Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Renault Clio 1,2 vs Saab 9-5 2,3t

  1. #1

    Renault Clio 1,2 vs Saab 9-5 2,3t

    Ja, så drastiskt var mitt bilbyte nu i måndags, och när jag var ute en runda på E20 kom jag på följande lilla kommentar:

    "Svårt att hålla 120 km/h med bägge två. På två olika sätt."

    Så jäkla roligt att ha Saab igen asså... och min finaste någonsin, jag drömde om en Saab Turbo ända sedan barnsben. Farbror hade två helt nya, en 1981:a och en 85:a tror jag, bägge fyrdörrars original gangstas. Den första ja då var jag alltså nio bast. Vi lånade den i två veckor då farbror å faster var utomlands. Jag brukade gå ut med min Instamatic och ta kort på den, röd inredning och silverlack. Då var det utan tvivel den finaste bil jag någonsin sett. Kontrasten mot allt annat på parkeringarna på två mils omkrets var helt extrem. På den tiden körde folk liksom röda små Ascona, Saab 96, Volvo 145, Volvo 242, Fiat 128, Passat, Ford Granada,... Saab 900 Turbo var som en bil från framtiden. Likadant känner jag nu om min 9-5:a! Nykär! ;-)

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Og900 VAR en bil från framtiden! Tänk på att konkurrensen var från 60-talet och SAAB hade bilar som hade 80-talsteknik redan på 70-talet.

    Det är ju nästan lite overkligt hur långt före SAAB var på den tiden. Jag har ju en 740 från 89 och en 9000 från 89. Volvon känns som en gammal traktor och 9000, tja, den känns fortfarande helt okej.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Släktens första stulna bil var morfars underbara metallicblå 900 EMS från 1979, det var nog 1982 ungefär. Vill minnas att den hade regnummer BKU 137 eller liknande (men det är ingen Saab). Som ersättning fick han en brun / beige tråk-900 GLS -81 eller -82. Jag har nog faktiskt aldrig sett en sådan EMS sedan dess. Alla gillade den. Tjuven också tydligen. Min egen första bil blev en 99 EMS '76. Brukade kalla tillägget för Extra Mycket Saab.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ah, EMS var trevliga bilar det. Mekanisk Bosch K-Jetronic-insprutning, lyxplysch-stolar, extra kromlister och fotbollsfälgar.

  5. #5
    Morbror å jag var på resa å han körde visst lite vilt med den så bärgare fick hämta bilen dan efter å fixa något som pajat, innan morfar märkte nåt.

Liknande ämnen

  1. Byta tändspole Clio
    Av Karlqvist i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 20:50
  2. Saab 35 Draken i renault-reklam
    Av -Konrad- i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 21:29
  3. Byta dimljusinsats på Renault clio fas 2
    Av Expressoblack i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:40
  4. Renault Clio,bra köp?
    Av Expressoblack i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 08:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •