Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bränsleproblem vid tankning i östeuropeiska länder

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Bränsleproblem vid tankning i östeuropeiska länder

    - Bilmodell*Saab 900 S AD55S turbo
    -*Årsmodell 91
    -*Modifikationer på bilen* intercooler
    -*Miltal 14000
    -*Hur yttrar sig felet?*


    Efter 3 st bilsemestrar i europa så börjar jag undra om bensinen i Polen, Tjekien, Kroatien, Slovenien har någon form av tillsatsmedel som gör den fet. Bilen fungerar hemma i Sverige men så fort jag tankat utomlands så kommer jag ca 30 mil innan motorstopp. Lösningen på problemet är att vrida start nyckel till tändläget av o på ett 20-tal ggr så bensinpumpen får jobbat bort luft i systemet, sedan starta, ej röra gasen första minuten. Därefter åka till närmsta mack o tanka fullt. Sedan gäller det att inte köra mer än 20 mil mellan tankningarna.


    Första året då detta inträffade så plockade jag ur bensinpump med armatur. Jag tog den lilla filterkoppen som sitter runt pumpen och satte under vattenkranen , vattnet blev kvar i filtret utan rinna ur. Efter en tvätt med diskmedel så rann det fint genom filtret. Jag monterade tillbaka prylarna, bytte även huvudfiltret. Bilen gick fint igen. Min teori är att bilen fungerar så länge nivån är över catchtanken sedan när nivån blivit lägre så räcker det inte för att trycka soppan genom filtret utan då sugs luft in genom en svart liten slang som går från filtret upp genom locket på catchtanken. Slangens uppgift borde vara att rädda filtret från att implodera om det blir skitit


    Andra året körde vi Sverige utan problem


    Tredje året började bilen stöka igen krotien, blev en repris på första året


    Fjärde året samma visa denna gång i Polen. Nu började jag tvivla på mig själv. Hittade en begagnad pump med catchtank filter o ejektor som jag bytte.


    Femte året kom vi till Tjekien samma visa, bara o tanka var 20 mil.

    Väl hemma så tömde jag tanken genom att tvångsköra pumpen. Jag körde ut 53 liter soppa , lyssnade efter sörplande luftljud men hörde inget. Tog en provtur med rejäla svängar, backar och inbromsningar, inga problem. ( har filtret kunna rengjort sig självt när jag tankat i tyskland? O varför har det inte gjort det andra gånger i.s.f ?


    Hittade på forumet hur man läser av felkoder på ett lucassystem och testade detta, inga fel där heller.


    Testade att göra kortvariga stopp på bränslepumpen tills motorn dog för att se om beteendet blev det samma. Typ luft i systemet...men inte. Bilen startade direkt


    Testade att tvångsköra pumpen och suga i vacum slangen till regulatorn. Det verkade funka, man hör hur pumpen jobbar mot olika tryck.


    Nu funderar jag på att bygga ett grovmaskigare filter än det som sitter orginal runt pumpen.


    Tack för att ni orkat läsa. Har ni några ideer ? hört någon annan som haft problem med soppan i europa ?


    /Patric

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har du bytt bränslefilter de senaste åren?

    https://www.maptunparts.se/oem/4163853
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Japp

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    På vilken mack tankar du i Slovenien och Kroatien ?

    När jag åker utomlands hoppar jag över Kroatien.Det funkade bra så länge OMV fanns i Kroatien, men nu när dom dragit sig ur så tankar jag i Slovenien OMV 100 oktan eller i Bosnien oktan gazprom g drive 100..

    Prova tanka i Slovenien på OMV 100 oktan det skall inte vara några problem med den bensin.Aldrig haft det själv och har tankat nu i 6-7 år när jag är utomlands.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Jag har tankat diesel i alla dom länder du räknat upp och skillnaden på min husbil är att förbrukningen på svensk diesel är ca 1,3l/mil medans den skitiga dieseln ger en förbrukning på 1,1l/mil.
    tillbaks till ämnet
    Kan det vara något värmerelaterat fel eftersom bilen körs långa sträckor i ofta hög värme.
    I vissa bilar kan också hög höjd ställa till problem p.g.a tunn luft.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag tankar överallt där det ser ok ut.
    100 oktan kan jag köra på det?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har inte förknippat värme eller höghöjd med problemet.. upplever som du att bränsleförbrukningen sjunker

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av patricjonsson Visa inlägg
    100 oktan kan jag köra på det?
    Det är aldrig en nackdel med högt oktantal, i sämsta fall kan inte motorn utnyttja det utan går som på 95, i bästa fall går den bättre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ok, bara o testa 98/100 nästa säsong o se om det hjälper. Men fy fan va nervigt det är att köra genom alla tunnlar o bara vänta på rycket som sedan leder till stopp, som tur är så har jag i de flesta fall fått stoppet vid avfarter med kurvor eller inbromsning..

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har tankat diesel i alla dom länder du räknat upp och skillnaden på min husbil är att förbrukningen på svensk diesel är ca 1,3l/mil medans den skitiga dieseln ger en förbrukning på 1,1l/mil.
    tillbaks till ämnet
    Kan det vara något värmerelaterat fel eftersom bilen körs långa sträckor i ofta hög värme.
    I vissa bilar kan också hög höjd ställa till problem p.g.a tunn luft.
    Denna skillnad i förbrukning kan inte förklaras av drivmedlet, skillnaden mellan svensk MK1 och europeisk EN 590 diesel är enbart ca 3%.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag har sett test i någon svensk tidning, runt 2005 där man jämfört förbrukningen vid normal körning mellan den tidens svenska diesel, europeisk standarddiesel och europeiskt premiumdiesel (nej, jag vet inte närmare vad detta betyder) där man faktiskt mer än 15% skillnad i bränsleförbrukning mellan det första och det sista bränslet (med vad jag antar är standardbränslet ungefär mitt emellan) detta med en småbilsdiesel (tror det var en Golf de testade på).

    Testet var inte ett labbtest, utan vanlig körning så exakteten kan säkert diskuteras, och detta betyder inte nödvändigtvis att energin skiljer så mycket i dem, eller att detta gäller alla bilar, men det säger mig att sådana skillnader är möjliga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vad gjorde/gör ni på semestern?
    Av Tony 418 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 00:44
  2. Lagom till semestern...
    Av Filip_H i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 22:58
  3. Höja imunförsvar inför semestern
    Av Anders-1500 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 01:04
  4. Hjalp! Spricka i kolv under utland semestern, behover tipps.
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •