Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 112 av 112

Ämne: Tech2

  1. #101
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 161
    Medlem#
    12120
    Vad jag vet kan man fortfarande köpa korrekt strömmodul, men den är dyr, så folk köper nån annan vanligare/billigare variant som saknar en funktion så man frå bygga om lite.

    Jag tänkte ett tag bygga en adapter så man kunde koppla in en generisk kinesisk modul istället, men efterssom crankingproblemet är så litet har jag aldrig kommit mej för.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #102
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 373
    Medlem#
    8758
    En vanlig batteriladdare är för säkert för klent, startmotorn drar ju många hundra ampere i inkopplingsögonblicket, du skulle kunna prova med rejäla startkablar till ett välladdat battteri eller bil med startad motor istället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #103
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 403
    Prova det med extra batteri och start kablar som ovan eller här i denna tråd finns modifieringen.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1539474

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Tack.
    Koppla på ett extrabatteri till bilen vid startögonblicket alltså? Ska testa.

  5. #105
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Hej, nu vet jag inte om detta blir rätt tråd då jag skrivit i en annan förut men lyckas inte hitta den nu (hade den uppe för 10 minuter sedan.)

    Jag har ju en Tech2 klon och som säkert alla vet härinne så omstartar den sig själv vid start av bil, vilket gör den oanvändbar vid sådana tillfällen det behövs.
    Men jag såg en video på youtube där en kille hade en obd2 skarvsladd med strömbrytare för att kunna bryta strömmen från bilens uttag och istället ge ström till Tech2 via adaptern som sätts in "bakom/framför" (beroende på hur man ser det) Obd2-kontakten.


    Bifogar bild på kabeln.
    ED105DC4-D725-4352-BB68-B7EFD7F2AF37.jpg

    När jag sätter in denna kabel samt adapter och slår av strömbrytaren så funkar det att både starta Tech2an och den startar heller ej om sig (tog ström från annan bil).


    MEN då säger den att vald bilmodell är fel, och jag kan således inte göra någonting ändå.


    Tar jag bort skarvsladden och kopplar in den igen så funkar allt som det ska (förutom att den startar om sig själv igen).


    Killen i videon hade vad jag kan minnas ingen candi-modul, kan det vara här skon klämmer?
    För det blir ju lite skillnad på var adaptern sätts in. Han i videon sätter sin adapter framme vid bilens kontakt, men i och med candi-modulen så hamnar min adapter mellan candi och Tech2.
    Men värt att notera är att candi-modulen tänds upp även när man tar ström via adaptern.


    Kan stiften skilja mellan skarvsladdens och bilens/Tech2ans stift?

    Bilen är en SAAB 9-3 Ttid 2011
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  6. #106
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 490
    Medlem#
    6973
    Vilka stift bryter kontakten upp?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #107
    Du kan alltid gå in på din egen profilsida och väljer Hitta senaste inläggen

    Flyttade inläggen till rätt tråd
    Senast redigerat av Moderator den 2024-12-30 klockan 16:19.

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vilka stift bryter kontakten upp?
    Bra fråga, inte den blekaste. I videon så nämner han bara att strömmen bryts, tyvärr inte så ingående på exakt hur.

    Här är i alla fall videon

    https://m.youtube.com/watch?v=Mz-Ar6...FydGluZw%3D%3D

    - - - Uppdaterad - - -

    Tanken slog mig just nu att den kanske "klipper" av alla stift samtidigt, jag har ju defacto inte lyckats få kontakt med bilen med kabeln i. Jag får kontinuitetsmäta vid tillfälle för att se vad den stänger av.

    Klippets "köplänkar" är ej aktiva längre så det är möjligt att jag köpte fel kabel (vilket är ett bra tag sedan, så jag vet tyvärr inte exakt vad jag har).

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #109
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Hej igen, har nu plockat isär kontakterna på Obd2-skarven och det var ingen vacker syn.
    Bifogar 2 bilder, dels på kontakten och även en liten skiss på vilka stift som fungerade samt vilket stift som strömbrytaren är kopplad på

    08CBD5B0-10FF-409B-9F49-79BA4EE8A28D.jpg
    Denna ritade jag upp när jag sumrade kontakterna mellan hona/hane och som jag skrivit ner så är det endast 9 av 16 stift som har kontakt sinsemellan, där dessutom 2 stift verkar ihopkopplade (varför det är så syns på nästa bild.)
    Men det är i alla fall stift 16 som strömbrytaren bryter, vilket stift det motsvarar på bilen vet jag ej då jag inte vet om märkningen mellan kontaktens stift och bilens stift stämmer överens. Men som ni ser så har jag ritat kontaktens form så ni som vet kan säkert se om det är rätt stift.

    Nästa bild då (på Obd2-skarvens kontakt)
    A22F18B6-54BE-462C-88F5-D20897864669.jpg

    Och här ser det då ut som det gör, 7 stift ser aldrig ut att haft kontakt då det inte finns något spår av lödning där. Vilket stämmer överens med resultatet ifrån summern, samt att man ser stift 4 samt 5 är ihoplödda.

    Nu till frågorna.

    1. Är det rätt stift som sitter på brytaren (den som ska göra att strömtillförseln från bilens uttag inte används).
    Om inte vilket stift är det som är rätt om det ens finns något.

    2. Ska stift 4 samt 5 vara ihoplödda? Jag tror inte det men vet ej, men jag antar att i en skarv så ska stift 1 hane gå till stift 1 hona osv.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  10. #110
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 490
    Medlem#
    6973
    Pinout för diagnosuttaget på en NG9-3 hittar du här:

    https://saabwisonline.com/9-3-9440/2...link-connector

    Kortfattat är det:
    Batterimatning (+30) Pin 16
    P-Bus Pin 6 och 14
    I-Bus Pin 1
    Chassijord Pin 4
    Signaljord Pin 5

    I-Bus behövs för att Tech2 ska kunna avgöra årsmodell, så fixar du pin 1 så kommer säkert din adapter att fungera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Kanon, tack så mycket.

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    130
    Fick inte bort den andra kontakten hel tyvärr så reparation ej möjlig, beställde dock hem en ny från svensk återförsäljare men med samma resultat så detta projekt är nedlagt för nu.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2025-01-05 klockan 01:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

Liknande ämnen

  1. Tech2 går ej på T8?
    Av bolin 107 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-05-26, 17:28
  2. Tech2 tips vid Aerokonvertering OG9-5 och OpenSID
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •