Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 9-7 Aero -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Saab 9-7 Aero -08

    Hej!

    1. Nybliven ägare av rubriknamn, och jag undrar var det är lämpligast att ta den för auktoriserad service? Eftersom att den inte är byggd för europeiska marknaden och har en jenkarmotor (GM LS2, ´vette bl.a) så är jag rädd att aukt. Saabverkstäder saknar kompetens för att handskas med den motorn. Har jag fel?

    2. Var ska jag vända mig för en chipning av bilen? Varken Hirsch eller Maptun har mjukvaran för 9-7. Jag är inte förvånad med tanke på att den enbart finns som import i EU, men någon lär väl sitta på något? Finns det ens verkstäder som utför detta på 9-7orna eller bör jag ställa in mig på det värsta?

    3. Bränsleförbrukning - Förrutom en chipning bör väl en turbo också dra ner bränsleförbrukningen lite? Eftersom att mer luft/mindre bränsle. Isf, var kan jag vända mig för att hitta en? Var kan jag jaga delar öht och åter igen, bör jag vända mig till en verkstad som sysslar med jenkare eller med sportmotorer?

    4. Rykten säger att dem har ganska dåligt rostskydd. Exet jag kör är i mint condition, men den kanske inte är det länge till på våra vägar. Bör jag investera i en lackskyddsbehandling? Eller gäller detta bara 07-or?

    Det är en riktigt fet bil, problemet är bara att den inte är lika mycket Saab som en "riktig" Saab. Jag är helt grön med detta och känner att detta kommer bli en lång väg att gå. Många frågor, det ber jag om ursäkt för. All hjälp uppskattas!!
    Tack på förhand,
    MVH

    Edit: Gått 5000 mil
    Senast redigerat av aeroszalt den 2016-09-03 klockan 07:24.
    *Saab 9-7x Aero -08*

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ett lackskydd bör man ha på alla bilar. Eller menar du hålrumsbehandling/underrede?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Ett lackskydd bör man ha på alla bilar. Eller menar du hålrumsbehandling/underrede?
    Vill du förklara lite närmre vad det innebär? Är grön på det mesta. Förstår väl mig på de mesta "basics" vad som avser motor & el, annars är jag grön haha.
    *Saab 9-7x Aero -08*

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Det är ju en trailblaizer med annat utseende så en GM-verkstad borde klara din bil galant. Om du vill trimma den är nog de klassiska Saabtrimmarna inte något att ha eftersom det är en GM motor i. Det finns säkert andra som jobbar med dessa motorer.
    Mvh
    Utan Saab

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Lackskydd typ MrCap, Ditec, Meguiars, CeramicPro, m.fl. är i sig inget rostskydd. Det är en, om jag uttrycker mig lite vilt, en "påkostad vaxning" av lacken.

    http://www.mrcap.com/
    http://www.ditec.se/
    http://meguiars.se/
    http://ceramicpro.se/

    Det du skall ordna i första hand, är en kompletterade rostskyddsbehandling av underrede & hålrum. Det är t.ex. Dinitrol, Noxudol, Mercasol, Tectyl
    http://www.dinitrolcenter.se/
    http://www.auson.se/sv/rostskydd/mer...ara-varumarken
    http://www.tectyl.se/

    Tänk bara på att inte ge dig på en gammaldags "underredesbehandling" med spillolja. Det förstör mer än det gör nytta. Du skall ha en modern produkt för att uppnå bästa möjliga skydd & försegla/konservera bilens underrede.

    I ditt fall med en amerikan så skulle jag satsa på en maximal behandling, typ Dinitrols Tuff-Kote


    Därefter kan man fundera på lackskydd. Men det är viktigast att ta hand om det man inte ser. Dock är det ofint att prata om rost & rostskydd, det är mycket positivare att snacka lack & bling-bling. Om man ska göra en prioritering, så anser jag personligen att det är viktigare att lägga 5000kr på ett kompletterande rostskydd än samma summa på ett lackskydd.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Fredrik, om du vill rostskyddsbehandla bilen på riktigt, skippa givna förslag.
    Finns en som gör det bra:
    http://www.bilrost.com/

    Lite dyre, lite bättre.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Det är ju en trailblaizer med annat utseende så en GM-verkstad borde klara din bil galant. Om du vill trimma den är nog de klassiska Saabtrimmarna inte något att ha eftersom det är en GM motor i. Det finns säkert andra som jobbar med dessa motorer.
    Mvh
    Är det inte ett hinder att Saab efterjusterat då? Exempelvis är den AWD, så saab lär ju ha gjort saker med drivet som i sin tur kanske krävt mindre justeringar i motorn?
    När jag letar trim, mjukvara såväl som mekaniskt, bör jag söka efter motorns modellnamn då? Kan man kontakta svensk korrespondens och förvänta sig kompetens i frågan?
    9-3 V6 är ju också GM motor, men den är ju byggd för europeisk marknad också så viss skillnad..



    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Lackskydd typ MrCap, Ditec, Meguiars, CeramicPro, m.fl. är i sig inget rostskydd. Det är en, om jag uttrycker mig lite vilt, en "påkostad vaxning" av lacken.

    Det du skall ordna i första hand, är en kompletterade rostskyddsbehandling av underrede & hålrum. Det är t.ex. Dinitrol, Noxudol, Mercasol, Tectyl

    Tänk bara på att inte ge dig på en gammaldags "underredesbehandling" med spillolja.
    I ditt fall med en amerikan så skulle jag satsa på en maximal behandling, typ Dinitrols Tuff-Kote
    Tack för länkarna och svaret, gjorde mig genast klokare på det hela!
    *Saab 9-7x Aero -08*

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Det finns såklart fler än de jag gav som förslag. Oavsett så är det bättre att använda någon av dem, än inget. Men framförallt inte använda spillojebehandling, vilket många än idag förknippar med hur man gör en rostskyddsbehandling.
    En produkt utvecklad för ändamålet ska det vara. T.ex. varmvax.

    Somvanligt när det gäller hantverk så är det personberoende.

    Den där bilrost snubben må va bra. Men jag får rysningar när jag läser på hemsidan där han framställer sig själv som bäst och alla andra som mer eller mindre värdelösa. En otrevlig attityd. Som tur finns han långt från mig, så jag slipper använda denne.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2016-09-03 klockan 14:38. Anledning: stavfel

  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Och när jag menar att det alltid ska finnas ett lackskydd så menar jag inte specifikt Ditec, mrcap. Det finns bra vaxer också som man kan lägga på själv. Finns även värre och bättre lackförseglingsprodukter man kan lägga på själv.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av aeroszalt Visa inlägg
    Är det inte ett hinder att Saab efterjusterat då? Exempelvis är den AWD, så saab lär ju ha gjort saker med drivet som i sin tur kanske krävt mindre justeringar i motorn?
    När jag letar trim, mjukvara såväl som mekaniskt, bör jag söka efter motorns modellnamn då? Kan man kontakta svensk korrespondens och förvänta sig kompetens i frågan?
    9-3 V6 är ju också GM motor, men den är ju byggd för europeisk marknad också så viss skillnad..





    Tack för länkarna och svaret, gjorde mig genast klokare på det hela!
    GM USA har i det närmaste konstruerat och byggt hela bilen i USA utan Saabs hjälp. Det vill säga att Saab har förenklat inte rört vare sig motor, växellåda eller övriga drivlina.

    När det gäller 9-3 2.8 V6 så var Saab med från start när det gäller den. De var ansvariga för turbofiering och styrsystem bland annat. (Holden gjöt blocken och Opel monterade ihop motorn.)

    När det gäller punkt tre så kommer motorn vara törstig med eller utan eftermarknadsprogramvara i styrsystemet. Trimning för minskad bränsleförbrukning brukar vara väldigt svårt att räkna hem ekonomiskt då (den eventuella) minskningen i kronor/mil tar tiotals år att tjäna in då trimmet kostar några tusen i inköp. Oftast hinner man sälja bilen innan break even. Om man trimmar för att få en roligare bil med mer effekt brukar det löna sig från första fullgasacceleration.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Och när jag menar att det alltid ska finnas ett lackskydd så menar jag inte specifikt Ditec, mrcap. Det finns bra vaxer också som man kan lägga på själv. Finns även värre och bättre lackförseglingsprodukter man kan lägga på själv.
    Såklart, om du avser min text så skrev jag ur ett perspektiv för att visa på skillnaden mellan lackskydd & rostskydd.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Kolla Enghs motor om du vill uppgradera mjukvaran, har för mig att han har vettiga priser och har hållt på länge med jänkare.

    Jakob

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    GM USA har i det närmaste konstruerat och byggt hela bilen i USA utan Saabs hjälp. Det vill säga att Saab har förenklat inte rört vare sig motor, växellåda eller övriga drivlina.
    Så det är praktiskt taget en Trailblazer med Saabkaross? Då bör jag väl inte räkna med Saabs hjälp öht.


    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Om man trimmar för att få en roligare bil med mer effekt brukar det löna sig från första fullgasacceleration.
    You got it, förminskad förbrukning är väl en liten bonus då istället I suppose! Synd att man inte kunde förvänta sig samma effekt som med övriga Saabs chiptrim
    Hur slits LS2 motorerna för övrigt efter trim?
    *Saab 9-7x Aero -08*

  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Det enda från Saab på 9-7 är förmodligen emblemen. Resten är Chevrolet rakt av

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Det enda från Saab på 9-7 är förmodligen emblemen. Resten är Chevrolet rakt av
    Något mer skiljer väl ändå

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Det enda från Saab på 9-7 är förmodligen emblemen. Resten är Chevrolet rakt av
    Kollade en del på en 9-7x på skroten härom veckan..

    Det jag kunde se hade med saab o göra :
    Emblem
    Grill
    Samt tycker jag att ventilationsgallrerna invändigt är lite saab lika..

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Några pics på 9-7X Aero vs. Trailblazer SS

    http://www.tbssowners.com/forums/676818-post10.html

    http://www.tbssowners.com/forums/677087-post18.html

    http://www.tbssowners.com/forums/684268-post58.html

    Ja man kan nog hitta lite å läsa på bl.a. det forumet http://www.tbssowners.com/forums/ (Se det inte som jag hänvisar diskussionen dit, för det är inte avsikten. Intressant med exotiskt 9-7X snack här. Men kunskapen är högre där rent generellt om biltypen ifråga. Finns såklart även andra forum som har kläm på TB maskiner.)
    https://www.google.se/#q=trailblazer...tbssowners.com

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Jag gillar den och tycker att den ser rätt bra ut förutom bakifrån.
    Om jag ser den med Saab-glasögonen på så gillar jag den inte
    Utan Saab

  19. #19
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Vi har en cheva Suburban på firman.
    Den är rostskyddsbehandlad för 70.000kr , bakom dörrsidor och överallt...
    Ändå får jag inför varje vinter ta bort det som sitter löst och underredsbehandla själv.

    Remskivor och allt annat i motorrum rostar, ALLT.

    Säkert jätte bra bilar, men i vårat klimat med salta vägar... Värre än vatten på Gremlings.

    Innan dess har vi haft en Dodge ram pickis i 10år och samma visa med den.

    Om man ska hålla dessa bilar i gott skick. Kör inte på vintern, eller lägg ner mycket jobb på rostskydd hela tiden, tex tvätta bort saltet ofta.
    Senast redigerat av Purex den 2016-09-06 klockan 08:40.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tänk bara på att inte ge dig på en gammaldags "underredesbehandling" med spillolja. Det förstör mer än det gör nytta.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Oavsett så är det bättre att använda någon av dem, än inget. Men framförallt inte använda spillojebehandling, vilket många än idag förknippar med hur man gör en rostskyddsbehandling.
    Blev lite nyfiken. Vad är det som är skadligt med den spilloljebehandlingen?

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •