Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Tech 2

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 378
    Dock kändes "kontakten" i tech2 för extern ström ganska dålig och glapp ut, iallafall i piratkopiorna. Sen har jag för mig att det var en kontakt i OBD kablaget och en i själva T2an. Men det är ett tag sen jag höll på med tech2 pga avsaknad av saab.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  2. #62
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 182
    Jag provade först med hopkopplad jord mellan de båda batterierna via en startkabel. Senare körde jag även utan att jorda ihop batterierna. Jag hade inga problem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 378
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag provade först med hopkopplad jord mellan de båda batterierna via en startkabel. Senare körde jag även utan att jorda ihop batterierna. Jag hade inga problem.
    jag har ngt vagt minne att jag läst nån som bränt nåt när det glappade... helst skulle man ju isåfall koppla ur strömmatningen från OBD helt... Kanske med en adapter?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  4. #64
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    jag har ngt vagt minne att jag läst nån som bränt nåt när det glappade... helst skulle man ju isåfall koppla ur strömmatningen från OBD helt... Kanske med en adapter?
    På en 9000 så blir resultatet om man matar både via DC-plug och OBD2 typiskt att säkring 23 brinner. Och det är den man behöver rycka för att kunna separatmata Tech2:an via DC-pluggen.
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 182
    Det låter som fel i den Tech2:an. Normal designpraksis vid matning från flera källor är att OR:a ihop de olika källorna via dioder. Felmoden kortslutning är ganska vanlig för dioder.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #66
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 670
    Medlem#
    5849
    Låter som att det kanske inte är så dumt att byta spänningsomvandlaren i Tech 2:an ändå...?

    Det är väl användarvänlighet man är ute efter?
    Släpa fram extra batterier, koppla diodbestyckade grova kablar mellan olika punkter för att det inte skall bränna säkringar m.m, jo jag tackar ja..

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #67
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det låter som fel i den Tech2:an. Normal designpraksis vid matning från flera källor är att OR:a ihop de olika källorna via dioder. Felmoden kortslutning är ganska vanlig för dioder.
    Det är möjligt att bristande dioder är ett Kina-problem i sladden, men åtmistone i alla de pirat-sladdar jag mätt på har metallisk koppling mellan DC-plugg-uttaget på sladden vid diagnosuttaget och diagnosuttaget.
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 182
    Dioder ska sitta inne i Tech2 för att klara extern matning samtidigt som den är kopplad till OBD2 uttaget. Att sätta dioder i sladden är en nödlösning för att rädda en dålig konstruktion. Varför sätta dit en extra kraftingång om den inte går att använda samtidigt som Tech2 är kopplad till bil. Din kopia kanske är sämre än min kopia. Eller så är det felkonstruerat i originalet men det är väl inte så sannolikt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #69
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 378
    Jag har bara läst detta nånstans, om det var kinakopia eller äkta eller vilket fordon vet jag inte, men som långmilare skriver, om en säkring brinner så finns ju en risk att det finns t2 (äkta eller kopior) som inte fungerar som de ska. Nu har jag inte längre nån SAAB så använder sällan min T2, men det vore intressant att veta hur det förhåller sig.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

Liknande ämnen

  1. Hur funkar det att läsa ur felkoder
    Av Slipknot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 07:42
  2. Hur gifter man in ny T7 box i bilen?
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:51
  3. Programmera om låsning OG9-3
    Av SAAB örnie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 06:48
  4. Vilka funktioner kan programmeras om OG9-3
    Av pewar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 12:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •