskåp att titta vad som händer på signalledaren men det borde gå att med en multimeter kontatera om någon av signalledarna ligger fast mot jord eller plus.

    Jag har ingen erfarenhet av det här felet än, bara läser i WIS och funderar hur jag skulle göra.

    Jag har kontrollerat matning och jord ut. Även belastat kretsen med provlampa. Inte bara multimeter.
    Vad styr pulserna? Är det PWM som skickas till styrdonet för att avläsa hur bilen är lastad?
    Har läst av både främre och bakre givaren i datorn. Och båda justerar sig när jag rör på armen manuellt. Så där verkar ju det inte vara något fel.

    Jag ska åka hämta 2 st kompletta strålkastare imorgon och prova byta och se vad som sker.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Der er et tilfelle på det norske forumet som ikke er ulikt dette her. Der ble fremre lastvinkelgiver satt inn med en uoriginal (Speedpart) og bakre giver byttet ut med SAAB/Orio, uten at feilen ble borte. Etter at styringsmoduler ble byttet på begge lyktene og kabler kontrollert uten at feilkodene ble borte, ble fremre giver byttet igjen - og alt ble OK.

    Intressant. Dock är båda mina redan utbytt till eftermarknad.
    Men man bytte alltså till en Saab original fram för att få bukt med problemet?

    Jag har dock satt dit eftermarknadsgivare på flertal bilar utan bekymmer.
    Nån mer som haft problem med eftermarknadsgivare?

    Jag har 2-3 st liggandes. Så jag har provat bara stoppa i kabeln i olika givare. Även om det varit en bakre.
    Men ingen skillnad.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Men man bytte alltså till en Saab original fram för att få bukt med problemet?
    Japp.

    Se postene fra 29. mars og utover: http://forum.saabturboclub.net/viewt...xenon&start=30
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Japp.

    Se postene fra 29. mars og utover: http://forum.saabturboclub.net/viewt...xenon&start=30
    Länken fungerar inte tyvärr.
    Men det känns surt o behöva lägga ut 800-900kr för att prova om det är fel.

    Ett annat alternativ vore annars att plocka strålkastare och nivågivare från min 04 jag har stående.
    Men den är fullt fungerande så vill gärna inte börja nalla delar på den.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er nettstedet til STCN som nå har gått ned etter at jeg hentet lenka der, men vil nok komme opp igjen. Det kan kanskje være en tanke å vente på dette for å se om det kan være noe å hente fra tilfellet der.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Båda strålkastarna inkl. styrdon utbytt utan någon skillnad.
    Ny bakre givare beställd hem får vi se.

    Edit: Nu funkade länken.
    Intressant fel. Om byte av bakre sensorn inte fungerar så får jag åka hämta sensorn fram från min 04a.
    Mitt problem är identiskt med hans. Bakre givaren ändrar också % mellan 47 och 32.

    Fortsättning följer...
    Senast redigerat av Glader9991 den 2016-09-12 klockan 13:21.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Har du sjekket lenka, som nå fungerer, for eventuelle tips?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Har du sjekket lenka, som nå fungerer, for eventuelle tips?
    Ja det känns som om felet är identiskt med mitt.
    Mätningarna verkar stämma överens med mina också.

    Jag måste kolla på min 04a vad det sitter för givare. Om det kanske är en Saab original.

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Bakre lastvinkelgivare bytt och nu är felkoderna borta och xenonljuset fungerar som det är tänkt.

    Kanske var båda givarna trasiga? Vem vet.
    Men intressant att jag då bara fick felkod på främre först, och efter jag bytt den fick felkod på båda.

    En bidragande faktor kanske var att stötdämpare höger bak var totalslut och läckt ordentligt.
    Vilket medfört lite roliga vägegenskaper. Men det har säkerligen belastat lastvinkelgivaren mycket mer än normalt.

    Men viktigast är att nu funkar det!

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Har samma problem. B3410. Främre kablaget och främre givaren bytt. Efter detta fortfarande B3410. Tech2 visar värden på givarna. Kan det vara kablaget som grenar ut sig till stålkastarna? Skräp i kontakten till själva strålkastaren? Höger Fram har varit demonterad under motorrenoveringen. Felet fanns inte innan.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Har samma problem. B3410. Främre kablaget och främre givaren bytt. Efter detta fortfarande B3410. Tech2 visar värden på givarna. Kan det vara kablaget som grenar ut sig till stålkastarna? Skräp i kontakten till själva strålkastaren? Höger Fram har varit demonterad under motorrenoveringen. Felet fanns inte innan.
    Har du mätt upp allting enligt rekommenderad felsökning i WIS?

    Om det inte fanns innan låter ju som problemet är relaterad till demonteringen av motor.

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Er kalibrering foretatt, både med opprinnelig - og "ny" fremre lastvinkelgiver, og hvilken %-verdi viser giverene?

    Målinger som kan foretas i pluggen til giveren:

    - Pinnene #1 og -#2, tenningsnøkkel i "LOCK": <1 ohm til et godt, uisolert punkt på chassis.

    - Pinne #4, "LOCK": <1 ohm ved begge målinger mot pinnene #6 på høyre og venstre lyktr.

    - Pinne #5, tenningsnøkkel i "ON": Batterispenning målt mot et godt, uisolert punkt på chassis.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    En felsökning enligt WIS ska göras innan mer prylar köps hem...

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Har du mätt upp allting enligt rekommenderad felsökning i WIS?

    Om det inte fanns innan låter ju som problemet är relaterad till demonteringen av motor.

  16. #16
    Jag lämnade in bilen till en stor verkstad här i Malmö och de fick ingen information mer än att det var problem med nivåregleringen av xenon-ljusen. De fick möjligheten att felsöka från början själva. (Kanske jag har gjort något misstag i min felsökning?) De kom fram till precis samma sak som jag. Efter ett byte till en ny original-givare med nytt kablage så är problemet kvar precis som jag själv lyckats åstadkomma med Tech2 och Multi-meter. Teorin nu från verkstaden var att kanske är det problem med underleverantören av givare, och de skulle kommunicera detta med leverantören och isåfall få hem en som "funkar". :-) Resultatet efter att bilen varit på verkstad i två dagar är i princip ingenting. felsökningen gav inget fel utan det konstaterades bara att det inte gick att göra något åt det för tillfället.

    Har beställt hem bakre givare nu från Maptun och ska byta även den ... ;-) När jag nämnde att de kanske skulle kika på den bakre så var det "inte lönt" eftersom felkod B3410 bara indikerar den främre.

    Fortsättning följer (även om tråden är markerad som Löst så kommer jag att lägga in min lösning också istället för att starta en ny)

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Har beställt hem bakre givare nu från Maptun och ska byta även den ... ;-) När jag nämnde att de kanske skulle kika på den bakre så var det "inte lönt" eftersom felkod B3410 bara indikerar den främre.
    Jag har på senare tid fixat några Xenonproblem och min erfarenhet är att felkoderna inte är till mycket hjälp utan jag chansbyter med fungerande delar först med hjälp av felkoden. Ibland stämmer koden ibland inte 50/50% känns det som och bakgivaren är ju enklast att byta samtidigt som man inspekterar båda givarnas kontaktdon.
    Har sett givare där kontaktstiften ärgat av och sitter kvar i kontakten på kabeln.

    Tittar man på hur AHL donen och givarna är kopplade så kan jag förstå att det kanske inte är enkelt att göra en entydig felutpekning som är 100% korrekt i alla tänkbara felscenarion.

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Fortsättning följer (även om tråden är markerad som Löst så kommer jag att lägga in min lösning också istället för att starta en ny)
    TS problem är löst och prefixet [LÖST] indikerar att tråden i någon mening innehåller lite värdefulla svar/tips för om man söker är det ju smart att först söka bland lösta trådar istället för att hitta 916 trådar med frågor utan svar.
    Och det är jättebra att fylla på med mer info om det är samma ämne för att öka trådens värde och nytta för andra.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Så.. Då har jag satt nya givare både fram och bak. B3410 är borta. B3420 visades aldrig trots att den var defekt. B3420 visades endast när den kopplades ur helt. Ska köra en vecka nu o se så det är stabilt o sen blir det ett samtal till verkstaden som gjorde felsökningen. Dels för att informera dem och även fråga vad dem varför man som kund ska betala för en felsökning då felet aldrig upptäckes. Det enda man kunde konstatera är att det inte går att lösa.. Det är ingen 100% felsökning i mina ögon.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Kan nu meddela att jag har felkod på främre lastvinkelgivare igen. Har inte gjort nån större felsökning ännu, så får se vad jag kommer fram till.
    Kanske "pirat" delen bara höll knappt 1 år och ca 4000 mil.

    Någon som varit med om dessa eftermarknads nivålastgivare som inte håller?
    Kanske är bäst o köpa original.

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    - Någon som varit med om dessa eftermarknads nivålastgivare som inte håller?
    Ja, geven har, se tredje siste post: http://forum.saabturboclub.net/viewt...45792&p=310123
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Xenonljus står för högt OG9-5 SC -04 - inga felkoder
    Av ztam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-01-23, 17:03
  2. [LÖST] Har jag Xenonljus NG9-3
    Av Gandhi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 11:25
  3. [LÖST] 2 felkoder B3410 & B3420 på OG9-5 -07
    Av Draven i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 22:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •