Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Expansionkärlet läcker kylarvätska OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22

    Expansionkärlet läcker kylarvätska OG9-5

    Hejhej, har ett litet problem med min Saab 9-5 02a. Det läcker kylarvätska från locket på kylarvätska behållaren.

    Det är inte mycket som försvinner, kan det vara expansionskärlet som är trasigt ? Det ser helt ut och inga sprickor i locket.

    Bilen har 32k mil på sig just nu.

    Mvh
    Senast redigerat av SoWut den 2016-09-13 klockan 19:00.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit! Det kan vara locket som är trasigt, tryckvakten i det som gett upp. Nytt ock kostar inte många kronor på Saab.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Precis, i de allra flesta fall är det ventilerna i kylarlocket som gett upp. Det problemet går inte att se på locket, och är mycket vanligt.

    Har man bråttom passerar man närmsta självplock-skrot och plockar upp en ersättare från en bil där det inte finns minsta spår av kylarvätskeläckage runt locket, annars är det nytt som gäller: http://webshop.saabparts.com/9-5-gen...ansionskarl513
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Då beställer jag ett nytt sånt tack för svaren

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Om de skulle vara locket då ska slangar vara mjuka. I fall dom är hårda och den läcker vid locket då problemen är av helt annat art. Toppackning är närmast som ska bytas.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Inte nödvändigtvis. Ett nytt lock är billigast att börja med ändå.
    Återkom gärna med resultatet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Om de skulle vara locket då ska slangar vara mjuka. I fall dom är hårda och den läcker vid locket då problemen är av helt annat art. Toppackning är närmast som ska bytas.
    Det där var lite svårttolkat, men om du menar att om det finns tryck i kylsystemet när motorn är varm så kan det inte vara locket som läcker så stämmer det inte. Läckaget i locket kan vara begränsat, med resultat av att det finns ett viss tryck kvar. Mitt senaste lock som läckte var sådant, det märktes i grund och botten bara på en misstänkt torkrand nedanför locket (samt att det försvann vatten i maklig takt).

    Om topplockspackningen läcker så blir det normalt sett inte lite, utan mera fontän eftersom trycket i cylindern med råge kan öppna expansionslockets övertrycksventil. Utöver det så är trasigt kylarlock mycket vanligare än blåst topplockspackning på en 9-5 med T7-motor.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Inte nödvändigtvis. Ett nytt lock är billigast att börja med ändå.
    Återkom gärna med resultatet
    Har beställt ett så det gör jag

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där var lite svårttolkat, men om du menar att om det finns tryck i kylsystemet när motorn är varm så kan det inte vara locket som läcker så stämmer det inte. Läckaget i locket kan vara begränsat, med resultat av att det finns ett viss tryck kvar. Mitt senaste lock som läckte var sådant, det märktes i grund och botten bara på en misstänkt torkrand nedanför locket (samt att det försvann vatten i maklig takt).

    Om topplockspackningen läcker så blir det normalt sett inte lite, utan mera fontän eftersom trycket i cylindern med råge kan öppna expansionslockets övertrycksventil. Utöver det så är trasigt kylarlock mycket vanligare än blåst topplockspackning på en 9-5 med T7-motor.
    Har läst mycket om samma problem som jag har, Är det något speciellt med topplockspackningen på 9-5or? Du är inte den första jag sett som sagt så.

    Har kollat oljan och den ser fin ut, inga vita klumpar varken på stickan, oljelocket eller där man fyller på.

    Ingen olja i kylarvätska behållaren heller. Något mer man kan kolla medans man väntar på sitt lock ?

    EDIT: glömde även att skriva att det luktar inte avgaser heller i behållaren, och det blir som en rand som du sa.
    Senast redigerat av SoWut den 2016-09-10 klockan 09:54.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Gör som skrivet byt lock. Du skriver att det läcker vid locket, ej att bilen drar kylarvätska.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Gör som skrivet byt lock. Du skriver att det läcker vid locket, ej att bilen drar kylarvätska.

    Mvh
    Johan
    Det som är planerat Får hem locket på tisdag antar jag. Återkommer på tisdag om det är löst eller ej. Men är det något speciellt med 9-5or toppackning?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SoWut Visa inlägg
    Har läst mycket om samma problem som jag har, Är det något speciellt med topplockspackningen på 9-5or? Du är inte den första jag sett som sagt så.
    Det enda skulle i så fall vara att den sällan går. Det enda mera generella problemet var att en del tidiga 9-5:or hade lite klent dragen topp, med reultat att man var tvungen att efterdra topplocksbultarna, problemet yttrade sig främst som oljeläckage på utsidan.

    Rent generellt så ger läckage av kompression in i kylsystemet att bilen trycker ur sig stora mängder vatten vid påfyllningen, detta gäller i princip alla bilar eftersom påfyllningslocken har övertrycksventiler av ett eller annat slag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där var lite svårttolkat, men om du menar att om det finns tryck i kylsystemet när motorn är varm så kan det inte vara locket som läcker så stämmer det inte. Läckaget i locket kan vara begränsat, med resultat av att det finns ett viss tryck kvar. Mitt senaste lock som läckte var sådant, det märktes i grund och botten bara på en misstänkt torkrand nedanför locket (samt att det försvann vatten i maklig takt).

    Om topplockspackningen läcker så blir det normalt sett inte lite, utan mera fontän eftersom trycket i cylindern med råge kan öppna expansionslockets övertrycksventil. Utöver det så är trasigt kylarlock mycket vanligare än blåst topplockspackning på en 9-5 med T7-motor.
    Tryck i systemet är en sak och stenhårda slangar en annan.
    ---

    Eftersom TS skriver inte detaljerad då blir svar halvt som halvt.
    Har haft flera blåsta packningar på olika motorer och kunde köra i flera år med vatten påfyllning, som han, en gång i månad. Storleken på läcka och placering är avgörande hur länge kan man köra.
    Har man läcka mot olja då blir de tvärstopp ty motor kan skära och ska inte köras en meter till.
    Att man ska börja med att byta locket är underförstått och behöver inte ens nämnas.
    Vill man veta om topp läcka finns då kan man ta prov av lukt genom en tillsats av blåvätska som färgas av avgaser i vatten från kärlet eller lukta själv.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Ska försöka att förklara lite bättre.

    När jag kör med bilen och stannat så ser jag att det har runnit från kylarvätska behållaren från locket. Det rinner ner mot höger strålkastare (vänster om man sitter i bilen). Märkte av det först när SID varnade om låg kylarvätska.

    Det försvinner inte mycket men blir lite blött efter varje åktur. Som sagt så har jag kollat de flesta symptomen för trasig topplocks packning tror jag.

    Bilen går som den alltid gjort, varken slö eller ryckig på något sätt. Bytte även nyss tändstift och dom såg bra ut.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Ett nytt lock är prio 1 som sagt. Känns som vi kan vänta tills nytt lock är på innan vi försöker lösa alla andra problem som inte finns ännu

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Ett nytt lock är prio 1 som sagt. Känns som vi kan vänta tills nytt lock är på innan vi försöker lösa alla andra problem som inte finns ännu
    Hehe jo, återkommer på tisdag om det var lösningen eller inte

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Detta verkade vara lösningen på mitt problem Inget läckage än så länge.

    Tack för svaren allihopa, sätter tråden som löst !

    3 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •