Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Ett intryck av STCS forum som gröngöling

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    "Fanns det någon ny bil som var bättre än mina gamla Saabar"...

    Jag blir ärligen väldigt trött på märkesreligion, det leder ju liksom ingenstans. Klart det finns bättre bilar. Man kan väl ha en Saab för att man gillar den helt enkelt, inte för att si eller så skulle vara "bäst". Det har redan gått närmare fem år sedan Saab kunde göra något nytt kreativt över huvud taget. Skoda Superb, Volvo, Passat m fl är säkerligen hästlängder "bättre" än Saab nu men man kan väl vara stolt över sin bil trots det. I stort sett alla bilar på marknaden är väl "bättre" än en Mustang från tidigt 70-tal men ingen av dem är bättre på att vara just en Mustang från 70-talet.
    Bätre och bätre, En gammal saab är tillräckligt bra för mig, den har bra prestanda, hygglig bränsle ekonomi för prestandan, tillräckligt bra komfort. För att inte tröttna på sin saab kan man ha flea och då får man nyhetens behag när man plockar fram de. Visst en DKW är säkert mycket bättre, att sitta där med mysigt ljus oh så. Men till vilket pris? Bil för 3-500.000 skall amorteras och värde minskningen är påtalig. Eller att privatleasa för 5-7 papp i månaden. Du hur kul är det? Då sitter jag hellre med min flotta av olika Saabar och kan med gott samvete leta efter en till rolig Saab Folk kan komma i sin nya xc90 som ändå är en dussinbil jämfört när man kommer i sin 9000 Talladega alt og900 cab. Hur mycket de än vill ha en så går det inte att fixa hur som helst
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    9000 är en jäkligt bra bil som inte är komplicerad och tillkrånglad, tyvärr tar åldern ut sin rätt med elektronik och plastdetaljer.
    Eftersom vi har en långtidsplan för att hålla våra 9000 rullande i decenier så har jag tagit tillvara på reservdelar från två ohjälpligt skrotfärdiga bilar, där den sista mer eller mindre togs ner i atomer, och jag ser inte riktigt det du nämner.

    När det gäller elektroniken så ser jag det huvudsakliga bekymmret att det finns några styrboxar, "reläer" samt några reglage (reostaten och stolsvärme) där man använt enkelsidiga mönsterkort som kan behöva lödas om. Den enda som detta är knöligt att göra på är farthållarburken 92-94, övriga är enkla och blir som nya då, och de flesta kan med fördel renoveras innan de ger fel. Väl att märka, ingen av dessa problemburkar sitter i system som gör bilen okörbar (undantaget är kanske hel/halvljusreläet, som kan vara ett gränsfall - ägna 5 minuter åt att löda om det vid första antydan till problem).

    Plasten ser jag inget generellt problem med, jag upplever att kvaliten på den plast som Saab använt här har påfallande hög kvalite, och håller förvånansvärt bra. Detta så länge man inte dragit skruvarna för hårt, det finns många ställen där för hårt dragna skruvar kan vara problem - speciellt instegsglasen, plastskyddet på bakstammen och toppmuttern på elantennen verkar vara överdragna på en majoritet av bilarna med spräckt plast som följd - det finns ingen anledning att dra dessa hårdare än att det sitter fast säkert (dessbättre finns fortfarande tillräckligt många bilar på skroten kvar där dessa är hela).

    Sammantaget måste jag säga att materialkvaliten på delarna ur livslängdssynpunkt är lysande med några enstaka undantag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Största anledningen att jag köpt de flesta av mina saabar har egentligen avrit att jag behövt en stor, bekväm och ändå hyfsat rolig bil, på senare år med familj har även säkerheten varit viktig.

    Jag är 196cm, det är få bilar som jag sitter riktigt bra i, för några år sen hjälpte jag till med en flytt, och den som flyttade hyrde en Audi A6 som jag fick köra efterssom jag hade körkort (det hade inte hon), Audi A6 är ju samma storleksklass och ska vara ännu mer premium än en 9-5, men efter att ha kört den ca 150 mil under flytten så hade jag fan träsmak i de bakre delarna, hur kan en så dyr bil som ska föreställa premium ha så enbarmligt dåliga säten ? ..nu jämförde jag iofs med 9000 och 9-5 som ju troligen är bland de bästa, men ändå, jag trodde det skulle vara bättre än mammas billiga fiat iaf.. dessutom var den inte alls kul att köra, konstig viktfördelning, ohemult trött motor (1.8t 150hk), kass lastförmåga, dåliga lysen (iofs är lysena rätt dåliga på min 9-5 '05 också, men både 9000 och äldre 9-5 var ju väldigt bra), jag såg i princip INGENTING som var bättre med den än en 9-5, speciellt inte som begpriserna var högre.

    I praktiken har man fått en bil som uppfyller kraven till ett pra pris, för begpriserna på saab brukar vara låga. En annan fördel är ju att kunskapen om dessa bilar är oerhört hög i sverige, vad man än får problem med brukar nån ha en ide på hur man fixar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Vilken underbar tråd!
    Jag är nog lite av en blandning.
    Från början ville jag nog mest bara ha min og9-5 rullande. Men nu efter kolvras och lagt pengar på ny motor kommer jag nog tillhöra dem som servar 100 mil innan ens meddelandet kommer upp Men som bollman har jag inga problem med att skita ned fingrarna lite, utan tom tycker det är kul, så den närmsta tiden kommer nog åtminstone olja+filter, kupéfilter, bränslefilter, tändstift, vätskor, bromsar mm göras av mig själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #25
    Hittade tillbaks till bil intresset när jag köpte min 9-5.
    Jag köpte den för att har problem med några diskar och sabbens säten är underbara för en kex rygg. Har alltid gillat saab så jag ville passa på och äga en innan det var försent.
    Som sagt mitt bil intresse har varit sovande många år, men vad det det kom tillbaka i 9-5:an.
    Jag byter olja o filter vid 700 mil. Stift vid 1500. Tvättar en gång i veckan resten lämnar jag till Mats Risel , förut var en bilverkstad det värsta jag visste nu e det fan nästan ett nöje att lämna bilen för vård
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. Forum
    Av CosmicBlue i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 07:43
  2. Intryck av chassi 9-3 v.s. 9-5
    Av Jimmy_72 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 14:47
  3. Forum för oss som har 99:or!!!!
    Av Traktorturbo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-19, 19:31
  4. Forum
    Av TeamLight i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •