Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svårt att få i växlarna på 99:an (-72)

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Svårt att få i växlarna på 99:an (-72)

    Hej!

    Jag har på senaste dagarna fått svårt att få i växlarna på 99:an.

    Hörde med en kompis o han trodde det kunde varit kopplingen som é påväg att ge sig.

    Jag har dragläget väldigt nära max "in" på kopplingen, dvs nära golvet.
    Trycker ja in kopplingen max går växlarna i, men om ja inte gör detta möts ja av en "vägg" när jag ska växla, det blir stopp.
    Skorrar i backen gör hon me iblant.

    Min fråga é om det é kopplingen som é dålig o går den att spänna så att dragläget inte hamnar längst ned??

    Stort tack på förhand!

    Vill ju till Säve me bilen nu på lördag

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Prova med att byta broms/kopplingsvätskan. Kan ju vara lite svampigt om vätskan är gammal.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    I övrigt så nej, det går inte att justera eller spänna kopplingen på något enkelt sätt.
    Det går säkert att modifiera tryckplattan på något sätt, men om du har den ur varför inte byta till en fräsch koppling på en gång...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Vet inte hur det ser ut på 99orna men värkar vara exakt samma problem som jag hade på min 9000. Plåten hade gett med sig ovanpå cylindern till kopplingen så det va bara o plocka bort de mesta av styrdon o kablar o börja svetsa
    Värkar dock inte vara något vanligt problem då ingen jag pratat med hade hört talas om det problemet.
    9-5 Aero -02

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Prova med att byta broms/kopplingsvätskan. Kan ju vara lite svampigt om vätskan är gammal.
    Tack Johan, ska testa detta, för ny koppling hos Speedparts går lös på 750 kr minus rabatt plus frakt o arbete.
    Vill ju inte gärna lägga ut mer pengar på henne just nu.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Visst går det att justera kopplingen på din 99 -72. Det var först 1976 att kopplingen blev självjusterande. Juster-bulten sitter längst fram på lådan, bredvid locket till lamellaxeln. Juster-bultens huvud är fyrkantigt. Lossa först låsmuttern och skruva sen in juster-bulten ca ett varv. Kolla sen om kopplingen tar kring hälften nere. Se till att du fortfarande har minst 2 cm frigång på kopplingspedalen. Kom ihåg att spänna låsmuttern igen när allt är klart.

    Mvh
    Mikael Hemmingsen
    ------------------------
    60 körbara Saab bilar 1951-91

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av mhe123
    Visst går det att justera kopplingen på din 99 -72. Det var först 1976 att kopplingen blev självjusterande. Juster-bulten sitter längst fram på lådan, bredvid locket till lamellaxeln. Juster-bultens huvud är fyrkantigt. Lossa först låsmuttern och skruva sen in juster-bulten ca ett varv. Kolla sen om kopplingen tar kring hälften nere. Se till att du fortfarande har minst 2 cm frigång på kopplingspedalen. Kom ihåg att spänna låsmuttern igen när allt är klart.

    Mvh
    Mikael Hemmingsen
    ------------------------
    60 körbara Saab bilar 1951-91
    Stort tack Mikael, det där var goda nyheter det för en fattig studerant som mig

    Får ta mig en titt på det då innan ja hivar iväg en beställning från Speedparts på en ny koppling, kul om man kunde lösa det utan beställningen

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Där ser man. Man lär sig nogåt nytt varje dag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Vid normal förslitning av en koppling över många mil, flyttar sig läget där kopplingspedalen tar, långsamt uppåt (om kopplingen inte är självjusterande). Detta för att lamellen slits tunnare och tunnare.

    Nu skriver du att kopplingspedalen måste tryckas helt i botten för att den ska fungera. Detta händer oftast om det kommit luft i kopplingshydrauliken. Om bilen t.ex. stått stilla en längre tid kan kopplingsslavcylindern läcka och luft komma in. Kolla först om det är tillräckligt med vätska i kopplingshuvudcylindern. Försök sen att "pumpa upp" kopplingspedalen 20-30 gångar, eller urlufta på normalt vis. Blir det bättre var det troligen luft i systemet. Om kopplingsslavcylindern går att polera ren på insidan och inte har stora repor, behöver man bara byta kolvens gummipackning (billig) för att renovera den. Annars måste hela slavcylindern bytas. Luft kan också tränga in vid huvudcylindern, men det är mer ovanligt.

    Mvh
    Mikael Hemmingsen
    ---------------------------
    60 körbara Saab bilar 1951-91

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Bilen har ju inte rullat allt för många mil dom senaste åren tror jag.

    Felet uppmärksammades efter att jag skulle backa upp för en riktigt brant grässlänt och jag slirade försiktigt med kopplingen för att inte spinna på gräset och kana framåt.
    Sedan när jag kom upp på toppen fick ja inte i 1:an, var stopp, testade me att lägga tillbaka backen för att justera mitt läge o få växellådan i annat läge för att då lättare kunna få i någon växel tänkte ja, men då skorrade backen för mig, fick inte i någon växel utan fick stänga av motorn, lägga i backen o sedan starta me växeln i för att kunna backa.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Plötsligt svårt att få i växlarna 9000 2,3 T 95
    Av 9000cse95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 11:15
  2. Svårt att få i växlarna på min 9000????
    Av LarssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 14:01
  3. svårt att få in växlarna på 9000 aero
    Av butcher i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 17:23
  4. Svårt att få i växlarna
    Av vincent i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •