Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207

  1. #1

    P0033 på NG9-3 B207

    Bilen är en 9-3 2004 2.0t steg1
    Felkod p0033.
    Alla vacum slangar ser bra ut och jag kan inte se nått skumt. Vilket fel är vanligast på dessa modeller? membranet i Avlastningsventilen eller magnetventilen som styr den?

  2. #2
    membranet i dumpen är bytt och felkod p0033 har inte dykt upp mer.

    Membran fins att köpa på Maptune för ca 500kr

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67

    Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207

    Hej!

    Bilen är en Saab 9-3ss 1,8t 2003, byggd aug eller sept-02 och inte trimmad. Gått 32900mil, turbon är 4 år gammal och har gått nästan exakt 2000 mil. Jag var ute och körde bilen varm och testade ABS osv innan besiktningen i förrgår efter en biltvätt (ingen motortvätt), då började motorlampan lysa. Drog minuspolen och testade igen, lampan var släckt, men jag hade inget laddtryck. Startade om bilen, fick då laddtryck och bilen gick som vanligt i några repor innan lampan tändes igen och jag tapapde laddtryck. Denna gången så fick jag lite "rallydump" ljud ifrån turbon/dumpventilen när jag släppte gasem och rullade hem och införskaffade en ODB2-läsare. Med en ODB2 läsare så fick jag fram P0033 - Tubro Charger Bypass Valve Control Circuit, eller alternativt "Turbocharger (TC) wastegate regulating valve circuit malfunction" om man kollar OG9-5 koderna. Det skall tilläggas att jag får inget felmeddelande i SIDen om att motorn går i "säkerhetsläge" eller vad det står när det händer.

    När jag sökt runt här och på nätet så har jag hittat att detta oftast beror på en av fyra olika saker;
    - Trasiga slangar
    - Trasig bypassmagnetventil
    - Trasig laddtrycksmagentventil
    - Dålig membran i dumpen

    Jag har dock inte listat ut hur jag felsöker vad som är fel enklast, har någon några tips? Jag har såklart kollat slangarna och "huset" där membranet sitter, och allt verkar helt, men jag skall göra en check till. Även alla elkablar ser ut att sitta bra. Maptun har ju båda magnetventilerna och membranet hemma, men om det går på något sätt att utesluta något av dessa så vore det ju smidigt istället för att köpa båda ventiler och membranet. Kan det vara något annat tro?

    Tips?
    Senast redigerat av Krille-R den 2016-08-26 klockan 22:17.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Efter att ha felsökt lite mer så har jag en teori, men jag är ingen expert på turbosystem.

    Om jag ligger och varvar emellan 2k-3k snabbt när bilen står still så hör jag ett kvitterljud, det ljudet borde betyda att dumpningen inte funkar i avlastningsventilen. Eftersom så som jag förstår det så uppstår kvitterljud då avlastningsventilen öppnar försent eller inte öppnar alls. Detta borde betyda att det inte är membranet, som jag fattat är delen vid pilen här och skulle då vara detta gummi-membran som Maptun säljer, utan att det snarare är så att bypass-magnetventilen som strular. Någon som kan hur turbo-systemen fungerar med ventiler och vakum som kan svara på om detta låter logiskt?

    När jag pendlar mellan 2-3k detta läge så ligger "boost" enligt ODB2 på -9kPa, och på tomgång -6kPa. Men eftersom bilen står stilla när jag testade detta så antar jag att det inte säger så mycket då det inte är någon belastning på motorn.

    Jag plockade även ner så långt jag kunde och allt ser bra ut, jag står i valet och kvalet att skruva av avlastningsventilen och kolla på membranet, men det känns inte så lockade på parkeringen och utan rätt verktyg, även om det verkar rätt så lätt med endast tre bultar.

    Edit: Det skall tilläggas att så som jag fattat det när membranet (diaphragm i alla engelska trådar) är dåligt så läcker det iom att det är sprucket eller har hål i sig, men då borde det hela tiden läcka, och inte kvittra som skall vara att det inte dumpar i tid, eller?
    Senast redigerat av Krille-R den 2016-08-28 klockan 23:50.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag har lika bil och ett liknande fel, dock felkod p0035 magnetventil bypass. Min tappar dock laddtryck först när bilen blir varm. Maptun sa att magnetventilen kunde börja kärva när den blev varm. Bytte bypass-ventilen igår och felsökte samtidigt för en rad andra fel bilen har för sig när den är varm och hittade då en knäckt jordkabel. Efter mitt pillande så var kabeln ännu mer knäckt och bilen gick som skit hem så kunde inte testa ventilbytet fullt ut.
    Får utvärdera efter kabelbyte och återkomma.
    Laddtrycksventilen är bytt sen innan så nästa steg blir att byta slangarna om inte detta räcker.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Billigast är ju att demontera avlastningsventilen och inspektera membranet. Är ju ett vanligt fel att det finns en reva, och då slipper man ju köpa delar på chans.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Eftersom denna turbon endast gått 2000 mil så chansade jag på att det var en av magnetventilerna, beställde båda två då de inte var så dyra. Jag får ju inget laddtryck, bara ibland när jag startar om bilen, och då kommer felkoden/motorlampan. Misstänkte då att det var laddtryckventilen, så jag började med att byta bypass-ventilen för att se om det var samma, vilket det var. När jag sedan bytte laddtryckventilen så upptäckte jag massa sprickor på sidan som vätter emot fronten på bilen. Bytte då denna, och vips så hade jag 0,41-0,48 bars laddtryck enligt ODB2, vilket man kan vänta sig med 1,8t baserat på det lilla jag hittade på google. Jag kan även meddela att när jag inte fick korrekt laddtryck så visade ODB2 1kPa boost, dvs 0,06 bar. Pressade bilen en liten stund utan att få felkod eller effekttapp, så nu går nog bilen som den skall igen.

    Bifogar en bild på hur ventilen såg ut, för att andra kan ha det som en del i felsökningen vid motsvarande fel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    NG9-3 2.0t 2003 turbo laddar fullt ett tag.

    Som rubriken säger så har jag en Saab 2003 och turbon laddar bara till hälften på mätaren. Men när jag bryter strömmen till bilen och startar och kör funkar den på fullt tryck. Men efter en stund så går den ner och begränsar laddet igen. Jag har bytt magnetventil utan förbättring. Har ni något tips? Tack snälla på förhand.
    Senast redigerat av NakenDennis den 2018-03-09 klockan 07:57. Anledning: För lite information.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gissar på ett trasigt membran till den integrerade avlastningsventilen. Den borde sätta en felkod på detta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den felkod jag får upp är p0033 vilket är bypass eller laddtrycksmagnetventil. Har bytt båda men det hjälpte inte samt kollat alla vakumslangar så då är det bara membranet kvar. Är det avlastnibgsventilen som sitter "under" intaget på turbon?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Gissar på ett trasigt membran till den integrerade avlastningsventilen. Den borde sätta en felkod på detta.

    Mvh
    Du hade så rätt så, hade ett litet hål på sidan av membranet. tack för tipset.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    CE tänds vid hård accelereration NG9-3 B207

    Hej!

    Som rubiken lyder så tänds motorlampan i min SAAB 9-3 SS 2004 vid hård acceralation. Jag har ägt bilen i ca tre månader och lampan började lysa för ca en måndad sedan. Lämnade in den på verkstad för att avläsa felkoden. De fick fram felkod P0033 och sa att membranet i turbon läckte. Deras rekommendation var att byta hela turbon till en kostnad av 13 000 kr. Då jag inte vill lägga de pengarna så kontakta istället min bonuspappa en firma som jobbar med turbos av olika slag och de rekommenderade att vi skulle byta wastegateventilen. Så vi bytte wastegateventilen och efter att ha återställt bilen (kopplade ur batteriet) så försvann motorlampan. Men det tråkiga är att den tänds när jag gör en hård acceralation (ligger i tvåans växel och gasar upp till 50 km/h med ca 3000 rpm). Har släckt motorlampan nu genom att koppla ur batteriet och en så länge har den inte tänds. Upptäckte också att det fanns ett litet hål i avgasröret så det kanske har med saken att göra?

    Vad jag har förstått kan vara problemet genom att läsa andra trådar på forumet är att antingen så ska jag byta mitt membran (495 kr på Maptun) då det kan vara hål i den eller så kan laddtrycksventilen vara trasig. Verkstan konstaterande att alla slangar var täta och att det inte var något fel på bypassventilen, som tydligen är vanligt för min generation av SAAB.

    Så min fråga är då om någon på det här forumet vet vad som kan vara problemet, eftersom det är min första bil och jag inte ägt den särskilt länge vill jag gärna undvika att lägga ut några stora summor på bilen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Är det 175hk motorn du har i din bil ?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Yes 2.0 t, glömde skriva det.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Har oxå googla lite och verkar ofta som membranet går sönder så testa att byta det

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ursäkta för det långsamma svaret. Har betställt membranet från Maptun och väntar på att det ska skickas till mig. Om det nu är det som är felet, vet du (eller någon annan) om bilens dator automatiskt kommmer att ta bort motorlampan eller behöver man själv använda sig av en TECH2 dator och radera felkoden manuellt?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag tror det är samma som på 9-5 att efter ett gäng ggr du startat bilen och felet ej uppkommit då slocknar lampan annars får du lossa på batteri. Dock tror jag att felkod kan ligga kvar även om lampan är släckt och måste nollas inför bes med tech2 eller annan felkodslösare annars blir det en 2a i värsta fall hur dumt det än låter när felet ändå är åtgärdat

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för all hjälp! Ska se om någon av mina grannar har en tech2 annars får jag åka in till en SAAB verkstad. När membranet har leverats till mig och jag har lyckats att byta ut det gamla mot det nya så uppdaterar jag tråden. Peppar peppar så ska det här få motorlampan att sluta lysa!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Nu får ni ursäkta min dumma fråga, men vad är det för membran ni pratar om? Är det membranet inne i wastegaten ni menar?

    Är nyfiken för jag tycker det känns som att jag har tappat lite effekt i min bil som har en likadan maskin.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Membranet i avlastningsventilen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, Inget tryck i fuelrail NG9-3 B207
    Av Saab9-3VBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-01, 20:15
  2. Tömma kylare, men inget vatten kommer, B207.
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-05, 16:35
  3. Saab 9-5 2,3T 2004 Felkod P0420 och inget laddtryck i turbon
    Av mailtomackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-01-05, 02:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •