Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9000 -95, går magert, ljusa/vita tändstift

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125

    Saab 9000 -95, går magert, ljusa/vita tändstift

    God dag. Ett par år sedan man var här sist, lyckades inte återskapa mitt gamla konto så det fick bli ett nytt. Well well, har lite problem med min 9000 enligt nedan. Alla tips och idéer är högst välkomna by now. Hoppas ni orkar läsa igenom.

    Motor: B234E, ombyggd till B234L (adderad "Magnetventil" och bytt programvara), 2.3L fulltryck.

    Köpte bilen ganska nyligen, då med helt original B234E. Upptäckte att jag inte hade något laddtryck, såg sedan att wastegatestången lossnat. Smällde dit den igen, och vips, 0.4bar kanonfint. Den ryckte dock till lite ibland på låglast, så jag tänkte att jag byter stiften. Sagt och gjort, köpte nya BCPR7ES-11 och hängde in. Bytte sedan programvara till B234L-programmet för 1995 års modell och hängde i en magnetventil.

    Körde lite mer med bilen och tyckte att den fortfarande ryckte till lite ibland, plus att den kanske inte var riktigt så kraftfull som 200hp.

    Kollade stiften, och de var helt vita (=den går magert). De gamla stiften var bruna och fina.

    Har sedan dess gjort:

    * Ny bränslepump (Walbro GSS340, 255lph)
    * Ny backventil till vakuumslangen vid ventilkåpan
    * Nytt förfilter
    * Nytt bränslefilter
    * Borttagen backventil vid bränslepumpen
    * Testat med annan tändkassett (bilen har INTE de där rycken när man drar på som man brukar ha när man har kass kassett)
    * Bytt bränsletrycksregulator (begagnad från motor som gick finfint och har mörka stift)
    * Bytt spridare (begagnade från motor som gick finfint och har mörka stift)
    * Kört en full tank med 95 oktan och bränslesystemsrengöring
    * Kört en full tank 98 oktan
    * Bytt olja och oljefilter samt kört en laddning internal cleaning innan bytet
    * Bytt alla vacuumslangar
    * Lagt in programvaran för B234L 1996-1997 istället
    * Bytt lambdasensor (begagnad från motor som gick finfint och har mörka stift)
    * Bytt luftfilter till ett Pipercross insatsfilter
    * Mätt uppbränsletrycket: 2.0-2.2bar vid tomgång, 3,4-3.9bar vid fullgas/höglast
    * Mätt kompressionen: 12,8-12,8-12,9-12,9

    Jag har EJ testat med annan magnetventil, men laddtrycket kommer jättefint och håller sig någorlunda stabilt så det bör inte ha med saken att göra. Laddtrycket var lite mer svajigt med gamla 1995-programvaran.

    När jag bytte spridarna så gick den tjocka slangen från vevhusventilationen av, så det är "öppen vevhusventilation" nu. Kan det påverka? Notera att detta alltså hände i felsökningsprocessen och det har alltså inte varit så hela tiden.

    Ryckningarna jag beskrev tidigare, det är liksom bara ett litet ryck som kommer ibland. Motorn rycker till en gång, senär det bra igen. Det händer oftast mellan 1500 och 2500 varv, och då låglast (=antar att det bara händer i ECUns Closed Loop-läge, vilket jag antar tyder på att det är i closed loop som motorn går som mest magert? Det är ju trots allt där man ligger mest vid normal körning.

    Samtidigt så känns inte bilen fullt så kraftfull som den bör vara, även om laddtrycket ligger stabilt 0.8-0.9bar (=den går nog magert även vid fullgas? men kanske inte fullt så illa som i closed loop?)

    Någon som har fler idéer? Jag börjar få lite slut på dem nu...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    36
    Har du kollat med t5 suite hur den är ställd på låglast, om den går magert vill säga. Låt någon duktig kolla upp den i T5 suite så allt stämmer Har du tillgång till bredbandslambda så är det bra checka med den. Kan inte själv heller komma på just vad ryckningarna kan vara för nåt. Inge luftläckage insug/topp? Nuförtiden kör aldrig med packning där, gm klet is da shit haha

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Har du kollat med t5 suite hur den är ställd på låglast, om den går magert vill säga. Låt någon duktig kolla upp den i T5 suite så allt stämmer Har du tillgång till bredbandslambda så är det bra checka med den. Kan inte själv heller komma på just vad ryckningarna kan vara för nåt. Inge luftläckage insug/topp? Nuförtiden kör aldrig med packning där, gm klet is da shit haha
    Jag har ingen bredbandslambda inkopplad, så när jag kör med realtime monitor i T5Suite så ser jag bara AFR target antar jag? Programvaran är Saab original så den ska ju vara bra ställd om man säger så. När jag kör realtime monitor så pendlar AFR-värdet mellan typ 12 och 18 hela tiden när den är i closed loop känns det som, medans när man drar på så den går i open loop så går AFR ner så fint till typ 11,6-12, som den bör. Men som sagt, har man ingen bredbandslambda kopplad till ECUn så är det ju knappast det verkliga AFR-värdet man ser utan target value. Rätta mig om jag har fel där, någon.

    EDIT: Angående bredbandslambda, så har jag ett Innovate LC2-kit påväg från ebay sen nån vecka tillbaka, så det bör väl dyka upp snart.

    Ryckningarna måste ju nästan vara typ misständningar/knackningar pga att den går så magert, antar jag?

    Jag ska leta ännu mer efter läckor vid insug/spjäll etc. Ja haha, kladd känns lite mer modernt, helt klart.

Liknande ämnen

  1. saab 9 5 seg och vita tändstift
    Av gela i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 11:34
  2. 9000 2.3 går magert
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 20:08
  3. Hur blir det med mörka stolar och ljusa dörrar ?
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 13:06
  4. vita tändstift
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •