Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Barnstolar, f-bannade elände

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Barnstolar, f-bannade elände

    Hej.
    Lilla trollet börjar ha gjort sitt och faller för karossrosten, motorn fortfarande underbar (9-3 ss -01 2.0 custom-trimmad).

    Anywho, de senaste årens dubbla bilens värde i reservdelar taxerar till slut den bäste saab-fan. Så, jag köpte en 9-3 sc 2.8 sc aero -07.
    Hämtade bilen och tog med grabben. Satte en vanlig britax-stol därbak, med en filt under. Impressionen av stolen syns fortfarande efter 2 veckor. Satt två dygn, med grabben (3 år) i 80 mil.

    Hur skyddar man läderklädseln/sitsen? Funderade på att kapa lite liggunderlag under + nån filt. Någon som har en idé jag inte tänkt på?
    Byta stolar känns lite sådär, behöver ju pengar till lack och trim.
    Sälja barnen kommer tydligen inte på fråga.

    Tack på förhand
    //Flurken

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag har ett trick som jag använt i alla våra bilar: hämta sittdyna i tyg från skroten. Det är bara något år som barnen sitter i såna där förbannade stolar man spänner fast. Det verkar inte som om någon tillverkare tänkt på skinnklädslar när de tillverkat stolarna. Därav att jag byter sittdyna tills dess att framåtvänd stol kan användas. Jag har för mig jag köpte ett komplett baksäte till en 9-3 sc för 500 spänn. Behöll sitsen, kastade resten. Sitsen byter man ju på 30 sekunder och så kan man spänna fast stolen hur mycket man vill utan att sabba skinnet!
    På og9-5 är det ju dessutom så smart att man kan byta ut bara den dyna under vilken stolen sitter, på 9-3 får man ju ta hela dynan.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag får ångest när jag tänker på dom där barnbilstolarna.. Har själv 2 styckna där bak och fast man plockar ur dem så sitter dem "kvar" i sätena ..
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Varför göra det så svårt? Lägg en vanlig skumgummikudde under stolen som formar sig och skyddar sittdynan och skinnet.
    En eller kanske t.o.m. två såna här borde funka bra. Alternativt så kan man ta en gammal sovsäck och rulla ihop och lägga under stolen.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag har provat med _massor_ av olika underlägg. Problemet är ju att när man adderar underlägg måste man spänna hårdare för att den skall sitta hårt fast, vilket gör att alla märkligt vassa kanter och utstickande delar på stolarna iaf letar sig ner och gör tryckskador på skinnet.
    Jag ser verkligen ingen anledning till att inte köpa ett tygsäte på skroten och leva med det de få år som det handlar om tills man slipper stolarna. I värsta fall får man ta ryggstödet också eftersom vissa stolar har saker man spänner mot ryggstödet och dessa brukar aldrig ha rätt vinkel varför de alltid lämnar någon knöl som trycks in i skinnet.

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Men att byta till tyg sparar ju bara skinnet, inte sittdynan som med tiden formar sig efter barnstolen.

    Jag tänker dock inte säga emot om du har testat massor och inte tyckt det blivit bra.
    När jag hade små barn så hade jag bil med tygklädsel. Tyget klarade sig bra men det blev avtryck i sittdynan som satt kvar i flera år tills jag sålde bilen.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo så är det ju, men om man har ett tygsäte från skroten så kan det ju få tryckas sönder bäst det vill. När sen barnen inte behöver sitta i såna där hemska stolar så sätter man tillbaka skinnsätet och så är allt frid och fröjd

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Jag trodde du bara skulle pyta påsen, inte själva dynan. Byter man hela dynan så spelar det ju ingen roll förstås. Helt rätt!

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hålla på och kränga skinnpåsar? Nänä Det är ju inga Rolls Royce vi kör så ett beg säte på skroten kostar ju oftast kaffepengar om man väljer mindre skrotar och även såna har ju numera ng9-3 så det brukar kunna bli duktigt billigt att bara skaffa en komplett dyna med tyg.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Letar upp beggat säte.

  11. #11
    Har just skaffat en 9-5 och har en femårig grabb. Korrekt stol finns men jag funderade lite på om inte mittenplaceringen bak borde funka, utan stol då. Det är ju en ordentlig upphöjning.

  12. #12
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Har just skaffat en 9-5 och har en femårig grabb. Korrekt stol finns men jag funderade lite på om inte mittenplaceringen bak borde funka, utan stol då. Det är ju en ordentlig upphöjning.
    En femåring bör inte sitta utan kudde. Det finns en del rekommendationer på nätet som säger 36kg eller 150cm. Jag antar att man här får ta lite hänsyn till hur stort och välväxt ens barn är.

    Nedan är citerat från NTFs hemsida.

    NTF rekommenderar att barn sitter på bälteskudde till 10-12 års ålder. Detta för att höftkammarna inte är färdigbildade förrän i den åldern och bälteskudden styr ner midjebältet mot ljumskarna på barnet så att midjebältet inte kan tränga in i buken och ge inre skador. Barnet kommer upp lite grand och detta ska göra att diagonalbältet kommer mera riktigt över barnets bröst, nära halsen och mitt över bröstbenet.

    Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av barnets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Håller med Jörgen här. Då du har en korrekt stol så använd den. För att minska risken för märken från stolen så får du lägga något dämpande emellan som inte glider för lätt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Javisst men jag tror Jörgen missförstod, jag menade alltså att man viker ut mittenkudden och då skulle han ju komma upp i korrekt höjd för bältet. Men jag förstår att stolen är bättre så klart. Vore det lagligt s a s? Ibland kanske man bara behöver ner till ICA och stolen ligger i bakluckan.

  15. #15
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Javisst men jag tror Jörgen missförstod, jag menade alltså att man viker ut mittenkudden och då skulle han ju komma upp i korrekt höjd för bältet. Men jag förstår att stolen är bättre så klart. Vore det lagligt s a s? Ibland kanske man bara behöver ner till ICA och stolen ligger i bakluckan.
    Menar du att femåringen skulle sitta med benen på vardera sida om armstödet i baksätet? Svårt att tro att farbror blå skulle tycka att det var en bra lösning.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #16
    Hahaha ok, nej han har inte ens varit inne i bilen ännu så jag kanske misstog det för en slags kombinerad armstöd / sittkudde haha. Så satt man som liten med bälte på 70-talet, haha.

  17. #17
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Hahaha ok, nej han har inte ens varit inne i bilen ännu så jag kanske misstog det för en slags kombinerad armstöd / sittkudde haha. Så satt man som liten med bälte på 70-talet, haha.
    Det har sålts inbyggda barnstolar även i några moderna bilar. Om mitt minne inte sviker mig så sist jag såg det så var det i en 3-serie från 2001. Men då var det på ytterplatserna i baksätet. Man vek upp sittydnan så barnet fick en liten högre kudde att sitta på.

    En snabb googling visar även bilder på en XC60 från 2012 med inbyggd barnstol.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Saab 9-5 hade integrerad barnstol i höger säte bak. Finns en sits till salu här på forumet. http://forum.saabturboclub.com/showt...rerad-barnstol

    Inget som ser speciellt säkert ut jämfört med de modernare bilstolarna, men var det ett extratillbehör kunderna efterfrågade så fick de vad de fick. Sedan vad gäller "Ibland kanske man bara behöver ner till ICA" så är jag kanske överdrivet försiktig, men jag kör inte en meter med bilen om inte alla sitter ordentligt bältade på bästa sätt. Men det är jag det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag lämnade in min bil på lackskydd och invändig städning i måndags .. helt otroligt att dom fick till sätena ! Så man kanske inte behöver oroa sig allt för mycket. Men la ändå "stjärtlappar" under stolarna nu
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Saab 9-5 hade integrerad barnstol i höger säte bak. Finns en sits till salu här på forumet. http://forum.saabturboclub.com/showt...rerad-barnstol

    Inget som ser speciellt säkert ut jämfört med de modernare bilstolarna, men var det ett extratillbehör kunderna efterfrågade så fick de vad de fick. Sedan vad gäller "Ibland kanske man bara behöver ner till ICA" så är jag kanske överdrivet försiktig, men jag kör inte en meter med bilen om inte alla sitter ordentligt bältade på bästa sätt. Men det är jag det.
    Den köpte jag. Sitter som en smäck i V6an

Liknande ämnen

  1. Barnvagnar och barnstolar
    Av d_st02 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 18:51
  2. 2 barnstolar bak i 9-3 SC?
    Av Wicked i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 13:25
  3. Motorras; slammer, vitrök. Elände :/
    Av Davyp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 20:04
  4. Funkar det med 3 barnstolar i 9-5?
    Av Andreas_K i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •