Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ljudprocessor i SAAB 9-3 ss -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Ljudprocessor i SAAB 9-3 ss -03

    Hejsan, helt färsk här på forumet men inte med mina Saabar. köpte nyligen en ny brukshäst en 9-3ss -03'a som jag snabbt insåg att Amp1 är trasig på har alltså inget ljud ut till dörrar eller fram center. Allt annat funkar som det ska oavsett om jag byglar det optiska innan förstärkaren eller låter det gå igenom förstärkaren och tillbaks.

    Har sett att det finns en uppsjö av liknande trådar men jag har googlat och letat utan att hitta svar på mina frågeställningar, förhoppningsvis så finns det någon här som vet mer än jag!

    Jag gav snabbt upp på Amp1 då pengarna för att åtgärda problemet troligvis endå inte skulle ge ett "bra" ljud. Så hörde av mig till BRL i veckan och hörde vad dom tyckte om att bygga ett parallellt system och behålla fram center till binkers och div. Dom avrådde det och rekomdenderade en ljudprocessor istället för att kunna bygga vidare efter det och behålla allt originalt. Jag gick på det alternativet och köpte hem Audison bit ten + diverse prylar.

    För inkopplingen av ljudprocessorn så vill den ha alla org utgångar till högtalarna som ingångar men en tanke som jag kom på är att hur blir det då alla utgångar från Amp1 verkar döda?

    Som jag förstått det så går kabeldragningen som följande orginal:

    Huvudenhet till två högtalare på instrumentbrädan och två på hatthyllan och optiskt till Amp1. Amp1 till dörrar och fram center och optiskt tillbaks till huvudenhet.

    Hur skulle det gå om man bara kopplade in kablarna ifrån högtalarna fram och bak, får man med hela vidden av ljudet för processorn att arbeta med?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Nej, det får man inte. Bakhögtalarna är definitivt begränsade i frekvens, och frågan är om inte dom på brädan är det också. Har du kollat i FAQ:n om det står något där?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej, det får man inte. Bakhögtalarna är definitivt begränsade i frekvens, och frågan är om inte dom på brädan är det också. Har du kollat i FAQ:n om det står något där?
    Just det, nja men har hittat på andra forum att fram och bak verkar vara begränsade i sin frekvens. Nu har jag aldrig jobbat med någon ljudprocessor men hur blir det om den får in en begränsad frekvens? Är det något som den kan jobba med endå eller blir det skit hela vägen? är ju högnivå in till processorn och lågnivå till steg och sen ut till högtalare.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Om inte ljudprocessorn får in fullt frekvensomfång på signalerna då har den inte rätt saker att jobba med. Det låter som att du fått ett dåligt råd. Jag kan inte se vad en ljudprocessor skulle kunna göra för att lösa din situation.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag förstår, det var det jag misstänkte. Nu blev det ett parallellt system och resultatet blev bra, har fortfarande kvar ljud till original enheten via högtalarna fram och de små bak om man vill lyssna på det men är ju bra att ha diverse varning blinker mm. Sen är det tvåkanals system med 6,5 i dörrarna och diskanter på instrumentbrädan samt 6x9 bak. Stor förbättring. Tack för era svar, ska se om man kan hitta någon annan nytta för ljudprocessorn annars skickas den tillbaks.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •