Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Montera rails OG9-5 SC

  1. #1

    Montera rails OG9-5 SC

    Jag har en 9-5 2006 som inte har rails, men det vill jag verkligen ha. Hittade såna på bildelsbasen som de skruvat bort från skrotade bilar. Men eftersom jag inte haft det tidigare så måste jag borra hål i plåten, funderar på om det finns fästen på insidan av takplåten så att man ska borra hålen inifrån alltså. Är det någon som har några tips?

    Tack på förhand/ Mats

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hej Mats,

    Vill minnas att det är två helt olika tak. Så det är nog tyvärr ingen enkel övning. Förhoppningsvis finns det någon som har 100%ig kännedom.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum.

    9-5:an har två helt olika tak (eller fyra om vi blandar in taklucka), om än på en kaross med samma inre stomme. Hålen i taket för railsen stansades ur i pressverkstaden och är inte helt lätta att få till med en borrmaskin skulle jag tro. Kollar du på bilder av railsen så ser du varför.

    Själv har jag en 9-5 med rails, men skulle hellre varit utan då jag finner det mycket snyggare. Men det är jag det, och många tycker tvärt om.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Välkommen till STCS forum.

    9-5:an har två helt olika tak (eller fyra om vi blandar in taklucka), om än på en kaross med samma inre stomme. Hålen i taket för railsen stansades ur i pressverkstaden och är inte helt lätta att få till med en borrmaskin skulle jag tro. Kollar du på bilder av railsen så ser du varför.

    Själv har jag en 9-5 med rails, men skulle hellre varit utan då jag finner det mycket snyggare. Men det är jag det, och många tycker tvärt om.


    Hej
    Tack för bra svar, jag brukar köra kajak, skidbox mm så rails vore bra. Jag får fundera o kolla lite.

    Men då kommer nästa fråga:
    Bakom bakdörrarna är en liten smal plåt infälld, några cm bred och typ halvmeter lång. Varför är det så, har den nån funktion, sitter den ordentligt fas, om man lossar inntertak (eller stolpbeklädnad) hur ser det då ut inifrån... osv ?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du kan väl sätta takräcke på din bil som den är nu???

    Eller vill du bara att det skall komma högre upp?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    finns det takräcken för kombi utan rails ?

    ..Isåfall skulle jag också vilja ha sådana, för jag har inte heller rails på min.

    Även om det är mycket snyggare utan rails så skulle jag ändå hellre ha dom eftersom det är praktiskt att kunna lasta på taket.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    finns det takräcken för kombi utan rails ?

    ..Isåfall skulle jag också vilja ha sådana, för jag har inte heller rails på min.

    Även om det är mycket snyggare utan rails så skulle jag ändå hellre ha dom eftersom det är praktiskt att kunna lasta på taket.
    Det finns.
    http://webshop.saabparts.com/9-5-gen...lasthallare813

    LASTHÅLLARE

    9-5 1998-10
    Artikelnummer:400105813
    1620 kr


    Passar 9-5 4D samt 5D utan takreling.
    Maxlast 100 kg.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Oj, inte ens speciellt dyrt heller, får se om det blir sådana

    Dessutom har jag ju en sedan dom också passar till då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar rails från OG9-5 -10 på OG9-5 -04
    Av Nord i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 12:39
  2. Montera rails på en 9-5 combi -06, går det?
    Av vedboden i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 20:45
  3. Montera rails på Saab 9-5 -05?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 16:26
  4. Montera loss Rails på 9-5 -02
    Av MikkePikke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •