Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 74

Ämne: Knarr,knak vänster fram. OG9-5

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Krängningshämmar-stagen, som Wyrten länkar till, kan ju bete sig olika. Ibland ger de ljud ifrån sig utan att de är glapp, men kan ha gått in fukt. Prova bara att lossa ena ändan & kör utan som test. Smörj även in i krängningshämmar-bussningarna. De kan tydligen ge knarrljud ibland.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tänk även på att ljud kan transporteras, så det behöver inte vara där man tror.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Tack för alla svar.

    På torsdag skall det gå genom allt som skrivits i tråden så vi får se om missljudet kvarstår.Skall försöka åtgjärda en sak i taget för att komma åt vad som orsakade problemet om den nu försvinner.

    Vart kan man få tag på gummi som man sätter in på fjäder ?

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Smuts/grus på fel ställe (t ex under fjädern) som Johan H skrev är ju en möjlighet.

    Pendelstagen som föreslogs ovan tror jag inte kan orsaka att det knakar när man står still och vrider på ratten. Pendelstagen ger knackande/klapprande ljud när man kör i gupp. De diagnostiseras enkelt genom att lyfta bilen och rycka kraftigt framåt/bakåt när man greppar mitt på staget. Glapp både hörs och känns när man rycker.

    Att ljud transporteras och kan transporteras långa vägar är en viktig parameter som man lätt glömmer.

    Typfelet när det knakar från ena sidan vid vridning av ratten är ju axiallagren. De är bytta men det betyder ju inte att de helt kan uteslutas som orsaken. En stor del av bilens vikt vilar på de två lagren som har lagerbanor i plast och känns ganska klena (det räddas av att trycket fördelas över många lagerkulor). På min og9-3 knäppte det väldigt mycket vid stillastående och i låg fart. Det ena lagret trillade isär av sig självt och var sopslut. När man ser hur det ser ut inne i lagret så blir man förundrad över att det kan hålla så länge. Har det kommit in bara pyttelite skit i ett nytt lager så tar det inte lång tid innan det tar slut. En liten förorening kommer att göra att hela kraften på lagret hamnar på en enda lagerkula. Var det originallager som monterades? Gjordes allting noga rent före återmonteringen?

    Hur är det med spindelleden vid nedre länkarmen. Utan att veta så gissar jag att en kärvande led kanske kan ge liknande knak?

    Plastslangen längst ner på framfjädrarna på ng9-3 har artikelnummer 12755342 (utgången) eller 13178464. https://www.maptunparts.se/sok/13178464 Hur den skulle passa på Hirsch-fjädrar har jag ingen aning om. PVC-slang finns hos järnhandlaren men den kanske inte är tillräckligt hård.

    Synd att du inte mekar själv, de flesta delarna är billiga. Använd originaldelar till alla slitdelar som är jobbiga att byta. https://www.maptunparts.se/sok/4909701 Jag ser nu att det är samma axiallager till og9-5 som og9-3.

    Det jag nog skulle göra är, göra rent noga före demontering, tag bort och demontera fjäderbenet, göra rent alla delar noga, inspektera allt gummi som har tätande funktion, byta axiallagret, inspektera och känna på spindelleden (är damasken hel), återmontera.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #44
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    TCarlsson

    På min bil monteras endast orginal delar inget annat.

    Alla frågor du ställer kan jag tyvärr inte svara men enligt mekaniker såg allt bra ut..

    Nästa vecka skall vi byta fjäderbenslagring och rengöra allting så hoppas vi att missljudet förvinner.

    Jag skall försöka beställa plastslangen på framfjädrar så monteras även det. Kommer bilen att höjas 1-2 mm om plastslangen monteras ?

    Fick rekomendation av Anders H som jobbat på MapTun att jag skall byta både fjäderbenslagring och axiallagret.Tydligen så finns det en annledning till det men vi får se om det försvinner..

    Anser du tidigare i dina inlägg att fjäderbenslagring inte kan orsaka dessa missljud ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Inget är stor summa men när man slår ihop allt så lär det bli och felet lär finnas kvar.

    Det är det som är dryga.Jag tror inte att det är fjäderbenstag då den låter på annat sätt.

    Mvh
    Personligen skulle jag prova att byta dem om jag ville ha bort oljudet, de är högst sannolika kandidater, speciellt med så mycket annat bytt.

    På min bil är dessa bytta flera ggr, det finns en anledningen till att de kallas knakstag/gnällstag/klonkstag, för det är ungefär hur de låter i olika grad av degenerering, i den ordningen. Dock låter inte alla på samma sätt, vissa hoppar över gnäll-fasen. Ibland kan knaket komma om man vrider på hjulen vid stållastående bil.

    Jag tröttnade på att byta dem hela tiden, och som jag upplever det blir oljudet mindre störande när de övergått till klonkstag. Besiktningen bryr sig inte.

    Om man vill felsöka skulle jag nog hissa upp hela framvagnen och ta av vänsterhjulet, och pröva att vrida då (samtidigt som man håller i misstänkta detaljer för att känna vibrationer, när man vrider på hjulet). Om möjligt i en tyst miljö. Notera dock att om det är knakstagen så är det ganska sannolikt att man inte hör något med upphissade hjul eftersom du får andra vinklar på knakstagets lagringar med följd att det inte låter just då.

    Om det är dessa bör ljudet ändra sig tillfälligt om man lossa infästningarna för knagstagen och vrider infästningarna 90 grader eller så, bytet av slityta och att man rör fettet inne i dem borde ge en tillfällig förändring.

    Eller så fortsätter man och kör med bilen som det är, och observerar hur ljudet ändrar sig. Är det knakstagen kommer knaket ljudet att ändras över tiden, knakande kommer att bli mer frekventa men mindre högljudda över tiden, innan den byter ljudfenomen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183
    Eller så höjer man ljudet på stereon - rejält!

    Jag har något som vibrerar under /bakom instrumentpanelen - men jag har ingen lust att gräva mig ner där - så jag har radion på. Då hörs inget...

    Lycka till med felsökningen!

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973
    Jag åtgärdade en Passat i somras med liknande problem. Knarr och knak vänster fram. Gungade man bilen kände man hur det knäppte i högt upp i skärmen. Var helt säker på att det var något i topplagringen men när bilen hissades upp och krängningshämmaren avlastades så fanns det glapp i krängningshämmarstaget på vänster sida. Bytte detta och det blev tyst.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #48
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Jag är ganska säker att detta har något med fjädrar att göra.Men skall kolla upp krängningshämmarestaget.
    Det finns dock inget glapp i krängninghämmaren staget.
    Mvh
    Senast redigerat av Aero++ den 2016-08-28 klockan 14:57.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Precis som Hyvens säger så hade min kompis ett liknande problem , vi trodde att det skulle vara topplagringen .. Men han bytte stabstagen pga vibrationer vid inbromsning m.m .. Men även klonk och knäpp ljuden försvann!


    Men jag förstår dig Kemal .. Man vill gärna veta vad som orsakar "problemet" innan man testar att byta ut saker lite random ..
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg

    Fick rekomendation av Anders H som jobbat på MapTun att jag skall byta både fjäderbenslagring och axiallagret.Tydligen så finns det en annledning till det men vi får se om det försvinner..

    Anser du tidigare i dina inlägg att fjäderbenslagring inte kan orsaka dessa missljud ?

    Kemal
    Om topplagringen inte sitter stumt fast p g a rost eller smuts mellan lager och plåten eller om någon skruv är dåligt dragen så kan det säkert låta därifrån. Anledningen att byta axiallagret samtidigt som topplagret är för att arbetet att göra om troligen kostar mer än lagren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #51
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Nu har även jag lyssnat på patienten.
    Hur det låter hör ni i amr filen (Inspelning i Android, funkar bra i bl.a. Banshee, VLC och Totem i Linux, VLC i Windows)

    rec_160831_164336.amr.zip


    Det är ett knarrande ljud och det låter tock, tock, tock från locket på fjäderbenstornet (det med 3 skruvar) när man står still och vrider ratten fram och tillbaka.
    Tittar man på fjädern rör den sig normalt utan att synbart 'hoppa'
    Vi hissade upp bilen för att avlasta lite, inte ända upp med däcket i luften men kanske ca 10cm och då försvann ljudet.

    Tipsen jag har tick mecken är
    1) Demontera locket och sätt tillbaka skkruvarna och titta hur muttern/stötdämparen rör sig, hänger det i hop med ljudet.
    Muttern bör vara korrekt dragen eftersom den del drogs när dämparna monterades samt bör ha lossats och återdragits när axiallagret byttes.
    2) Efterdra muttern till rätt moment
    Hjälper inte detta skulle jag
    3) Lossa pendelstaget från fjäderbenet och lyssna igen, belastat och obelastat.
    Är ljudet kvar
    4) Demontera fjäderbenet och kontrollera att kolvstången rör sig normalt utan att kärva i övre tätningen i dämparen.
    Och vid när detta ändå är riven skulle jag
    5) Byta topplagringen för ljudet kan ju även komma från förbandet mellan lagringen och kolven.
    och innan fjäderbenet återmonteras bör insidan på fjäderbenstornet rengöras noga och allt utom pendelstaget återmonteras och lyssna om ljudet är kvar eller ej.
    Därefter slutligen montera pendelstaget och lyssna efter förändringar.

    Vad har övriga experter för uppslag efter att ni lyssnat noga på ljudet?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Groove i Win10 funkar också bra för att spela upp ljudfilen som har ändelsen .amr

    Notera att ni måste packa upp zip filen först eftersom bilagor på STCS forum inte tillåta vara vad som helst, flertalet bildformat, pdf och zip är dock tillåtet så därför packade jag in amr filen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Tja, nån sällsynt hackspett från regnskogen med ett säreget parningsläte. Kolla efter hans bo bakom innerskärmen.

    Nej, ärligt talat så har jag inte hört nåt liknande. En reflektion är att det låter som en dämpad svängning som klingar av. Tyder på en fjäder som spänns och sedan ringer ut. Jag stödjer Hermans tips ovan, har inget bättre att säga.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #54
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Hej,

    Nu är allt gjort som det går.
    Sitter även ny fjäderbenslagring mm.
    Felet kvarstår tyvärr.

    Undrar om det är inte Hirsch fjädrar inkl dämpare som gör detta ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #55
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183
    Trist - jo så kan det vara, ffa om fjädern håller på och lever sitt eget liv med interna spänningar?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Då gissar jag på intern spricka i fjädern. Väldigt svårfunnet fel. Jag hade en spricka i en framfjäder på og9-3. Den betedde sig dock ganska annorlunda. Det var ett metalliskt smällande ljud som var värst när det var kallt ute. Bilen besiktigades flera gånger med felet men orsaken gick inte att hitta tills en dag då del av det nedre varvet på fjädern låg kvar på garagegolvet när jag backade ut. Sen var det tyst. Något senare brakade hela fjäderbenet men det är en annan historia. Jäkligt trist som sagt men då har vi alla lärt oss något nytt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #57
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    1) Demontera locket och sätt tillbaka skruvarna och titta hur muttern/stötdämparen rör sig, hänger det i hop med ljudet.
    Gjorde de detta och så de då något?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    4) Demontera fjäderbenet och kontrollera att kolvstången rör sig normalt utan att kärva i övre tätningen i dämparen.
    Inget synligt fel? Smordes det något innan återmontering?

    Antar satsen är köpt av cardyourcar så det kanske är dags att maila dem och fråga, det kan ju faktiskt bli fel på dämpare också.
    Och du är inte sugen på att åka till Sellholm i Köping för att ev. få en åsikt om dämparen/oljudet?
    De är ju bl.a. servicecenter för Bilstein så en hel del generell kunskap och erfarenhet har de, att byta dämpare/fjäderben igen kostar ju också pengar när du inte skruvar själv.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #58
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Hej,

    Mekaniker har gjort precis som ni har skrivit..Allt såg normalt ut mm..

    Jag kommer att skriva ett email till Cardyourcar till att börja med så får vi se vad som händer med tanke på att det har skrivits på forumet att han har blivit seg på att svara eller ännu värre inga svar.

    Jag kan åka till Sellholm s i Köping eventuellt imorgon efter jobbet och kolla med dom.

    Innan jag märkte detta missljud så har jag kört med Hirsch fjädrar i ca 750-800 mil.Kan vara så att det kanske varit så från första början men inte lagt märke eller så har det uppstått där imellan.

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #59
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Åker du till Sellholm så ring och prata med dem först så det har rätt personer tillgängliga. Hur villiga de är att hjälpa till vet jag dock inte när de inte sålt grejorna men det kostar ju inget att fråga och det är nära.
    Du hittar dit va?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #60
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Åker du till Sellholm så ring och prata med dem först så det har rätt personer tillgängliga. Hur villiga de är att hjälpa till vet jag dock inte när de inte sålt grejorna men det kostar ju inget att fråga och det är nära.
    Du hittar dit va?
    Går inte att missa när han väl svängt av mot Kolswa

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Knak/knarr i framvagn OG9-5
    Av Eken92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-29, 02:15
  2. Knirr å knarr, vänster fram NG9-3 -08
    Av delofson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 14:01
  3. Knarr och knak på OG9-5 -07
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-15, 22:12
  4. Knak och knarr, endast vid kall bil
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 13:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •