Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: AC -RAS.... Funkar Kortare Rem ??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28

    AC -RAS.... Funkar Kortare Rem ??

    Tja tydligen bestämde sig lagret i AC komporessorn för att nu får det vara nog... (Axellagringen alltså, så just nu går det inte att använda bilen eftersom lagret låter som en hel kakofoni så fort det snurrar)

    Bilen är en 9000CC 2,3T -91, och frågan är om det enkelt går att skippa
    kompressorn tills vidare och bara haka dit en kortare rem ??

    Att min semester börjar förts nästa vecka och att jag måste ha bilen till
    jobbet, om jag inte vill gå upp i svinottan och åka hem efter 17, verkar inte ac-n bry sig om suck..

    /Anders
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: AC -RAS.... Funkar Kortare Rem ??

    Citat Ursprungligen postat av Anders_
    Tja tydligen bestämde sig lagret i AC komporessorn för att nu får det vara nog... (Axellagringen alltså, så just nu går det inte att använda bilen eftersom lagret låter som en hel kakofoni så fort det snurrar)

    Bilen är en 9000CC 2,3T -91, och frågan är om det enkelt går att skippa
    kompressorn tills vidare och bara haka dit en kortare rem ??

    Att min semester börjar förts nästa vecka och att jag måste ha bilen till
    jobbet, om jag inte vill gå upp i svinottan och åka hem efter 17, verkar inte ac-n bry sig om suck..

    /Anders
    Borde inte vara något problem, funkade bra på min 9-3 a. Jag fick montera på ett extra remhjul för att det skulle funka.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    jodå, det går, köp just den remmen till 9000 utan ac och smäll på, var inga som helst konstigheter på min 9k CS -92. men det är mycket rem

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    jodå, det går, köp just den remmen till 9000 utan ac och smäll på, var inga som helst konstigheter på min 9k CS -92. men det är mycket rem
    Oki hehe

    Remmen är numera bokad o beställd så nu är det väl bara att bråka dit den ikväll... finns det en vilja finns det en väg..

    Någon som vet var/hur man ska slacka, är juh hydraulisk spännare....
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    1. Tänk på att bulten som håller remhjulet i spännaren är kommunist, dvs vänstergängad.

    2. Spänn upp den med en liten kofot eller liknande, sedan snurrar du dit ett gäng varv med ståltråd i uttagen på sännaren så håller den sig så du kan byta remmen i lugn och ro...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    1. Tänk på att bulten som håller remhjulet i spännaren är kommunist, dvs vänstergängad.

    2. Spänn upp den med en liten kofot eller liknande, sedan snurrar du dit ett gäng varv med ståltråd i uttagen på sännaren så håller den sig så du kan byta remmen i lugn och ro...
    Precis, jag traslade lite själv utanför mekonmen verkstan jag köpte remen på men fick till slut hjälp av en mek som spände upp den med en kofot på det sättet och det blev genast enklare... inte svårt, men man får ha tungan rätt i mun, se gärna till att ha en ritning på hur det ska vara innan och memorera innan du börjar, det är lite så att man bör ha tungan rätt i mun. men somsagt, pilligt och frustrerande, men inte "svårt"..

    Edit: om du behöver nya lager till AC'n etc, kolla med http://www.celer.se/, till skillnad från saab t.ex som bara sälejr hela magentkopplingar för 2500 så säljer celer separata lager för några hundra... bra att snacka med har dom varit också, sparade ju in en slant åt mig...

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Här har du en bild på hur den ska sitta. Den röda delen är den kortare remmen utan AC.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    Suck borde ha läst här innan jag hastade igång igår eftermiddag...

    Tackar för ypperliga tips Mågis, som jag tyvärr inte läste förrän lite sent..

    Men är man född idiot så är man..

    Blev månget kraftuttryck och en hel del ultravåld på den stackars felgängade bulten.

    Plockade ner hela spännaren (fixxade ett eget spännverktyg) tillslut och satte skiten i ett skruvstäd, men bulten gick varken på ena eller andra hållet...


    Nu vet jag dock att den SKA gå på andra hållet..

    Ja ja problemet löstes tillfälligt ,med en kraschad AC komressor som dock hade ett OK axellager...

    På med skiten igen och ihop, börjar bli snabb på att ta ner innerskärmar iaf...

    Vart ju tvungen att kunna rulla te jobbet idag med den...

    Nu ska dock skiten bort och bulten lär inte ha en suck ikväll...

    Sen får väl kassan i slutet av månaden avgöra om kompressorrenovering blir aktuellt

    /Anders
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    339
    gjorde precis samma manöver på farsans bil han skulle på semester imorrn så jag fick idiot mecka tog 50 min att byta till en kortare rem pappa glad å min plånbok glad
    lycka till med bytet
    900ng bsr steg 3 *såld*
    ny: 9-3 Aero 01 Nordic steg 3

  10. #10
    När jag bytte rem nu innan semesterresan så använde jag fast nyckel o drog i den vänstergängade bulten för att pressa ihop spännaren just när jag slutligen skulle lägga på remmen där. Det gick utmärkt.

    Mvh

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    När jag bytte rem nu innan semesterresan så använde jag fast nyckel o drog i den vänstergängade bulten för att pressa ihop spännaren just när jag slutligen skulle lägga på remmen där. Det gick utmärkt.

    Mvh
    Det går jättebra att göra så med men jag rekomenderar inte denna metod om man inte är SÄKER på att den skruven sitter som fan. Kan bli tråkigt och blåa fingertoppar om skruven släpper och man har ett eller flera fingrar mellan remmen och något remhjul...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    Japp nu sitter remmen där hehe ...

    En kul grej är att bränsleförbrukningen har gått ned markant, från c:a 0,91 till 0,85... så remhjulslagret i den gamla kompressorn hade nog gått trögt ett bra tag innan det sa upp sig...

    Btw. Skruvade isär kompressorn, och det gick bokstavligen att hälla ut
    kullagerkulorna... Sedan att den blivit så varm att gummina till ryckutjämningen på magnetkopplingen brunnit upp är juh kanske inte heller så bra, om en kompressorrenovering ska vara möjlig...

    /Anders
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag skulle nog råda dig att felsöka AC´n omg innan du drabbas av samma fel igen.

    När kompressorkopplingen "brunnit" beror det oftast på att kompressorn gått varm pga något fel i systemet som t.ex. att kylfläkten inte går eller att det blir många start/stopp av kompressorn pga lite kylmedia
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag skulle nog råda dig att felsöka AC´n omg innan du drabbas av samma fel igen.

    När kompressorkopplingen "brunnit" beror det oftast på att kompressorn gått varm pga något fel i systemet som t.ex. att kylfläkten inte går eller att det blir många start/stopp av kompressorn pga lite kylmedia
    Ok. Men, frågan är om det är så i detta fall, då det är remskivans lagring som skurit, och därmed denna som alstrat all värme.

    Eller är det så att kompressorn gått varm så lagret ifråga har nypt ??

    Själva kompresorn går att vrida runt för hand och borde således inte ha skurit. Dock fanns det ej någon olja kvar i kompressorhuset, kan tänkas att den koksat i kompressorhuset, men så varmt borde det ej kunna ha blivit

    Är felkällan alltså även kompressorn och inte enbart lagret ? , och därmed för lite kylmedel eller/och att kylfläkten ej går ?
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har haft en katalog från Avantia liggande på skrivbordet som beskriver just fenomenet med bortbrända gummibussningar i magnetkopplingen men nu ligger den hemma

    Minns inte den exakta skrivningen, men grundfelet är inte kopplingen...
    Kan kolla det senare.

    Jag har själv erfarenhet av att enbart byta kopplingen när gummupluttarna smält (även den kompressorn gick lätt å fint). Den "nya" kopplingen höll 2mil innan remmen mer eller mindre brann av. Nu går det inte rotrera den kompressorn längre
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    ?

    Hur kollar man om det är fel på remskivans lager eller de lager som sitter inne i kompressorn när man har kompressorn på bänken?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har haft en katalog från Avantia liggande på skrivbordet som beskriver just fenomenet med bortbrända gummibussningar i magnetkopplingen men nu ligger den hemma

    Minns inte den exakta skrivningen, men grundfelet är inte kopplingen...
    Kan kolla det senare.

    Jag har själv erfarenhet av att enbart byta kopplingen när gummupluttarna smält (även den kompressorn gick lätt å fint). Den "nya" kopplingen höll 2mil innan remmen mer eller mindre brann av. Nu går det inte rotrera den kompressorn längre

    Bra info ...

    Blir till att läcktesta systemet och kolla fläkten innan jag smäcker dit en kompressor . Är nog ett måste om inte det ska rasa igen...
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Nu har jag hittat katalogen

    Kopierade en sida ur Avantias katalog.

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    28
    Perfekt Urban !!!
    Jag bockar och bugar

    Precis så såg min ut oxå....

    Har fått hjälp att provtrycka systemet med N2, så tryckvakten till kondensorfläkten verkar fungera iaf, däremot så är det nog en del läckage i anslutningarna till kondensorn,sprayade bubbelspray, lite nya o-ringar där så blir det nog tätt..

    Min förhoppning är att det hela berodde på för lite gas i systemet, i kombination med ett dåligt remskivelager, som dog i förtid på grund av att kompressorn gick varmt....

    Så jag tätar nog läckaget och får systemet "vaccat" ordentligt och sätter dit en begagnad kompressor som förhoppningsvis är tät och kör ett tag för att se hur det reagerar....

    Hoppas kan man juh att det är tätt och fungerar och att det inte är någon annan av komponeneterna som fanns i Avantias lista som fallerat...

    /Anders
    9000 2,3T -91 m. Röd APC

Liknande ämnen

  1. Hur illa är 1 tum kortare torkarblad?
    Av mod i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 17:35
  2. kortare styrväxel till 99
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 22:38
  3. Kortare rem för att gå förbi AC-kompressorn??
    Av RobbLake i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 00:20
  4. Kortare elantenn
    Av Halling i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •