Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 aero kombi 2003 med Harman kardon som inte är riktigt frisk.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    Köpte en gammal Aero igår :-)

    Hej på er!

    Återfallsförbrytare med flera kul Saabar på mitt samvete så trillade jag dit på en 03 9-5 Aero kombi igår!

    Jag har kollat här och på nätet men bilen är ju gammal och en del tips därefter så jag tar en innerkurva och frågar erfarenheten här tänkte jag.

    Bilen har AS3 och då antar jag det är Harman Kardon. Den har haft navi som sannolikt blivit stulen eller havererat men har nu den vanliga huvudenheten med både tape och cd. Jag vill ju ha BT och helst en hf-funktionalitet men undrar om det mer korrekta egentligen inte skulle vara att ersätta enheten med en modern dubbel-din? Boxarna som skall till är ju trots allt inte gratis och verkar ju mest medge ljud-streaming vilket ju iofs är viktigt men jag skulle ju önska hf också och absolut inga sladdar. Är det möjligt(rimligt) att köpa en moderna låt säg Pioneer enhete och få den att lira med resten i bilen, dvs ett iso-kablage och ett rattkablage??? Vad skulle ni rekommendera??

    //Mvh Per
    Senast redigerat av persallstrom den 2016-09-02 klockan 12:37. Anledning: ej följt forumregler full ut!

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Gissar att det är 9-5 vi pratar om?

    Låter som om du är inne på rätt spår, det enklaste är att byta ut huvudenheten mot lämplig dubbel-din maskin.
    Vill du fortfarande kunna använda bilens originalsteg och högtalare kompletterar du med lämplig adapter härifrån -> http://www.backesljud.se/bilstereo/b...illbehor/saab/
    För att få rattstyrningen att fungera behöver du en adapter som är specifik till den huvudenhet du väljer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Per


    Även återfallsförbrytare behöver läsa på lite om vad som gäller på forumet

    Dessutom finns det väldigt bra riktlinjer att följa när man postar, läs igenom och följ dem.
    Lathund för inlägg om felsökning
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    Tänker till att börja med på
    -> *Skriv TYDLIGA rubriker för inläggen! Så man förstår vad det handlar om.
    Men även
    *Sök först! http://forum.saabturboclub.com/search.php Frågan kanske redan är ställd.
    *Se även vår FAQ. http://forum.saabturboclub.com/faq.php
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Också funderat då jag har just en lös halvny Pioneer-enhet med BT men jag sliter ju inte ut en fin fungerande originalstereo i onödan, kommer köra oldskool med CD i stället, går ju att bränna "blandband" superenkelt från iTunes. Får väl sälja Pioneer'n.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Lite uppdatering!

    Det finns inget ljud i framdörrarna och om jag ringer kablarna med multimeter har jag kontakt mellan högtalaren och några av stiften bak på huvudenheten. Det sitter en liten dosa under förarstolen men jag har delat kontakterna på den och sprutat in elspray utan skillnad. Bilen har från början haft original navi men blivit bestulen på densamma. Tittar jag bak under mattan, ovan för bakaxeln, ligger tunern från Kenwood där och cd spelaren till Navin plus cdväxlaren är kvar. Sidan om kenwood tunern är det dels en liten Saab Box men också ett tomt kontaktstycke som liknar ett vanligt ISO stycke och det ser ut att ha varit något där som suttit med ett kardborreband? Kan det vara så att förstärkarna är olika bak och fram så den som skall driva framdörrarna saknas???.

    Med vänlig hälsning, Per

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och hur gick det med att sätta en vettig rubrik?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    Rubrik

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och hur gick det med att sätta en vettig rubrik?
    Jag försökte editera rubriken men lyckades inte, har dock fyllt i profilen men information.

    Om det är så viktigt kan jag starta en ny tråd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    9-5 aero kombi 2003 med Harman kardon som inte är riktigt frisk.

    Hej!

    Startar en ny tråd som förhoppningsvis är mer rättvisande än den förra. Bilen har haft original navi men blivit bestulen på skärmen, dock finns spelare och tunern kvar i bilen. Allt fungerar utom högtalarna i framdörrarna och kablarna är kontrollerade. Jag vet inte hur många komponenter systemet består av men huvudenheten, tunern och en liten Box under förarstolen verkar vara inblandade. Det finns bak i bilen vid sidan om tunern som ligger ovan bakaxeln ett uttag likt ett ISO kablage som inte är anslutet till någonting och det finns plats för en Box där, kan det vara så att en förstärkare saknas?

    Jag har "ringt" kablarna mellan dörren och kontaktdonet bak på huvudenheten och det finns kontakt men de byter färg någonstans. Någon som har någon bra ide' ?

    Med vänlig hälsning, Per


    Trådar sammanslagna. Man ska inte ha två trådar om samma sak. Nu har tråden fått den nya bättre runriken. Nu fortsätter vi härifrån. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2016-09-03 klockan 20:53.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Om du inte vet hur man redigerar rubriken kan vi hjälpa dig med det också, alltså visa hur man gör.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om du inte vet hur man redigerar rubriken kan vi hjälpa dig med det också, alltså visa hur man gör.
    Hej!

    Får du gärna göra. När jag gick in i editeraläge kunde jag ändra texten i meddelandet men inte hoppa upp till rubrikraden? Kanske är för att jag körde från paddan?


    Med vänlig hälsning, Per

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det finns flera satt, ett skall vara att dubbelklicka på trådrubriken innan du går in i själva tråden, nästa är där du var och gå ett steg till med en knapp "Avancerat" då ska du även kunna redigera topic
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Ok, får försöka göra rätt från början nästa gång men skall testa! Tack

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •