Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 104

Ämne: Tech 2

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Varför är hög verkningsgrad av ondo?
    Därför att dom INTE har hög verkningsgrad och orsakar störningar på nätet.

    Generellt gäller detta: All halv-ledar-teknik som används numera förorsakar en stor del övertoner i nätet. 3-5-7-9-överton över 50Hz osv.

    Till stor del förorsakad av DIOD-utrustning som används.

    Det kan vara lampor, servonätdelar innovativa nya lysrörsarmaturer etc etc.

    I många industriella fall måste man i sann EMC-anda ha filter för att se till så att man inte orsakar övertoner samt återkopplat skräp.

    Detta har ännu inte blivit krav i hemhushållen som i rasande takt installerar halvledarutrustning i form av lampor och annat som genererar väldigt stora störningar och övertoner i ett, som vi vill ha, harmoniskt sinusformat nät utan skräp.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-09-12 klockan 19:33.

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Sten Bendas böcker är trevligt att ha på sängbordet...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319
    Nu börjar det bli mycket intresant läsning och alldeles för många källhänvisningar och boktips för i höst Men sluta inte för det! /Jonas

  4. #44
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Sten Benda ledde en EMC-kurs jag gick i mitten av 90-talet.
    Han var ganska välinformerad. Dock funderade jag på hans klädval.
    Han gick i en militär uniform "M/68" (Grön garbardin avsedd som
    tjänstekostym för yrkesofficerare) utan gradbeteckningar...

    Boken har jag i hyllan.

    Som elektronikkonstruktör (RF/Mikrovåg) har jag anledning att
    inte släppa det ämnet då jag även caddar kort själv.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Därför att dom INTE har hög verkningsgrad och orsakar störningar på nätet.
    Vad har du att föreslå som har högre verkningsgrad? Linjär reglering för att ta ner spänning och roterande omformare för att ta upp spänning?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    DC/DC switchad nätdel finns i många olika former och störningarna måste man filtrera bort - Helt riktigt.
    Dom flesta switchade nätdelar i konsumentelektronik (AC/DC) innehåller idag Aktiv eller passiv strömkorrigering för att man ska få en jämn belastning som följer fasen.
    Detta finns för att man inte ska behöva använda överdimensionerade starkströmskablar.
    Alla pc nätdelar har strömkorrigering samt värmepumpar m.m
    I hemmamiljö så finns det idag en riktig störningsbov och det är alla dåligt utformade LED belysningar som bland annat stör ut trådlösa nät.
    I fordonsmiljö sitter DC/DC switchade nätdelar i bland annat usb laddare,datorladdare,slutsteg.

  7. #47
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Undvika att Tech 2 startar om när man startar bilen

    Det har skrivits här och på andra forum att icke-original Tech 2 startar om när man vrider på startnyckeln och att anledningen är att DC/DC-omvandlaren inte klarar spänningsfallet som uppstår vid motorstart. En lösning (som använts på andra forum) är att byta omvandlaren till en som klarar lägre inspänning och ändå håller korrekt utspänning (5 V). Min Tech 2 startade också om på detta vis, så jag bestämde mig för att byta DC/DC-omvandlaren till LM2596S som finns komplett med kringkomponenter på ett litet kretskort. Det enklaste var att hämta en på Kjell & Co för en hundring. Visst finns det billigare, men jag gick på närhet och snabbhet.

    Ett problem med denna omvandlare är att den är kopplad i konstant till-läge, medan den som sitter i Tech 2 kan slås till/från. Med denna nya omvandlare kan man inte stänga av Tech 2:an med Power-knappen. Man dock komma åt det ben på omvandlarkretsen som styr till/från och lyfta det från jordanslutningen så stängs kretsen av. Till detta ben kan man så koppla in sig om man vill styra kretsen. Då tillstöter ett nytt problem: kretsen har negativ logik, dvs när styringången får låg nivå (jordas) slår den till, medan Tech 2 sänder hög nivå (≈ 12 V) för att ge styrsignal till omvandlaren. Man måste alltså koppla in någonting som inverterar styrsignalen så att en hög signal omvandlas till låg.

    Inverteraren byggdes enklast möjligt: en transistor (BC 546) och två motstånd (1,5 kohm samt 4,7 kohm). Allt löddes fast på transistorns anslutningar och isolerades med krympslang:
    Tech 2 inverterare styrning DC_DC.jpg

    Den gamla (original-) omvandlaren ser ut så här:
    Tech 2 gammal DC_DC.jpg

    Den nya omvandlaren + inverteraren monterad och inkopplad till den gamla omvandlarens anslutningsstift som sitter kvar på "moderkortet" efter att den demonterats.
    Tech 2 monterad DC_DC.jpg

    Efter detta ingrepp påverkas inte Tech 2:an av när man startar bilen: inga omstarter – nu kan man läsa värden obehindrat.

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2020-11-09 klockan 11:01. Anledning: Städat skrivfel.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  8. #48
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Grymt!

    Jag har varit sugen på att bygga om min kina-klon m.a.p detta men tvekat p.g.a osäkerhet på komponenter m.m..
    Får man vara så fräck att man frågar hur inkopplingen av invertern/ not-kopplingen görs och hur du triggar DC/DC-omvandlaren med denna signal, ser ju ut som att du lött in dig på ett ben direkt på komponent där..?
    Antar att logiken är enl. "Transistor NOT gate"?

    logic-log47.gif


    Har för mig att jag har sett någon/några som hade USB-konverterat också, är det något som du har gjort?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #49
    Finns på en guide på TT för att USB modda:
    https://www.trionictuning.com/forum/...pic.php?t=3353

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #50
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Får man vara så fräck att man frågar hur inkopplingen av invertern/ not-kopplingen görs och hur du triggar DC/DC-omvandlaren med denna signal, ser ju ut som att du lött in dig på ett ben direkt på komponent där..?
    Återkommer med detta när jag har lite mer tid.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Antar att logiken är enl. "Transistor NOT gate"?
    Ja, stämmer.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Har för mig att jag har sett någon/några som hade USB-konverterat också, är det något som du har gjort?
    Nej, ingen USB denna gång.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  11. #51
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Finns på en guide på TT för att USB modda
    Ah, gött, hittade informationen på Tech2wiki också.

    Får se om man vågar sig på ett försök...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #52
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Herman-kabel så slipper du kladda.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #53
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Återkommer "på begäran" med info i tillägg till tidigare inlägg (#47):

    DC/DC-omvandlaren (LM 2596S) är monterad på kretskortet som man kan köpa t ex från Kjell & Co. För att den ska kunna styras måste pinne 5 på omvandlarkretsen lyftas från kretskortet där den sitter ansluten till jord. Jag tog en bit oisolerad tråd (0,2 mm2) och la runt pinne 5 samtidigt som jag värmde loss lödningen och drog i tråden så att pinnen kunde lyftas. Sedan tog jag en tång och rätade ut komponentbenet (pinne 5) så att det pekade rakt ut från omvandlaren. Då blev det lätt att löda styrtråden från inverteraren till pinne 5.

    På bilden kan man se den blå trådens koppling direkt till ON/OFF-ingången på omvandlaren. Den gröna tråden hämtar styrspänningen från Tech 2:ans power-knapp. Mellan dessa två trådar sitter alltså inverteraren.
    Tech 2 DC_DC kretskort .jpg

    Inverterarens komponenter och anslutningsledningar löddes ihop med respektive ben på transistorn, följt av krympslang, först på varje ben för att undvika kontakt mellan dem, sedan en krympslang över transistorn och en bit av de andra krympslangarna för att hålla ihop och stabilisera allt. Lite tjockt blev det, men kanske lite mer vibrationssäkert.

    Till sist ett schema över kopplingen:
    Tech 2 mod schema till STCS.jpg

    Innan man kopplar in omvandlaren i Tech 2:an är det lämpligt att först mata med 12 V och kolla att utspänningen är 5 V. Om inte, trimma med potentiometern (blå med skruvskalle på toppen) som sitter på kretskortet. (Kretsen kan ge upp till 35 V ut och det vill man ju inte i detta fall.) I mitt fall var den redan inställd på 5 V, men man vet ju inte alltid...

    Någon som testat liknande eller andra lösningar?

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2020-11-10 klockan 00:13. Anledning: Lagt till schema
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Borealis Visa inlägg

    Någon som testat liknande eller andra lösningar?
    Japp! Har funkat fint sedan i april. Enda skillnaden är att jag använde 547 transistorn. Köpte liknande 2-pack DC converters på Ebay, då blev det ca25kr styck har jag för mig.
    Så här blev min, vi måste nog ha följt samma beskrivning! Svårast var att att löda bort den gamla spänningsomvandlaren tycker jag, jag fick till slut såga lite i den. Mycket bra med kopplingsschemat här för andra som vill bygga om.
    P1140059[1].jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vad är det stora problemet med att den startar om sig?
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vi får hoppas på det. Ett problem som verka kvarstå är att Tech2:orna startar om sig när man startat bilen, men annars kan det förhoppningsvis blivit bättre.

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Att det bla är svårt att felsöka startproblem.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om man är lat som jag så kan man mata sin Tech2 från ett gammalt bilbatteri så går man runt problemet. Jag fick med en lämplig kabel med klämmor för ändamålet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #58
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Japp! Har funkat fint sedan i april. Enda skillnaden är att jag använde 547 transistorn. Köpte liknande 2-pack DC converters på Ebay, då blev det ca25kr styck har jag för mig.
    Ja, de kostar inte många dollar om man kommer nära källan

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Svårast var att att löda bort den gamla spänningsomvandlaren tycker jag, jag fick till slut såga lite i den. Mycket bra med kopplingsschemat här för andra som vill bygga om.
    Det krävdes kopparfläta, tennsug och successivt baxande, men jag fick den att ge upp till sist.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om man är lat som jag så kan man mata sin Tech2 från ett gammalt bilbatteri så går man runt problemet. Jag fick med en lämplig kabel med klämmor för ändamålet.
    jag var lite orolig att man skulle grilla nåt då, men det kanske är genomtänkt... Körde du med hopkopplad jord mellan de båda batterierna?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #60
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ska ju poängteras att man idag på de flesta instrument helst spänningsmatar från separat källa. En del bilar har riktigt dålig matning via OBD porten och man undviker mycket krångel med extern strömkälla. Särskilt alla hyss när man vrider av och på tändning. Nu har jag inte arbetat på nån modernare verkstad men jag har sett att man oftast har laddstationer på varje arbetsplats och säkerligen drivspänning ut från den till div attiraljer.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur gifter man in ny T7 box i bilen med Tech2
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 02:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •