Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Slutsteg med balanserade ingångar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978

    Slutsteg med balanserade ingångar

    Är det någon som vet om det över huvud taget finns eftermarknads slutsteg som man skulle kunna köra direkt ihop med orginalstereon?
    Har AS2 system i bilen nu men skulle vilja minst ha i två högtalare i hatthyllan och helst också en bas som jag har stående.
    Man skulle ju kanske kunna uppgradera till AS3 system men det är väll inte helt enkelt att få tag delarna kanske
    Eller finns de någon annan lösning, har läst något om omformare så man kan "tappa av" signal och köra lågnivåt till ett vanligt steg.
    Ös på bara men vad ni vet.

    /Andreas
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    887
    varför inte köpa en lågnivåadapter, finns här http://www.backesljudbygg.se/
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av costello
    varför inte köpa en lågnivåadapter, finns här http://www.backesljudbygg.se/
    Ja fast där är det väll bara kontaktstyckena va, måste ju sedan koppla in en "ground loop isolator" från tex elfa för att ha omvandlat den balanserade signalen till obalanserad "lågnivå" som ja matar ett vanlig steg med om ja inte förstått saken galet enligt Göran larssons eminenta utredning http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Jag vet att tex. DLS hade slutsteg med balanserad ingång, fast det är ju visserligen ca 10 sedan som jag såg detta sist.
    Så jag tycker det borde finnas även idag, fast det kanske är mer dyrare High-End steg som har detta.

    Sedan borde väl SDCC fortfarande ha prylar till 900/9-3:or?!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75
    Jag kör en saab2 eller om det var saab3 i min 9-5:a -99 med AS2... o plockar ut lågnivå signal som jag kör rätt in i ett slutsteg... o det funkar klockrent....!!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Mee too... Funkar kanon.
    Saab 9-5 Vector SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Jag har just kopplat in en aktiv rörbas (som tidigare var ansluten med högnivå) med hjälp av Backes Saab 3. Detta endast i testsyfte eftersom planerna är steg, högtalare och passiv låda.
    Hursomhelst, resultatet är rejäla störningar. När tändningen är av är det endast när cd:n startar, byter spår o.s.v, men när tändningen slås på brusar det skapligt. När motorn går är det generatorstörningar.
    Störningarna finns så snart någon av lågnivåkablarna (front eller rear) är inkopplade till basen.

    Har testat med annan lågnivåkabel dragen direkt från stereon (lös utanför radiofacket) till basen hängandes över stolarna. Samma problem.


    Det är fullt möjligt att problemen beror på olika jordpunkter. Var ligger jorden för stereo och originalsteg? Jag har även handsfree om det kan påverka. Antennen bör kanske också kollas...

    Det är också fullt möjligt att problemen består i det som den här tråden handlar om, nämligen signalen. Göran har skrivit en kommentar här (http://forum.saabturboclub.com/phpbb...mkabel&start=0), men det verkar ju som om det fungerar problemfritt för vissa.
    Har ni gjort något speciellt?

    Vill helst undvika avskiljare om det det går...

    /Nicke
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Det är fullt möjligt att problemen beror på olika jordpunkter.
    Olika jordpunkter introducerar störningarna i systemet och att du har förstört den balanserade signalen gör att störningen inte kan tas bort i originalförstärkaren.

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Var ligger jorden för stereo och originalsteg?
    Både huvudenhet och förstärkare är jordade i jordpunkt G42 (under A-stolpen bakom handskfacket).

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Det är också fullt möjligt att problemen består i det som den här tråden handlar om, nämligen signalen. Göran har skrivit en kommentar här (http://forum.saabturboclub.com/phpbb...mkabel&start=0), men det verkar ju som om det fungerar problemfritt för vissa.
    Om man jordar en av ledarna i en balanserad signalerna så får man störningar. Att en del inte får störningar kan bero på att deras slutsteg inte jordar höljet på BNC-kontakterna, utan kopplar dem till jord via ett motstånd. Detta är vanligt för att bryta upp jordströmmar mellan jorden som används för kraftmatning och jorden som används för signalkällan, t.ex. en bilstereo. Med ett motstånd där dödar man inte den balanserade signalen och störningar kan därmed mer eller mindre ellimineras i den balanserade ingången på originalförstärkaren. Den riktiga lösningen är, som jag sagt så många gånger, att använda en omvandlare mellan obalanserad och balanserad signal.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Kanontråd. Äntligen lite raka svar. Har själv en saab3 adapter och ska koppla in mitt steg i helgen. Rapporterar resultatet efteråt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    98
    Om jag har förstått det här rätt så är det i originalsteget man får störningar. Men om jag skulle använda en SAAB3 och byta ut allt utom huvudenheten, slipper jag störningarna då?
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Citat Ursprungligen postat av lidas
    Om jag har förstått det här rätt så är det i originalsteget man får störningar. Men om jag skulle använda en SAAB3 och byta ut allt utom huvudenheten, slipper jag störningarna då?
    Ställer samma fråga. Om orginalsteget tas bort helt. äR PROBLEMEN BORTA DÅ?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Om orginalsteget tas bort helt. äR PROBLEMEN BORTA DÅ?
    Om du tar bort orginalsteget så blir det naturligtvis inga störningar i högtalarna. Du får heller ingen musik... Om du byter ut orginalsteget mot ett med obalanserade ingångar så blir det naturligtvis problem, dels kortsluter du varje halva av huvudenhetens utgångar till jord, dels har du oskärmade kablar mellan huvudenhet och steg. Risken för störningar är stor.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Menade nu att jag kopplar bort orginal steget. ersätter det med nya steg i bak. samt köper en backe adapter till lågnivån. Då är man på det torra eller blir det trassel då?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Menade nu att jag kopplar bort orginal steget. ersätter det med nya steg i bak. samt köper en backe adapter till lågnivån. Då är man på det torra eller blir det trassel då?
    Huvudenheten i AS2 och AS3 skickar ut balanserad lågnivå, dvs signalen har en SIGNAL+ och en SIGNAL- och slutsteget tar sin signal från skillnaden mellan de två signalerna. Denna metod gör att störningar tar ut varandra. En ordinär bilstereo skickar ut lågnivå som SIGNAL och JORD. För att hålla borta störningar försöker man använda skärmade kablar.

    Om du kopplar ihop dessa två olika system kan det bli mycket störningar.

    Backes adapter tycker jag är ett rent bedrägeri. Dels behöver du såga sönder kontaktdonen i bilen för att kunna montera adaptern, men framför allt konverterar adaptern inte den balanserade signalen till icke balanserad signal. Resultatet är att backes adapter gör att du kortsluter alla utgångar utgångar på huvudenheten med SIGNAL- till jord.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Menade nu att jag kopplar bort orginal steget. ersätter det med nya steg i bak. samt köper en backe adapter till lågnivån. Då är man på det torra eller blir det trassel då?
    Huvudenheten i AS2 och AS3 skickar ut balanserad lågnivå, dvs signalen har en SIGNAL+ och en SIGNAL- och slutsteget tar sin signal från skillnaden mellan de två signalerna. Denna metod gör att störningar tar ut varandra. En ordinär bilstereo skickar ut lågnivå som SIGNAL och JORD. För att hålla borta störningar försöker man använda skärmade kablar.

    Om du kopplar ihop dessa två olika system kan det bli mycket störningar.

    Backes adapter tycker jag är ett rent bedrägeri. Dels behöver du såga sönder kontaktdonen i bilen för att kunna montera adaptern, men framför allt konverterar adaptern inte den balanserade signalen till icke balanserad signal. Resultatet är att backes adapter gör att du kortsluter alla utgångar utgångar på huvudenheten med SIGNAL- till jord.
    Mer exakt vad är det för adapter man behöver för att konvertera balanserad till obalanserad signal?
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Mer exakt vad är det för adapter man behöver för att konvertera balanserad till obalanserad signal?
    Jag har inte sett någon fabrikstillverkad adapter som klarar en 9-5 direkt. Du måste kombinera en adapter som tar hand om det mekaniska, t.ex. helt enkelt klippa de befintliga kablarna, och sedan koppla till en adapter som tar hand om balanserat till icke balanserat. Några idéer finns på min hemsida, http://www.mitt-eget.se/saab/faq_aud...balanced_to_se.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Backes adapter tycker jag är ett rent bedrägeri. Dels behöver du såga sönder kontaktdonen i bilen för att kunna montera adaptern, men framför allt konverterar adaptern inte den balanserade signalen till icke balanserad signal. Resultatet är att backes adapter gör att du kortsluter alla utgångar utgångar på huvudenheten med SIGNAL- till jord.
    Men om jag nu tolkat det hela rätt, skulle det inte fungera bra om man tog en "backes-SAAB3" och satte en galv-isolator typ http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....htm?_56_624_08 mellan steg-adapter??

    Eller är jag helt ute och cyklar?
    9-5 se 4d 2.3t -99

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Krau
    Men om jag nu tolkat det hela rätt, skulle det inte fungera bra om man tog en "backes-SAAB3" och satte en galv-isolator typ http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....htm?_56_624_08 mellan steg-adapter??
    Det kan fungera, men kontrollera först om adaptern kopplar ihop jordarna för höger och vänster in/ut. Om den gör det har du i alla fall en kortslutning. Jag vet inte vad Elfas adapter gör, men andra adaptrar som ser ut precis så har denna defekt.

    Här beskriver jag användningen av den här typen av adaptrar. Läs varningen i den röda rutan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det kan fungera, men kontrollera först om adaptern kopplar ihop jordarna för höger och vänster in/ut.
    Okej. Borde man ju kunna kolla med vanlig multimeter då om jag tolkat det hela rätt.
    9-5 se 4d 2.3t -99

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Krau
    Okej. Borde man ju kunna kolla med vanlig multimeter då om jag tolkat det hela rätt.
    Det stämmer. Mät mellan de yttre anslutningarna på BNC-kontakterna. Om de är ihopkopplade måste du öppna adaptern och se var de är ihopkopplade. I adaptern från Biltema hittar man två transformatorer och fyra kablar monterade på ett litet kretskort. Genom att skära ett spår i jordanslutningarna på kretskortet går det att göra vänster och höger helt skilda. Det är antagligen samma problem i Elfa-adaptern då de ser lika ut på utsidan (antagligen samma tillverkare i Kina...).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Vibrationer framvagn, däcken balanserade
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 13:38
  2. "Obalans" i balanserade däck
    Av vikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 08:57
  3. Ändra ingångar för vatten på td04HL-turbo?
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 23:14
  4. Ingångar på dagens Cd/mp3 spelare?
    Av T200 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •