Dock kändes "kontakten" i tech2 för extern ström ganska dålig och glapp ut, iallafall i piratkopiorna. Sen har jag för mig att det var en kontakt i OBD kablaget och en i själva T2an. Men det är ett tag sen jag höll på med tech2 pga avsaknad av saab.
Dock kändes "kontakten" i tech2 för extern ström ganska dålig och glapp ut, iallafall i piratkopiorna. Sen har jag för mig att det var en kontakt i OBD kablaget och en i själva T2an. Men det är ett tag sen jag höll på med tech2 pga avsaknad av saab.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Jag provade först med hopkopplad jord mellan de båda batterierna via en startkabel. Senare körde jag även utan att jorda ihop batterierna. Jag hade inga problem.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det låter som fel i den Tech2:an. Normal designpraksis vid matning från flera källor är att OR:a ihop de olika källorna via dioder. Felmoden kortslutning är ganska vanlig för dioder.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Låter som att det kanske inte är så dumt att byta spänningsomvandlaren i Tech 2:an ändå...?
Det är väl användarvänlighet man är ute efter?
Släpa fram extra batterier, koppla diodbestyckade grova kablar mellan olika punkter för att det inte skall bränna säkringar m.m, jo jag tackar ja..
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Dioder ska sitta inne i Tech2 för att klara extern matning samtidigt som den är kopplad till OBD2 uttaget. Att sätta dioder i sladden är en nödlösning för att rädda en dålig konstruktion. Varför sätta dit en extra kraftingång om den inte går att använda samtidigt som Tech2 är kopplad till bil. Din kopia kanske är sämre än min kopia. Eller så är det felkonstruerat i originalet men det är väl inte så sannolikt.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Jag har bara läst detta nånstans, om det var kinakopia eller äkta eller vilket fordon vet jag inte, men som långmilare skriver, om en säkring brinner så finns ju en risk att det finns t2 (äkta eller kopior) som inte fungerar som de ska. Nu har jag inte längre nån SAAB så använder sällan min T2, men det vore intressant att veta hur det förhåller sig.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Detta är inte ett problem i Tech2:an, det ser ut att vara ett problem med systemeringen. Både DC-pluggen och OBD-stiftet går till samma pinnar på Tech2:ans 26-poliga kontakt, troligen är DC-pluggen på sladden en efterhandskonstruktion avsedd att användas för äldre (Tech2 har ju 30 år på nacken) diagnosuttag som saknar DC-matning.
Även DC-pluggen på VCI:n är parallel med OBD-stiftet på min Tech2:a.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sen så använder man ju extern matning när man kopplar upp tech2'an mot dator också.
Om man inte har en laptop i bilen, men systemet är uppenbarligen gjort för att man ska bära in tech2 till en dator, typ som säkerhetsaccessen funkar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag lånar tråden lite. Ni som köpt kopior av Tech 2 - var har ni gjort detta (länka gärna) och framförallt; fungerade de ordentligt?!
Jag hakade på GlennB när hans köp hade lyckats. Jag beställde min 2017-07-12. Förutom att den som de flesta kopior startar om när man kör startmotorn utan extern matning så fungerar den. Medföljande AC-DC omvandlare var kass men det funkar med någon från en gammal router eller liknande som ger rätt spänning. Länken från 2017 fungerar inte och det är lite oklart på AliExpress vilket företag man egentligen köper ifrån. Det finns många som liknar varandra.
Sökning på "Top selling G-M Tech2" som var den slogan som användes av den säljare som jag köpte av hittar:
https://www.aliexpress.com/item/3277...archweb201603_
Det skulle kunna vara den men det kanske det inte alls är? Då ingick inte lådan men priset var å andra sidan $237 efter sedvanlig Ali-rabatt. Lite chansning blir det nog alltid att handla från Kina. Kolla vad tullen blir. Kan finnas bättre alternativ inom Europa.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Här hittade jag min:
https://www.ebay.co.uk/itm/GM-TECH2-...i/282353170913
Pris 269 GBP. Inte billigast. Sedan tillkommer importkostnad, minns inte hur mycket. Den har fungerat utan anmärkning. (Bytte spänningsregulatorn för att undvika omstart av Tech 2 när bilen startas. Se post #47 i denna tråd för vägledning.)
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Jag hittade min här.
https://www.cardiagtool.co.uk/search/?q=GM+Tech2&DirID=
Den funkar ok.
Skickades från Shanghai och bytte kollinummer i London, hur dom lurar bort moms och tull är en annan fråga?
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Hittade följande sak som ska fixa att tech 2 ej startar om när man startar bilen ej provat själv men beställt en, videon ser lovande ut
https://www.youtube.com/watch?v=Mz-Ar6TAuiY
https://www.amazon.se/f%C3%B6rl%C3%A...505YRQ3ERPWT0M
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Funkar säkert, om man orkar dra ut en skarvsladd och nätagg till sin tech2..
Jag tänkte byta spänningsmodulen på min för att lösa problemet, men efterssom cranking-problemet inte egentligen stör mej så mycket så har jag aldrig orkat ta tag i det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Alla är inte bekväma med att börja löda i sin tech 2 så de gånger man man kolla på saker och vill inte att tech 2 startar om, så kan det vara bra ha grej i lådan.
Men håller med dig om att det bästa är byta spänningsmodul
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jo,man kan ju göra det där bara när man behöver starta bilen medans tech2 är på förstås.
Ett annat sätt är ju att bygga en egen kabel mellan DSUB15 och ODB som vissa här gjort, då kan man ju integrera den där switchen i den med.
Nackdelen med det är ju dock att man inte kan använda candi.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01