Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Har jag problem med min Z19DT?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Har jag problem med min Z19DT?

    Som varandes novis inom SAAB(FIAT)-dieslarna så undrar jag om jag har problem med min.
    Jag har en Z19DT (tror jag den heter, en 2007 TiD, automat, med Hirsch, inreggad som sådan, 175hk).
    Nu när jag har en eSID2 så märker jag att laddtrycket ibland är läskigt högt. Stämplar man i 70-90 så den taggar ner ett par växlar och tar sats så kan laddtrycket med lätthet komma över 1,7 bar, tror jag toppat på 1,9 någon gång, för att sedan stabilisera sig på 1,5-1,6. När det laddar sådär tokmycket så känns det ibland som att motorn storknar på all luft och den snarare tappar kraft än skapar...
    Samtidigt tycker jag den känns lite väl slö på låga varv. När man ger plattan i mattan från stillastående så händer hart när ingenting och det känns som cyklister vinner de första 5 metrarna, sen jävlar exploderar det i motorrummet och hjulen spinner loss som värsta bondtrimmet.
    Jag fick ett tips idag om att det kunde vara vakumslangarna till den variabla turbon, men de visar sig vara täta vid kontroll (går inte suga eller blåsa när jag kopplad loss dem från magnetventilen).
    Min fundering är då om det kan vara så att något kan ha lossnat i själva turbon vad gäller den variabla delen, eller om det kanske bara är så här de är?
    Någon som har något bra tips på hur man kontrollerar funktionen?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Men har TiD variabel turbo?
    Min TTiD 180 hk laddar över 2 Bar ibland, så dina laddsiffror är nog OK.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    den heter nog Z19DTH. Har du tittat så inte reglaget och armen till spjällen på insuget har havererat? Ibland hoppar ju armen av av slitage och då blir det säkert konstigt. Inte för tryckets skull men känslan vid tomgång och om den storknar kanske?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    DTH är det nog. Virvelspjällen fungerar, det har jag kollat, de är dessutom av den nyare varianten som ju skall hålla lite bättre.
    Det visar ju sig att den där variabla gemoteri-grejen, och hela turbon för den delen sitter ruggigt dåligt till så man ser ju inte ett skvatt.
    Får titta mer noggrant sen, men ingen tycker alltså att laddtoppar på 1,7 eller mer är fel då?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    På en diesel är 1.7 normalt, högeffektsmaskiner kan ha (mycket) mer. Just vad denna skall ladda borde finnas i verkstadsmanualen.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Skall kolla det.
    Jag gjorde test med eSID2 några gånger och maxade ut på 1.92Bar i laddtryck när jag stämplade fullt i runt 90, då växlar den ju ner 2 steg och ger allt. Då känns det som den storknar.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Och då är det alltså en topp på 1,9 och sen stabiliserar det sig rätt snabbt till runt 1,6.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Du kan ju höra efter med Hirsch via ett mail. info@hirsch-performance.ch Har för mig min TTiD Hirsch laddar strax över 2bar när den trycker på som mest. WIS verkar inte ge så mycket input om detta.

  9. #9
    Hej.
    Upplever samma sak med min av samma modell men med Maptun mjukvara.
    Seg första första sekunderna. Sen laddar den bra. Dock så mycket när jag drar husvagn att den gärna löser ut och larmar för overbost. Mindre kul när man ligger först i en uppförsbacke och håller god fart och plötsligt tappar 100hk. Dock snabbt återställt under körning med Torque. Där kan jag även läsa av ett värde som bör motsvara laddtryck och det "skenar" just innan den löser ut. Har snackat med Maptun men blev inte klokare för det. Alla slangar verkar ok, och om man har ett läckage så är det en fjäder i vacumklockan som ställer den variabla delen i turbon i läge för "avlastning". Alltså bör bilen vara småseg över hela registret om vacum membranet är trasigt. Får anpassa körningen de få mil det blir med husvagn bakom.

    mvh
    loca

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Min TTiD 160hk (A19DTR) toppar 1,9 bar enligt eSID2.

Liknande ämnen

  1. Firmarenoverad startmotor Z19DT/DTH automat
    Av kwardell i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 14:30
  2. F40 låda från nya Z19dt passar till kortmotor?
    Av thias i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •