Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207

  1. #1

    Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207

    Bilen är en 9-3 2004 2.0t steg1
    Felkod p0033.
    Alla vacum slangar ser bra ut och jag kan inte se nått skumt. Vilket fel är vanligast på dessa modeller? membranet i Avlastningsventilen eller magnetventilen som styr den?

  2. #2
    membranet i dumpen är bytt och felkod p0033 har inte dykt upp mer.

    Membran fins att köpa på Maptune för ca 500kr

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    64

    Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207

    Hej!

    Bilen är en Saab 9-3ss 1,8t 2003, byggd aug eller sept-02 och inte trimmad. Gått 32900mil, turbon är 4 år gammal och har gått nästan exakt 2000 mil. Jag var ute och körde bilen varm och testade ABS osv innan besiktningen i förrgår efter en biltvätt (ingen motortvätt), då började motorlampan lysa. Drog minuspolen och testade igen, lampan var släckt, men jag hade inget laddtryck. Startade om bilen, fick då laddtryck och bilen gick som vanligt i några repor innan lampan tändes igen och jag tapapde laddtryck. Denna gången så fick jag lite "rallydump" ljud ifrån turbon/dumpventilen när jag släppte gasem och rullade hem och införskaffade en ODB2-läsare. Med en ODB2 läsare så fick jag fram P0033 - Tubro Charger Bypass Valve Control Circuit, eller alternativt "Turbocharger (TC) wastegate regulating valve circuit malfunction" om man kollar OG9-5 koderna. Det skall tilläggas att jag får inget felmeddelande i SIDen om att motorn går i "säkerhetsläge" eller vad det står när det händer.

    När jag sökt runt här och på nätet så har jag hittat att detta oftast beror på en av fyra olika saker;
    - Trasiga slangar
    - Trasig bypassmagnetventil
    - Trasig laddtrycksmagentventil
    - Dålig membran i dumpen

    Jag har dock inte listat ut hur jag felsöker vad som är fel enklast, har någon några tips? Jag har såklart kollat slangarna och "huset" där membranet sitter, och allt verkar helt, men jag skall göra en check till. Även alla elkablar ser ut att sitta bra. Maptun har ju båda magnetventilerna och membranet hemma, men om det går på något sätt att utesluta något av dessa så vore det ju smidigt istället för att köpa båda ventiler och membranet. Kan det vara något annat tro?

    Tips?
    Senast redigerat av Krille-R den 2016-08-26 klockan 22:17.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    64
    Efter att ha felsökt lite mer så har jag en teori, men jag är ingen expert på turbosystem.

    Om jag ligger och varvar emellan 2k-3k snabbt när bilen står still så hör jag ett kvitterljud, det ljudet borde betyda att dumpningen inte funkar i avlastningsventilen. Eftersom så som jag förstår det så uppstår kvitterljud då avlastningsventilen öppnar försent eller inte öppnar alls. Detta borde betyda att det inte är membranet, som jag fattat är delen vid pilen här och skulle då vara detta gummi-membran som Maptun säljer, utan att det snarare är så att bypass-magnetventilen som strular. Någon som kan hur turbo-systemen fungerar med ventiler och vakum som kan svara på om detta låter logiskt?

    När jag pendlar mellan 2-3k detta läge så ligger "boost" enligt ODB2 på -9kPa, och på tomgång -6kPa. Men eftersom bilen står stilla när jag testade detta så antar jag att det inte säger så mycket då det inte är någon belastning på motorn.

    Jag plockade även ner så långt jag kunde och allt ser bra ut, jag står i valet och kvalet att skruva av avlastningsventilen och kolla på membranet, men det känns inte så lockade på parkeringen och utan rätt verktyg, även om det verkar rätt så lätt med endast tre bultar.

    Edit: Det skall tilläggas att så som jag fattat det när membranet (diaphragm i alla engelska trådar) är dåligt så läcker det iom att det är sprucket eller har hål i sig, men då borde det hela tiden läcka, och inte kvittra som skall vara att det inte dumpar i tid, eller?
    Senast redigerat av Krille-R den 2016-08-28 klockan 23:50.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag har lika bil och ett liknande fel, dock felkod p0035 magnetventil bypass. Min tappar dock laddtryck först när bilen blir varm. Maptun sa att magnetventilen kunde börja kärva när den blev varm. Bytte bypass-ventilen igår och felsökte samtidigt för en rad andra fel bilen har för sig när den är varm och hittade då en knäckt jordkabel. Efter mitt pillande så var kabeln ännu mer knäckt och bilen gick som skit hem så kunde inte testa ventilbytet fullt ut.
    Får utvärdera efter kabelbyte och återkomma.
    Laddtrycksventilen är bytt sen innan så nästa steg blir att byta slangarna om inte detta räcker.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Billigast är ju att demontera avlastningsventilen och inspektera membranet. Är ju ett vanligt fel att det finns en reva, och då slipper man ju köpa delar på chans.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    64
    Eftersom denna turbon endast gått 2000 mil så chansade jag på att det var en av magnetventilerna, beställde båda två då de inte var så dyra. Jag får ju inget laddtryck, bara ibland när jag startar om bilen, och då kommer felkoden/motorlampan. Misstänkte då att det var laddtryckventilen, så jag började med att byta bypass-ventilen för att se om det var samma, vilket det var. När jag sedan bytte laddtryckventilen så upptäckte jag massa sprickor på sidan som vätter emot fronten på bilen. Bytte då denna, och vips så hade jag 0,41-0,48 bars laddtryck enligt ODB2, vilket man kan vänta sig med 1,8t baserat på det lilla jag hittade på google. Jag kan även meddela att när jag inte fick korrekt laddtryck så visade ODB2 1kPa boost, dvs 0,06 bar. Pressade bilen en liten stund utan att få felkod eller effekttapp, så nu går nog bilen som den skall igen.

    Bifogar en bild på hur ventilen såg ut, för att andra kan ha det som en del i felsökningen vid motsvarande fel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    124

    NG9-3 med P0033

    Hej på er.

    Jag har felkod P0033 på min 9-3 1.8t 2003. 175500km, så den har inte rullat så jättejättelångt. Felkoden slocknar inte av sig själv, men om jag tar bort den så kan jag köra bilen normalt en stund, sen kommer den igen.

    Båda magnetventilerna bytta till helt nya Saab/Pierburg original. Kan dock se lite olja vid ena anslutningen på den magnetventil som sitter på insuget (för dumpen?), kan det vara något som är kass med turbon då kanske?.

    Alla 6 vacuumslangar verkar ok så långt jag kan se och känna, men har inte bytt dem. De känns mjuka och fina och jag kan inte känna några sprickor, men det kanske man lätt missar visserligen.

    Läste även någonting om att det kan vara membranet i dumpen på turbon...

    Kort sagt: Var bör jag börja? Är dumpen lättåtkomlig på dessa? Har bara pillat T5/T7 innan så jag vet inte hur sakerna sitter på dessa bilar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    124
    Nu har jag lossat lite saker. Membranet är definitivt kass. En glasklar spricka rätt igenom, och allmänt dåligt och nästan sprucket på andra ställen. Har beställt ett nytt membran nu, 495kr på maptun, som så många andra sagt. En fråga kring detta: Kan ett sprucket membran ge (utöver det andra problemet) dåligt laddtryck? När jag nollar felkoderna och kör så har jag ett absoluttryck på 131kpa, vilket känns lågt även för en 1.8t? Antar att man bör ha ett absoluttryck på strax över 140kpa, om inte närmare 150 till och med?

    Sen så låg det en del olja i både luftinsugsröret och inuti dumpventilen.. Känns ju lite sådär. Kunde ej känna något glapp i turbon.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 658
    Dåligt membran, dåligt laddtryck

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    124
    Sådär, felet avhjälpt. Det var även i mitt fall membranet som var kass. Maptun, 495kr.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    NG9-3 2.0t 2003 turbo laddar fullt ett tag.

    Som rubriken säger så har jag en Saab 2003 och turbon laddar bara till hälften på mätaren. Men när jag bryter strömmen till bilen och startar och kör funkar den på fullt tryck. Men efter en stund så går den ner och begränsar laddet igen. Jag har bytt magnetventil utan förbättring. Har ni något tips? Tack snälla på förhand.
    Senast redigerat av NakenDennis den 2018-03-09 klockan 07:57. Anledning: För lite information.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Gissar på ett trasigt membran till den integrerade avlastningsventilen. Den borde sätta en felkod på detta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den felkod jag får upp är p0033 vilket är bypass eller laddtrycksmagnetventil. Har bytt båda men det hjälpte inte samt kollat alla vakumslangar så då är det bara membranet kvar. Är det avlastnibgsventilen som sitter "under" intaget på turbon?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Gissar på ett trasigt membran till den integrerade avlastningsventilen. Den borde sätta en felkod på detta.

    Mvh
    Du hade så rätt så, hade ett litet hål på sidan av membranet. tack för tipset.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    P0033 NG9-3 2.0t -05

    Tjena!

    Flickvännen har nyligen införskaffat en 2005 SAAB 9-3 Vector 2.0t vilket verkade vara i väldigt fint skick när vi köpte den. Efter ett par mil så började motorlampan tyvärr lysa och den ger felkoden P0033. Själva körningen verkar inte vara påverkad och jag hör inga missljud från motorn. Turborn laddar bara halvt vid full gas så jag antar att den har gått in i "Limp Home Mode" som jag såg någon kalla det.

    Problemet är att vi har varsitt jobb och vi börjar olika tider, så vi måste försöka åtgärda det här pronto. Och medans bilen går som vanligt förutom laddtrycket så känner jag mig ändå inte trygg att glida runt i denna bil ifall om det skulle förvärra problemet. Jag själv är lite så där mekaniskt efterbliven, men vill helst se om detta är något jag kan åtgärda själv.

    Jag har försökt göra lite research själv och har kommit fram till att det i dem flesta fall är något av dessa fel;

    1. Ett membran som har spruckit
    2. Spricka i någon vakuumslang
    3. "Oil Sludge", oljan till turbon som blivit tjock och täppt igen slangar till turbon

    Vad jag dock inte kan hitta är någon info om hur man byter detta membran, är det något som är väldigt trångt och pilligt? Eller är det något jag skulle kunna göra själv?

    Vilken/vilka slangar bör jag inspektera? Bästa sättet att inspektera dom ifall dom läcker? Hör jag, känner jag det eller måste jag använda typ vatten och såpa för att se?

    Angående oil sludge så läste jag att man kan lossa en slang till turbon och kolla om det är olja i den. Något jag bör tänka på om jag kollar det så jag inte förstör nå?

    That said!

    Bilen har varit inne på verkstad då dom behövde kolla efter något nummer, men dom sa att det var "något" som inte stämde då dem inte kunde hitta den delen, fanns inte hos SAAB eller något. Vad för del det var dom pratade om fick jag inte riktigt veta. Men jag antar att det är membranet som kan beställas hos Maptun då det verkar vara det mest återkommande problem till denna turbo.

    Dom sa dom skulle återkomma men när visste dom inte, och jag är rädd att det kommer dröja ända tills nästa vecka. Så tänkte försöka kolla lite själv nu till helgen.

    Så länge jag kan få lite guidance hur jag byter detta har jag inga som helst problem att byta det även ifall om det inte är problemet. Är väl ändå bra när den har gått 28 000 mil.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Du kan ju alltid plocka isär och inspeketera det gamla membranet. Är det en reva i det så är solklart. Det är ett ganska pilligt jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Dealman Visa inlägg
    Vad jag dock inte kan hitta är någon info om hur man byter detta membran, är det något som är väldigt trångt och pilligt? Eller är det något jag skulle kunna göra själv?
    Hittade detta.
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...1&postcount=38
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Ursäkta för sent svar!

    Tackar! Var precis detta jag försökte hitta.

    Verkstaden kom iallafall fram till att det var en magnetventil som behöver bytas. Så vi ska låta dom göra det och ifall om problemet kommer tillbaka så ska jag försöka byta membranet själv.
    Senast redigerat av Moderator den igår klockan 23:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Magnetventil på bilen är nu bytt, men motorlampen började lysa igen dagen efter.

    Tyvärr så är membranet slut på lager nu på maptun, så maximal otur. Ska iallafall beställa och försöka byta det själv - ska passa på och kolla slangar och olja då.

    Har turbon ett separat kärl för olja eller använder den motoroljan?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, Inget tryck i fuelrail NG9-3 B207
    Av Saab9-3VBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-01, 20:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •