Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: P0420, katt eller sond? OG9-5 Aero -03 aut original

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    47

    P0420, katt eller sond? OG9-5 Aero -03 aut original

    Hej!

    Har precis köpt ovanstående bil och han knappt hem innan lampan tändes. Naturligvis har säljaren känt till detta men det är ju svårt att få rätt på och han har så långt varit schysst och vi har en bra dialog så vi lägger det åt sidan. Min fråga är följande: diagnossonden skall känna katalysatorns reningsförmåga eller funktion om jag förstått det rätt. Jag har på forumet och tidigare inlägg, letade läckage och kollat kablage, dock inte delat kontakten ännu eftersom det regnade illa när jag mekade!.. MEN, om katten skulle vara kass. borde det då inte vara rimligt konsekvent och snabbt konstaterat av diagnossonden? Jag kan köra säkert 10 mil blandad körning utan problem och sedan så tänds lampan. Bilen går bra, verkar inte dra oskäligt med bensin, eller bete sig illa på annat sätt. Det kan naturligtvis vara läckage som jag inte hittat och/eller oxid i kontaktdonet, alternativt sonden i sig som ger intermittenta avbrott men katten är väl tämligen passiv i sammanhanget, måhända temperaturberoende, men jag tycker att min blandade körning, både stad och motorväg, borde gått genom de vanligaste driftemepraturerna?? Jag förstår att det inte finns något enkelt svar utan vill egentligen få klarhet i om man kan räkna bort katten som felkälla trots att det väl är det felkoden står för. Sedan har jag förstått att man skall kunna stänga av diagnossonden men det hade känts bättre om allt var "rätt".

    Tilläggas skall att bilen är nybesiktigad med perfekta värden även om allt är gammalt. Den har precis varit isärplockad och fått ny kamkedja så risk för läckor föreligger men allt är spänt och inget, hittills, är sotigt eller låter.

    //Mvh Per
    Senast redigerat av persallstrom den 2016-09-05 klockan 10:05. Anledning: extra info som är relevant

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Jag skulle nog säga att det, rent generellt, är vanligare att en lambdasond går sönder än en katalysator. Om en katasysator går sönder är det inte helt ovanligt att innanmätet faller i bitar och blir skrammel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om motorn varit isär kan jag nästan garantera att läckaget finns vid avgassystemets (downpipens) anslutning mot turbon. Om det inte är absolut tätt där så kommer det, på grund av ejektorverkan, att sugas in luft där, inte läcka ut avgaser!
    Denna luft påverkar då bränsleblandningen på ett sätt som gör att lambdasondernas värden inte blir korrekta. Detta kan då tolkas av styrsystemet som antingen trasiga lambdasonder och/eller trasig katalysator.
    En dålig kat syns direkt på besiktningen och är inget som kan gå ouppmärksammat, samma sak med lambdasonderna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    47
    Hej och tack!

    Ja, det var ju ett klokt påpekande, självklart blir det väl ett "sug" där ja. Det finns ingen packning där utan det är kona? Kanske bästa att riva och rengöra för byta grejor gör ju ingen nytta om det läcker.

    /Mvh Per

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 07:09
  2. Felkod p0420, bara att byta katt!?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 08:57
  3. nån som kör utan katt? 9-5 eller 9-3??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 18:06
  4. Nya oljerör till Aero turbon? Eller fungerar original?
    Av Kozmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •