Hej!
Har precis köpt ovanstående bil och han knappt hem innan lampan tändes. Naturligvis har säljaren känt till detta men det är ju svårt att få rätt på och han har så långt varit schysst och vi har en bra dialog så vi lägger det åt sidan. Min fråga är följande: diagnossonden skall känna katalysatorns reningsförmåga eller funktion om jag förstått det rätt. Jag har på forumet och tidigare inlägg, letade läckage och kollat kablage, dock inte delat kontakten ännu eftersom det regnade illa när jag mekade!.. MEN, om katten skulle vara kass. borde det då inte vara rimligt konsekvent och snabbt konstaterat av diagnossonden? Jag kan köra säkert 10 mil blandad körning utan problem och sedan så tänds lampan. Bilen går bra, verkar inte dra oskäligt med bensin, eller bete sig illa på annat sätt. Det kan naturligtvis vara läckage som jag inte hittat och/eller oxid i kontaktdonet, alternativt sonden i sig som ger intermittenta avbrott men katten är väl tämligen passiv i sammanhanget, måhända temperaturberoende, men jag tycker att min blandade körning, både stad och motorväg, borde gått genom de vanligaste driftemepraturerna?? Jag förstår att det inte finns något enkelt svar utan vill egentligen få klarhet i om man kan räkna bort katten som felkälla trots att det väl är det felkoden står för. Sedan har jag förstått att man skall kunna stänga av diagnossonden men det hade känts bättre om allt var "rätt".
Tilläggas skall att bilen är nybesiktigad med perfekta värden även om allt är gammalt. Den har precis varit isärplockad och fått ny kamkedja så risk för läckor föreligger men allt är spänt och inget, hittills, är sotigt eller låter.
//Mvh Per