Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Söker hjälp med montering av originalnavigator OG9-5

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Söker hjälp med montering av originalnavigator OG9-5

    Funderar på att köpa en OG9-5 och surfar runt på blocket och bytbil.

    Vill gärna ha original nav men det är inte alla som har den, urvalet skulle bli större då.
    Jag har själva navigatorn men skulle behöva hjälp med montering.

    Bilen som det i sådana fall skulle gälla är en OG9-5 av årsmodell 2006-2010.
    Spelar val av ljudsystem roll vid eftermontering av navigatorn?

    Bor själv i väster om Stockholm men kan tänka mig att åka en bit för hjälp, mot betalning, med detta.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är inte så värst svårt att eftermontera. Nu har jag inte gjort det på 2006+ bilar, men på äldre från 2000 och framåt.
    När det gäller og9-5 från 2006, så är det lite svårare att bedöma vilket ljudsystem som sitter i bilen. Dessa var ju 70, 150 och 200W om jag minns rätt.
    Just den modellen med 70W skulle jag undvika, för det är stor risk att det kommer bli väldigt svårt att montera navin i en sån då 70W-systemet använder förstärkare inbyggd i huvudenheten medan 150 och 200W använder extern förstärkare. Navi-enheten har ingen inbyggd förstärkare och såldes också bara i kombination med 150 och 200W-systemet.
    Sen är det så att kontakterna på baksidan skiljer sig mellan med och utan navigation, så man får klippa av de 3 sladdarna till navi-enheten från en donator så man kan få ihop det hela, man behöver också kontakter till originalkontakterna om man inte vill klippa i kablaget, men det är inte så svårt att få tag på dessa kontakter så man kan bygga en adapterkabel.
    Man måste montera en GPS-antenn, jag brukar köpa en väldigt liten och placera under högtalargallret i mitten på panelen, brukar funka finfint.
    Slutligen krävs hastighetssignal från ESP-donet, men det finns i en av de stora kontakterna vid A-stolpen så det är inte så svårt det heller.

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    En av objekten på min intresselista har Prestige 150, vilket då skulle funka.
    Har för mig att Prestige 150 och 200 använder sig av samma huvudenhet.

    Har tom en liten lista med "tillbehörens" artikelnummer, den ligger på något bra ställe.
    Det jag eventuellt behöver hjälp med är att kolla så att jag har samtliga "pinaler"
    så att någon kan installera.

    Jo jag har för mig att jag läst att du har monterat i två og9-5ór, om jag minns rätt.
    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    En av objekten på min intresselista har Prestige 150, vilket då skulle funka.
    Har för mig att Prestige 150 och 200 använder sig av samma huvudenhet.

    Har tom en liten lista med "tillbehörens" artikelnummer, den ligger på något bra ställe.
    Det jag eventuellt behöver hjälp med är att kolla så att jag har samtliga "pinaler"
    så att någon kan installera.

    Jo jag har för mig att jag läst att du har monterat i två og9-5ór, om jag minns rätt.
    Haloj!

    Jag tänkte göra samma grej som dig Loffe i min 9-5 Aero 07a med 200 prestige stereopaketet. Blev illa tvungen då min gamla huvudenhet börjat mata ut skivor när bilen är avstängd? Detta drog ur batteriet.

    Jag har nu tagit mig mod och köpt en navi och tänkte snart ta klivet ut och börja koppla. Som tur är fick jag med kablaget ink kontakter från donatorbil.

    Har även hittat hastighetssignalen. Fick hjälp med kopplingsschema från en gammal Saabåterförsäljare i Gävle för att hitta den. Min sladd är Gul och sitter där den ska!

    Har nu lite frågor:

    1) Först och främst, har du gått hela vägen och fått ihop det? Fick du hjälp av någon?

    2) I så fall, vilken eftermarknadsantenn köpte du? Jag har inte hittat nån orginal på nån hylla i nån donatorbil. Hittar heller inte någon hylla i min bil som man kommer åt bakom enheten? Tänker att det borde funka att fästa den bakom på mätarhusets baksida som är till vänster inne i hålet där enheten ska in. Har ju orginalkontakten från donatorbilen så gör nån form av skarvning tänker jag.

    3) I så fall, behövdes någon ny vagga eller fäste? Enligt ANA i Trollhättan (reservdelslager där jag köpte Denson) ska det inte behövas? Men den gamla stereon satt ju med 4 torks? De på ANA hävdade att den skulle gå att snäppa dit bara?

    4) jag ska ju göra en "skarvsladd". Har du/någon hittat något kopplingsschema? Borde kunna gissa mig till det mesta men hade varit kanon om det fanns fasit.

    Slutligen...

    Hittade denna video på youtube. Verkar vara exakt samma upplägg! Bara annat bilmärke från GM.

    https://youtu.be/qeykJeyTs5g

    Hade ju varit drömmen att få tag på det där kopplingskittet. Vet dock inte hur!

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Hej
    Har inte tittat här på ett tag.
    Jag är fortfarande i leta-på-blocket stadiet.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    På blocket hittar du nog inte grejer.

    Jag har nu inhandlat alla delar och ska börja tillverka adaptern. Behöver du kopplingsschema över hur du ska koppla har jag gjort ett fint sådant med färger på alla sladdar och vilka stift som ska kopplas ihop med gamla FUJITZU stereon respektive DENSO navigatorn. Går ju inte att dela filer här, men du/någon vill ha bilder på allt och kopplingsschema så kan jag maila till dig/er. Honorna (som är samma som på den gamla stereon) till adaptern fick jag tag på hos skyddet.nu. Enligt dem är de de enda som har dem. GPS-Antennen beställde jag på AliExpress. Jag misstänker att hastighetssignalen är framdragen men intejpad nånstans bakom stereon då jag har kabel på både in- och utgången på pin 38 i "fördelningsdonet" som heter H43-1 vid A-stolpen. Men för säkerhets skull köpte jag gul kabel och grenkontakt att skarva på med på biltema. Har Saabs kopplingsschema och bilder på det med!

    Jaja... hur som. Ville bara dela med mig här om någon fler är intresserad av att testa detta jävulskap.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero07 Visa inlägg
    Går ju inte att dela filer här, men du/någon vill ha bilder på allt och kopplingsschema så kan jag maila till dig/er
    Jodå! pdf, jpg, med flera går bra. Vad har du för format på den dokumentation du gjort?
    Du får gärna skicka det du gjort till saabturboclubforum@gmail.com så kanske jag kan hjälpa till

    Jättetrevligt att du delar med dig av informationen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Den som vill kan ju fylla på med bra info om 2006-2010 i FAQ-tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...en-i-og9-5-9-3

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag insåg att det var när man skrev på luren som det inte gick att klistra in bilder. Jag har nu kommit lite längre. Gjorde ett eget kopplingsschema som jag vill "få godkänt" här av nån påläst då jag inte testat det än så att säga. Har även lärt mig att bifoga bilder :-). Går alldeles utmärkt om man sitter på en dator. När man har hållit på länge och sökt inser man att det finns massa likasinnade ute i landet som vill göra denna lilla uppgradering. Jag dokumenterar allt jag gör och kommer sätta ihop en utförlig anvisning när jag är klar och har lyckats med allt! Kanon om ni "som är mer bevandrade" här på forumet säger vart jag ska/kan ladda upp det. För det finns många trådar som handlar om detta har jag en känsla av efter att "skrotat" runt här.

    - - - Uppdaterad - - -

    Här är så långt jag lyckats klura ut det. Främst är jag lite orolig för CAM high och CAM low. De känns som otroligt viktiga att få till.

    http://forum.saabturboclub.com/attac...0&d=1493845993

    Det är exakt som du gjort @bollman som jag tänkte göra också! Den instruktionen har varit ovärderlig. Dock är det ju en hel del som skiljer sig ironiskt och konstigt nog! Fyller nog på i din tråd sen! Bra ställe!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-04 klockan 22:48.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Värt att notera är att det finns viss information i FAQ tråden som är otydlig/saknas eller inte helt korrekt samt att jag hittat en hel del värdefull information som behöver kompletteras i andra trådar här på forumet.Det mesta är dock korrekt! Även WIS innehåller fel när det gäller kopplingar så det gäller att tungan i rätt mun. Jag skulle lita mest på märkningen på själva enheten när informationen är tvetydig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag har märkt att det finns lite olika bud överallt i diverse trådar.

    Jag tror jag kör på mitt eget kopplingsschema när jag tillverkar "adapterkontakten" med "donator kontakter och kablage" samt honorna jag tänkt sticka in de befintliga kontakterna i min bil )som suttit i orginalstereon utan navi). Vill ju helst inte löda in mig direkt och klippa i dem utifall allt går åt pipan och jag får behålla den gamla huvudenheten. (Den gamla är visserligen trasig, det var det som initierade allt detta). Men jag känner att jag borde kunna lita lite också på sladdfärgerna samt "funktionsnamnen" på enheternas diverse stift-tkartor. De sladdar som inte hade samma färger som på donatorhärvan var ju främst högtalarkablar... verkar onekligen som att det ibland handlar om lite lotteri vilken fabriksmontör som kopplat i just "din bil" :-)

    När allt är klart så ska jag sammanställa allt i en bra FAQ tråd för eftermontera av orginal DENSO NAV i en 9-5 06-10.

    Jag återkommer med fasit i sinom tid om ingen som gjort detta kan förbarma sig över mitt kopplingsschema och döma ut eller rätta. Halva grejen med att hålla på och nörda ner sig är ju just detta :-) testa, dokumentera osv!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero07 Visa inlägg
    JNär allt är klart så ska jag sammanställa allt i en bra FAQ tråd för eftermontera av orginal DENSO NAV i en 9-5 06-10.

    Jag återkommer med fasit i sinom tid om ingen som gjort detta kan förbarma sig över mitt kopplingsschema och döma ut eller rätta. Halva grejen med att hålla på och nörda ner sig är ju just detta :-) testa, dokumentera osv!
    Var hamnade sammanställningen för og9-5 06-10?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Söker hjälp att identifiera kolv.
    Av E Larsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 18:30
  2. Multiremshaveri ng900 *less* Söker hjälp..
    Av NIKKELICIOUS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 20:10
  3. Söker bra tips vid montering av JT 3" helsats.
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •